جانی آیو می‌گوید که ما امروزه با انبوهی از دستگاه‌های بی‌کیفیت و ناشناخته روبرو هستیم

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
مغز متفکر طراحی‌های بی‌نظیر محصولات کمپانی اپل، در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته درباره متدهای طراحی محصولات جدید در اپل سخن گفته است. وی همچنین شرکت‌هایی که طرح‌های اپل را کپی می‌کنند، به باد انتقاد گرفته است.
تبلیغات

جانی آیو، نایب رئیس بخش طراحی اپل طی مصاحبه‌ای از روش کار خود و شیوه کار اپل برای تولید محصولاتش سخن گفته است. این طور که پیدا است کلیت پروسه به این شکل است که جاناتان آیو یک محصول جدید را در ذهن و خیال خود می‌پروراند و شکل و شمایل و کارایی آن را نیز در ذهن خود می‌سازد. سپس این فرآیند وارد مرحله طراحی ظاهری می‌گردد. در مرحله طراحی ایده‌های متنوعی که با الهام از چیزهای مختلف (از یک تولیدکننده شکلات گرفته تا یک کارگاه فلزکاری در شمال ژاپن) طی ماه‌های متمادی خلق می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. نکته جالب این است که آیو برای اولین بار برخی از جزئیات فرایند طراحی محصولات اپل را بیان می‌کند.

وی معتقد است که محصول خوب ارزش هزینه کردن را دارد. آیو می‌گوید: «ما امروزه با انبوهی از محصولات کیفیت پایین و ناشناخته مواجهیم که باعث می‌شود تصور کنیم خریداران آنها، همچون تولیدکننده آن محصولات اهمیتی به کیفیت نمی‌دهند». اما به عقیده وی اپل از این رویه تبعیت نمی‌کند. وی معتقد است که برای تولید یک محصول نوآورانه و خلاقانه هزینه هنگفتی خرج شده و طبیعتا قیمت نهایی محصول نیز چندان کم نخواهد بود.

آیو می‌گوید:

موفقیت ما فقط به خاطر زیبایی‌شناسی ما در طراحی محصولات نیست، بلکه توفیق‌های ما به معنای پیروزی خالص بودن، یکپارچگی محصولات و سرویس‌ها و... است.

وقتی از وی پرسیده شد که نظرش راجع به این موضوع که از زبان طراحی و ایده‌های اپل در محصولات دیگر کمپانی‌ها استفاده می‌شود چیست، وی قاطعانه پاسخ داد که «این یک سرقت است! چیزی که کپی شده در واقع طراحی نشده است. طراحی یک محصول نیاز به هزاران هزار ساعت تفکر و مباحثه دارد... شاید سال‌ها سرمایه‌گذاری و سال‌ها تحمل رنج».

سپس از وی درباره تلویزیون و ساعت هوشمند اپل پرسیده شد و وی در پاسخ گفت: «در مورد این موضوع حرف نمی‌زنم. بازی که شروع کردید مثل بازی شطرنج است، این طور نیست؟»

وی در ادامه مصاحبه درباره موضوعات مختلف شخصی سخن گفت. از جمله این که ریاضیاتش افتضاح است!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات