طرح ریال دیجیتال همچنان در مرحله پیش‌آزمایشی قرار دارد

دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
بانک مرکزی «پیش‌نویس سند ریال دیجیتال» را به‌طور رسمی منتشر کرد. این طرح اکنون در مرحله پیش‌آزمایشی است و به‌زودی وارد مرحله آزمایشی خواهد شد.
تبلیغات

پیش‌نویس سند ریال دیجیتال برای اولین بار اوایل شهریورماه امسال توسط هیات نظارت بر اندوخته اسکناس و در راستای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار منتشر شده بود. حالا ایسنا خبر داده است که بانک مرکزی این پیش‌نویس را با هدف تنویر افکار عمومی و تبیین سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه پول دیجیتال به‌طور رسمی منتشر کرده تا متخصصان و کارشناسان نظراتشان را درباره این طرح ارائه کنند.

پس از انتشار اولیه این پیش‌نویس، طرح ریال دیجیتال وارد مرحله پیش‌آزمایشی و توسط دو بانک عامل و با جامعه کاربری کنترل‌شده مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این طرح اکنون در روند بررسی‌های تکمیلی قرار دارد و با تمام شدن این دوره وارد مرحله آزمایشی خواهد شد.

این طرح در حالی هنوز در حال تکمیل مراحل پیش‌آزمایشی است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی بنا بود از اواخر شهریورماه ۱۴۰۱ اجرایی شود. پس از آن، اعلام شد که دوره آزمایشی طرح ریال دیجیتال از اواخر شهریور آغاز می‌شود اما تا امروز که در نیمه اول آبان‌ماه هستیم این طرح هنوز دوره پیش‌آزمایشی را به اتمام نرسانده است.

همچنین اعلام شده است که طرح ریال دیجیتال به‌زودی و با پیوستن بانک سوم به این پروژه، وارد دوره آزمایشی خواهد شد. در این مرحله قرار است دامنه استفاده، تعداد کاربران و مبلغ تخصیص‌یافته به این طرح نیز گسترش یابد. به همین منظور، ورود تمامی بانک‌های عامل به این پروژه تا پایان دوره آزمایشی از دیگر اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای اجرای آن است.

بانک مرکزی قصد دارد هم‌زمان با اجرای دوره‌های پیش‌آزمایشی و آزمایشی، در کنار دریافت نظرات و پیشنهاد‌ها کارشناسان و خبرگان پولی و بانکی، امکان دسترسی عموم مردم به ریال دیجیتال را نیز به صورت تدریجی فراهم کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات