نرخ فروش دستگاه‌های اندرویدی در سه‌ماهه نخست 2014 نشان از تسلط گوگل بر بازار دارد؛ ویندوزفون همچنان در حال رشد و بلک‌بری در حال نابودی!

پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
به طور کلی بالغ بر 480 میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی فروخته شده‌اند که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال گذشته، نزدیک به یک درصد کاهش داشته است. در میان سیستم‌عامل‌های محبوب در بین خریداران، اندروید، iOS و ویندوزفون از جایگاه خوبی برخوردارند. سیستم‌عامل بلک‌بری نیز روزگار خوبی را سپری نمی‌کند و اوضاع این کمپانی کانادایی روز به روز وخیم‌تر می‌شود.
تبلیغات

بر اساس آماری که مؤسسه‌ی تحقیقات بازار ABI منتشر کرده، گوشی‌های اندرویدی تقریباً به طور ثابت رشد سالانه‌ی 24 درصد را در فروش تجربه کرده‌اند. علاوه‌بر این، در سه‌ماهه‌ی نخست 2014، بیش از 187 میلیون گوشی اندرویدی فروخته شده‌ که نشان از برتری مطلق سیستم‌عامل گوگل در اکو سیستم گوشی‌های هوشمند دارد.

abi-1q-main

سیستم‌عامل اپل، iOS نیز در بازه‌ی زمانی مشابه در حدود 43.7 میلیون دستگاه فروش داشته که 17 درصد رشد را نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل تجربه کرده است. اما جالب‌ترین آمار، مربوط به ویندوزفون مایکروسافت است که به طور میانگین شاهد رشد سالانه‌ی 119 درصدی بوده و در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی، موفق به فروش 13 میلیون دستگاه شده است. با این اوصاف، پس از اندروید و iOS، سیستم‌عامل ردموندی‌ها با تلاشی ارزشمند، در جایگاه سوم قرار گرفته است.

اما داستان غم انگیزی که این آمار و ارقام راوی آن هستند، مربوط به برند پر‌طرفدار و مشهور سال‌های نه چندان دور، یعنی بلک‌بری است. بر طبق آمار، دو نسخه‌ی سیستم‌های عامل این کمپانی یعنی OS 10 و OS 7 با سقوط ناگواری مواجه شده‌اند. نرخ رشد این دو سیستم‌عامل به ترتیب -44 و -86 درصد بوده است که برای کانادایی‌ها یک شکست تمام‌عیار محسوب می‌گردد. در سه ماهه‌ی نخست سال 2013، در حدود 981.000 دستگاه گوشی مبتنی بر OS 10 فروخته شده است. در سه‌‌ماهه‌ی چهارم این مقدار به 765.000 دستگاه کاهش پیدا کرده است؛ و از همه بد تر اینکه در سه‌ماهه‌ی نخست امسال این میزان به 550.000 دستگاه کاهش یافته است.

فروش دستگاه‌های مبتنی بر OS 7 بلک‌بری مانند سری 9900، از 5 میلیون دستگاه در ابتدای سال 2013 به کمتر از 3.5 میلیون دستگاه در انتهای همان سال کاهش پیدا کرده است. در سه ماهه‌ی نخست امسال نیز این میزان به زحمت به 750.000 دستگاه می‌رسد.

به دلیل فروش بسیار کم بلک‌بری بر اساس این آمار، اکنون بلک‌بری حتی 1 درصد از سهم بازار را نیز در اختیار ندارد و این موضوع حاکی از عمق فاجعه است.

گوشی‌های معمولی و غیر هوشمند همچنان از فروش بسیار خوبی در سراسر جهان برخوردارند؛ اما باید این نکته را در نظر گرفت که این دسته از گوشی‌های همراه نیز با نرخ رشد منفی 44 درصد در سال مواجه هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات