مصوبات دولت برای حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه فناوری اطلاعات

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
دولت سیزدهم
هیئت دولت آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور» را تصویب کرد.
تبلیغات

روز گذشته (۲۱ اسفند) هیئت دولت با هدف تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بخش‌های مختلفی دارد و مصوبات آن قرار است به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی کمک و از آن‌ها حمایت کند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، با اعلام خبر تصویب این آیین‌نامه، برخی از طرح‌های دولت در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را تشریح کرده است.

یکی از مهم‌ترین مصوبات این آیین‌نامه منع کلیه دستگاه‌های اجرایی از خرید هرگونه محصول و خدمات مشابه غیر داخلی در حوزه فناوری اطلاعات است که بهادری جهرمی درباره آن چنین توضیح داد: «در متن آیین‌نامه، افزایش سالانه حداقل ۲۰ درصدی محصولات دانش‌بنیان و واحدهای فناور حوزه فناوری اطلاعات پیش‌بینی شده و به این منظور برای دستگاه‌های مختلف تکالیفی هم وضع شده است.»

او همچنین به یک گمرک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات که در منطقه ویژه اقتصادی پیام ایجاد شده نیز اشاره کرده و اظهار داشت که این اقدام زمینه صادرات محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه فناوری اطلاعات را تسهیل می‌کند.

به بخش سخنگوی هیئت دولت بخش دیگری که در این آیین‌نامه در نظر گرفته شده، ایجاد سیستم حمل‌ونقل یکپارچه، هوشمند و ایمن را هدف قرار داده است: «بخشی از اهداف این آیین‌نامه، ایجاد سیستم حمل‌ و نقل یکپارچه، هوشمند، ایمن، سریع، کارآمد، پاک و راهکارهای نوآورانه در راستای افزایش سهم حمل‌ و نقل همگانی، ایفای نقش مؤثر در ترانزیت و تجارت بین المللی، افزایش چابکی و کارآمدی حاکمیت در بخش حمل‌ونقل، کاهش اثرات مضر محیط زیستی، توسعه حمل و نقل عمومی سبز، بهینه‌سازی مصرف انرژی است.»

دولت در این آیین‌نامه شناسایی چالش‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناوری و تدوین سازوکارهای حمایتی را نیز تکلیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرده است. به این ترتیب، ارائه تسهیلات حمایتی و پوشش بخشی از ریسک‌های تجاری‌سازی در راستای رفع موانع شرکت‌های مذکور، از جمله اهداف آیین‌نامه‌ای به شمار می‌آیند که دولت مصوب کرده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین وظایفی که هیئت وزیران برای وزارت ارتباطات تعیین کرده راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری است. بهادری جهرمی در خصوص این موضوع اعلام کرد: «به منظور حمایت از توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور از طریق صندوق توسعه حمل‌ و نقل و صندوق ملی مسکن و در چارچوب اساسنامه آن‌ها، نسبت به ارائه خدمات ضمانتی و ارائه تسهیلات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور با اولویت طرح‌ها، اقلام و تجهیزات راهبردی، تحریمی و یا ارزبر در حوزه‌های فعالیت وزارت اقدام کند.»

در راستای اجرای این برنامه وزارت راه و شهرسازی هم وظایفی را عهده‌دار شده است: «این وزارتخانه مکلف است نسبت به بهره‌گیری از کارخانه‌های خانه‌سازی ذیل سازمان ملی زمین و مسکن با اولویت ایجاد و توسعه کارخانه نوآوری و پردیس پارک‌های علم و فناوری اقدام کند.»

برای تحقق این هدف وزارت ارتباطات موظف است تا پایان سال ۱۴۰۳ پردیس‌های علم و فناوری استانی را راه‌اندازی کند. استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، تامین زمین و زیرساخت‌های لازم در این رابطه را فراهم خواهند کرد.

وزارت راه و شهرسازی در حوزه خدمات آنلاین حمل و نقل بار و مسافر و ارائه خدمات توسط پلتفرم‌های فعال در این زمینه نیز تکالیفی دارد. به گفته سخنگوی دولت، این وزارتخانه باید نسبت به تدوین ضوابط مربوط به ارائه خدمات حمل و نقل بین شهری بار و مسافر و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز آن اقدام نماید.

تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال، فناوری اطلاعات و صنعت فضایی نیز یکی دیگر از مواردی است که در این آیین‌نامه مورد توجه قرار گرفته است. بهادری جهرمی برنامه دولت برای تحقق این هدف را چنین توضیح داد: «یکی دیگر از مندرجات این آیین‌نامه همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تعریف دوره‌های کاربردی و دروس نظری در راستای روزآمدسازی و توسعه توانمندی نیروی انسانی است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات