نمایندگان مجلس: کالابرگ الکترونیکی به افزایش خرید مردم کمک می‌کند

یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
نمایندگان مجلس در جریان بررسی مسئله گرانی در روزهای اخیر، باردیگر بر استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی و افزایش قدرت خرید مردم تأکید کردند.
تبلیغات

به‌گزارش زومیت، در صحن علنی امروز (۱۸ اردیبهشت) نمایندگان مجلس به بررسی مسئله گرانی نان و آرد در هفته‌های اخیر با حضور وزرای کشاورزی و اقتصادی پرداختند. در این جلسه، بر استفاده از کالابرگ الکترونیکی نیز تأکید شد. استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی مردم داستان تازه‌ای نیست. در مجلس دهم، طرح توزیع کالای اساسی با کالابرگ الکترونیکی تهیه و بررسی یک فوریت آن تصویب شد.

تماشا در یوتیوب

براساس آن طرح، قرار بود تخصیص ارز یارانه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج شود و دیگر ارز با قیمت آزاد عرضه نشود؛ اما دولت برای تأمین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه کالابرگ یا کارت الکترونیکی دراختیار مردم بگذارد. این طرح بعد از تغییرات در مجلس و شروع کار مجلس یازدهم به نتیجه‌ای نرسید. در مجلس یازدهم باردیگر موضوع استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی مطرح شد. نمایندگان در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱، ضمن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت را موظف کردند راهکارهایی برای جبران حذف این ارز در نظر بگیرد. یکی از این راه‌ها توزیع کالابرگ الکترونیکی بود. در جز ۱ از بند «ص» تبصره ۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است:

به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف ۱۸ جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون را ازطریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را ازطریق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی ازطریق بیمه‌ها و به شیوه‌های جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد؛ به‌طوری‌که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.

ارائه کالاهای ضروری به قیمت سال ۱۴۰۰

حالا امروز بعد از سپری‌شدن چند ماه از بررسی بودجه سال ۱۴۰۱، باردیگر در جلسه مجلس در جریان بررسی مسئله گرانی‌های اخیر، نمایندگان بر اجرایی‌شدن موضوع ارائه کالابرگ الکترونیکی تأکید کردند. در جلسه امروز مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، گفت نباید در این گرانی‌ها دست روی دست گذاشت. وی افزود:

همان‌طورکه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده، ارائه کالاهای ضروری معیشتی به مردم به قیمت شهریور ۱۴۰۰ است. در این تصمیم باید کالاهای ضروری معیشتی با کالابرگ الکترونیکی به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم داده شود... برای اینکه این مصوبه را تصویب کنیم و تصمیممان غیرکارشناسی نباشد، جلسات متعددی با مدیران و کارشناسان اقتصادی و کارشناسان فناوری برگزار کردیم و با دقت به جزئیات از اجرایی‌بودن این کار مطمئن شدیم و بعد از این قانون را تصویب کردیم.

قالیباف درادامه گفت:

قبلاً این موضوع را در گفت‌وگوی تلویزیونی در پایان تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ توضیح دادم. در این مدل که الان قانون مصوب مجلس شده است، برای چند قلم کالای ضروری معیشتی مثل مرغ و تخم‌مرغ، روغن، پنیر و... به‌اندازه موردنیاز هر نفر در ماه مقدار مشخصی کالا در نظر گرفته می‌شود و مردم آن کالا را تا اندازه‌ای که در نظر گرفته شده است، به قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ خرید می‌کنند.

قالیباف دراین‌باره مثالی زد و توضیح داد:

به‌عنوان مثال، اگر برای هر نفر ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم مرغ در ماه در نظر گرفته شده باشد، مردم می‌توانند با همان کارت بانکی‌شان به همان مراکزی مراجعه کنند که قبلاً خرید می‌کردند. مثلاً یک خانواده‌ی ۵ نفره می‌تواند بین ۸ تا ۱۰ کیلوگرم مرغ که به قیمت کیلویی حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است، خرید کند و مابه‌التفاوت قیمت عادی بازار تا بازار دولت را به حساب فروشنده پرداخت کنند.

به‌گفته رئیس مجلس، البته اگر فرد بخواهد بیش از این سهمیه استفاده کند، طبیعی است که هزینه آن مقداری بیشتر است و باید به قیمت بازار پرداخت شود.

وزیر اقتصاد: تقصیر دولت گذشته است

در جلسه امروز مجلس، وزیر اقتصاد هم فرصتی برای ارائه نظرات خود درباره گرانی‌ها و البته استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی برای ارائه کالاهای اساسی به مردم پیدا کرد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از تلاش دولت با کمک از زیرساخت‌های الکترونیکی برای کنترل گرانی گفت و اینکه چون زیرساخت‌های الکترونیکی و سامانه‌های موردنیاز در این زمینه را دولت پیشین فراهم نکرده است، کارها کمی به‌کندی پیش می‌رود.

خاندوزی در‌این‌باره گفت:

دولت به‌جهت سیاست و اهمیت حوزه تأمین نان برنامه‌ای را متفاوت از سایر کالاها به ستاد اقتصادی دولت ارائه کرد که به‌موجب آن طرح هوشمندسازی نظام تأمین نان به‌تفکیک کدملی، مناطق جغرافیایی، گروه‌ها و اقشار حمایتی در دستورکار قرار گرفت. این طرح برای نخستین‌بار در کشور شکل گرفت و براساس آن، امکان رصد صفر تا صد زنجیره، یعنی از زمان واردات گندم در انبارها، کارخانه‌ها، شرکت‌های پخش، نانوایی های سنتی و صنعتی به خوبی فراهم خواهد شد.

خاندوزی تأکید کرد:

اگر دولت‌های گذشته بستر اطلاعات الکترونیکی و سامانه‌های مورد‌نیاز در این زمینه را فراهم می‌کردند، ما امروز می‌توانستیم بدون سیاست قیمتی، مانع قاچاق و ابزار کنترلی بازار شویم؛ اما این موضوع در گذشته فراهم نشد؛ زیرا اتخاذ سیاست قیمتی برخلاف یکی از جریان‌های آزادی‌گرا در حوزه اقتصاد بود که فکر می‌کند همه اصلاحات باید با آزادسازی قیمت‌ها انجام شود.

خاندوزی ابراز امیدواری کرد برای انجام تکلیف قانونی مجلس درزمینه استفاده از کالابرگ الکترونیکی، در آینده سایر موارد غیر از آرد و نان مصرفی را نیز به‌شکل کالابرگی ازطریق سامانه درنظر‌گرفته‌شده برای فروش نان دراختیار مردم قرار دهند تا تضمینی باشد برای امنیت غذایی مردم که در شرایط فعلی اقتصادی جزو اولویت‌های مشترک مجلس و دولت است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ملت در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه «باید کالابرگ الکترونیکی جای یارانه نقدی را بگیرد یا خیر؟»، بیان کرد:

اگر زیرساخت‌های آن فراهم شود، حتماً توزیع کالابرگ به‌نفع مردم است. نه آنکه بدون پشت‌سر‌گذاشتن مقدمات لازم این ارز حذف شود؛ چراکه گرانی کالاهای اساسی همچون آرد و نان را به‌دنبال دارد؛ البته مدل پیشنهادی ما در رابطه با توزیع کارت الکترونیکی همچون مدل کارت سوخت است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات