محققان دانشگاه کلمبیا از طریق پروژه‌ی Cider، اپلیکیشن‌های iOS را در اندروید اجرا کردند

پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که چه می‌شد اگر قادر بودید اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سرویس‌های iOS را بر روی همراه اندرویدی خود اجرا کنید؟ پاسخ این سوال احتمالا برای تمامی ما مثبت است. تکنیک‌های عملی بخصوصی وجود دارد که گفته می‌شود انجام چنین تصور محالی را ممکن می‌سازد اما اغلب این شیوه‌ها به چیزی مانند یک ماشین مجازی نیاز داشته و پروسه‌ی سنگینی را بر دستگاه تحمیل می‌کنند. حال به نظر می‌رسد پروژه‌ی Cider پایانی بر این دوران باشد و امکان اجرای بومی برنامه‌های iOS بر بستر اندروید را فراهم آورد.
تبلیغات

 محققان دانشگاه کلمبیا این به اصطلاح "معماری تطابقی سیستم‌عامل" را ساخته‌اند که با وجود عدم بهره‌گیری از یک ماشین مجازی همچنان امکان اجرای اپلیکیشن‌های iOS در اندروید را فراهم می‌کند. پروژه‌ی Cider برای انجام "عملیات غیرممکن" خود از یک شیوه‌ی انطباق کد کامپایل بهره می‌گیرد که البته باید توجه داشته باشید که این شیوه ارتباطی با دستکاری و ایجاد تغییر در کد منبع برنامه‌های iOS نداشته و تنها برنامه‌ها را به منظور اجرا بر بستر پلتفرم گوگل انطباق می‌دهد. در کنار این مساله، برخی عملکردهای بخصوص نیز امکان برقراری ارتباط با کتابخانه‌های میزبان موجود در دستگاه اندرویدی شما را فراهم می‌کند. به شکل بسیار جالبی، حتی کتابخانه‌های بومی شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری 3D اندروید نیز در این سیستم به خوبی پشتیبانی می‌شوند.

جدا از مساله‌ی افزایش کیفیت و کمیت اپلیکیشن‌ها، چندان غیرمعمول نیست که برخی برنامه‌های نسبتا بزرگ نیز وابسته به پلتفرم تولید شوند. برای نمونه اگر در اطراف خود دوستان زیادی داشته باشید که از گوشی‌های آیفون بهره می برند، مسلما پیش آمده که خودتان را در خصوص عدم توانایی برقراری ارتباط با آنان از طریق iMessage یا FaceTime جدا مانده از قافله حس کنید.

توسعه‌دهندگان پروژه‌ی Cider برای نمایش نتیجه‌ی کارهای خود یک ویدیو را منتشر کرده‌اند که نمایانگر اجرا شدن اپلیکیشن‌های iOS در کنار برنامه‌های اندروید بر روی یک دستگاه تبلت نکسوس 7 با اندروید کیت‌کت است. در حال حاضر Cider از رندر سخت‌افزاری 2D پشتیبانی نمی‌کند بنابراین عملکرد کلی رابط کاربری اغلب برنامه‌های iOS تقریبا در سطح پایینی قرار دارد. گذشته از این، طی ویدئو با یک تست بنچ‌مارک 3D روبرو می‌شویم که به خوبی نمایانگر توانایی رابط‌های Cider به منظور بهره گرفتن از سخت‌افزار واحد پردازش گرافیکی تبلت است. در این سیستم، عملکرد و نرخ فریم 3D بدست آمده بشکل غافلگیر کننده‌ای مناسب است.

اپلیکیشن‌های Yelp، آیتونز، iBooks و Apple Stocks نیز حضور مختصری در ویدئوی نمایشی ارائه شده توسط توسعه‌دهندگان Cider دارند که اگرچه در حال حاضر بازدهی کامل را ارائه نمی‌کنند اما همگی بر بستر نکسوس 7 اجرا شده‌اند. توسعه‌دهندگان و محققان دانشگاه کلمبیا مدعی شده‌اند که علاوه بر اپلیکیشن‌ها، Cider قادر به اجرای مجموعه‌ای از چارچوب‌های نرم‌افزاری و سرویس‌های iOS نیز هست.

در هر صورت حدس می‌زنیم که پروژه‌ی Cider هیچ‌گاه قادر به مشاهده ی روشنایی روز نباشد چرا که پیچیدگی‌های قانونی و فنی متعددی بر سر راه این پروژه وجود دارد که ارائه‌ی رسمی و خارج از چارچوب تحقیقاتی آن را احتمالا غیرممکن می‌کند. در هر صورت بدون در نظر گرفتن این مساله، این پروژه‌ی تحقیقاتی انعطاف‌پذیری و عملکرد چندگانه‌ی اندروید را بر ما مشخص کرده و نشان می‌دهد که از نظر تئوری و فنی، امکان اجرای برنامه‌های با کیفیت iOS بر بستر اندروید امکان‌پذیر است. این موضوع در خصوص سایر پلتفرم‌ها نیز کم و بیش از صحت مشابه برخوردار است اما آنچه این پروژه سعی در نمایش آن داشته، خارج از تصور بسیاری از ما بوده و آن را بعنوان اثباتی جالب توجه متمایز می‌سازد.

امید می‌رود کد منبع این پروژه به زودی بصورت عمومی ارائه شود که در نتیجه‌ی آن توسعه‌دهندگان قادر خواهد بود نسبت به بهره بردن از آن یا کمک به بهبود عملکرد آن اقدام کنند. آیا در صورتی که چنین سیستمی بر روی دستگاه اندرویدی شما قابل پیاده‌سازی باشد از آن استقبال خواهید نمود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات