با درخواست برخی نمایندگان مجلس برای ممنوعیت واردات گوشی آیفون، این گوشی‌ها ۱۰ درصد گران شدند

یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
مطالعه 5 دقیقه
مطالبه مجدد برخی نمایندگان مبنی‌بر ممنوعیت واردات گوشی‌های اپل در اواخر هفته گذشته، قیمت مدل‌های مختلف آیفون را ۱۰ درصد گران‌تر کرده است؛ اکنون این گوشی‌ها بین ۳ تا ۴ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند.
تبلیغات

به گزارش زومیت، به‌دنبال پخش مصاحبه‌هایی از برخی نمایندگان مجلس درباره پیگیری از وزارت صمت و اقتصاد برای اعمال ممنوعیت ورود آیفون به کشور تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۱، شوک جدیدی به بازار گوشی‌های آیفون وارد شده است. شوکی که در پی آن از یک سو، قیمت گوشی‌های اپل به گفته فروشندگان این کالا در بازار ۱۰ درصد گران شده و از سوی دیگر، موجودی برخی سایت‌های فروش آنلاین از جمله دیجی‌کالا در مورد فروش گوشی‌های آیفون در حالت «ناموجود» قرار گرفته است.

تغییرات قیمت برخی مدل‌های پرفروش آیفون در یک هفته‌ی اخیر

مدل / قیمت (تومان)

قیمت در تاریخ ۲۸ فروردین

قیمت در تاریخ ۴ اردیبهشت

آیفون ۱۳ مدل ۱۲۸ گیگابایت نات اکتیو

۳۰.۸۰۰.۰۰۰

۳۳.۴۰۰.۰۰۰

آیفون ۱۳ پرو مکس ۲۵۶ گیگابایت نات اکتیو

۴۴.۶۰۰.۰۰

از ۴۸ میلیون تا ۵۰ میلیون

بخش موبایل سایت دیجی‌کالا در خصوص ناموجود شدن اکثر مدل‌های برند اپل در این سایت به زومیت چنین توضیح می‌دهد که: «قطعاً این خبر و حاشیه‌های آن در بازار تأثیر گذاشته است. کالاهای بسیاری از تأمین‌کنندگان، در گمرک است و چون این قانون هنوز از شفافیت کافی برخوردار نیست نتوانستند کالاهای خود را ترخیص کنند.»

هرچند برخی فروشندگان گزارش داده‌اند که محصولات آیفون در بازار موجود است؛ اما سایت دیجی‌کالا ادعا می‌کند که بازار با کمبود گوشی‌های برند اپل مواجه است. بخش موبایل دیجی‌کالا در این زمینه به زومیت اعلام کرد:

به‌طور کلی، گوشی آیفون با کمبود در بازار مواجه است و تا زمانی که موضوع ممنوعیت واردات آیفون از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی شفاف نشده و سازوکار ترخیص کالاها از گمرک مشخص نشود، وضعیت بلاتکلیفی موجود و ناموجود بودن گوشی‌های آیفون در دیجی‌کالا هم مانند بازار فیزیکی برقرار است.

بخش موبایل سایت دیجی‌کالا در ادامه توضیح داد که آن‌ها براساس موجودی بازار، کالاهای خود را تأمین می‌کند و آن‌ها کالایی را ناموجود نکرده‌اند و تمام کالاهایی را که در انبار موجود است، برای فروش گذاشته‌اند. طبق اظهارات بخش موبایل دیجی‌کالا به دلیل هیجان ناشی از این خبر، حجم بالایی از این کالا به فروش رفته و درحال‌حاضر به دلیل خبری که مطرح شده، امکان تأمین مجدد این نوع گوشی وجود ندارد. به گفته دیجی‌کالا این موضوع در بخش مارکت پلیس هم صادق است.

پیامدهای اعمال ممنوعیت بر واردات آیفون

علاوه بر کارشناسان و کاربرانی که نسبت به این تصمیم نمایندگان مجلس واکنش منفی داشته و نگاه انتقادی دارند، فعالان بازار تلفن همراه کشور نیز مخالف اعمال ممنوعیت هستند؛ چراکه منع ورود کالا به کشور را زمینه‌ساز افزایش قاچاق و بالا رفتن قیمت‌ها می‌دانند. محسن بهنامی، کارشناس بازار موبایل، در گفت‌وگو با زومیت، در همین مورد توضیح داد:

ممنوعیت‌های مشابه این را در بازار خودرو و لوازم خانگی تجربه کردیم و بعد از چندین سال، فرایندها و نتایج آن مشخص شده است. به نظرم آزموده را آزمودن خطا است. حتی اگر ممنوعیتی اعمال شود، بازار منتظر و معطل نمی‌ماند؛ بالأخره مصرف‌کننده راه رسیدن به محصول مورد نظرش را پیدا خواهد کرد.

او در ادامه تصریح کرد که در پی اعمال ممنوعیت در این بازار، مصرف‌کننده برای تأمین نیاز خود به کالاهای قاچاق روی می‌آورد و بار دیگر قاچاق مسافری در کشور رونق می‌گیرد. این در حالی است که به عقیده این کارشناس حوزه موبایل، در حال حاضر بازار موبایل بسیار شفاف و قانونی فعالیت می‌کند. بهنامی درباره وضعیت کنونی بازار تلفن همراه کشور گفت:

درحال‌حاضر کالا به‌صورت رسمی و از مراجع قانونی وارد کشور می‌شود و به بازار می‌رسد، حقوق دولت و مالیات بر ارزش افزوده کالا و همچنین، درصدهای متعلق به آتش‌نشانی، هلال احمر و آموزش و پرورش پرداخت می‌شود. تمام این روندها به صورت کاملاً شفاف و قانونی از واردکننده دریافت می‌شود؛ اما اگر نماینده‌های مجلس بخواهند این ممنوعیت‌ها را در بازار گوشی‌های آیفون اعمال کنند، بازار این محصولات بار دیگر به سمت قاچاق و واردات غیرقانونی و غیر شفاف خواهد رفت.

هرچند محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های واردات آیفون هنوز در کشور به صورت رسمی تصویب و اعمال نشده، اما این کارشناس از افزایش قیمت این کالا در بازار خبر داد و گفت: «از اواخر هفته گذشته که خبر مخالفت برخی نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با واردات تلفن‌های همراه برند اپل منتشر شد، قیمت تمام مدل‌های آیفون حدود ۱۰ درصد، یعنی بین سه تا چهار میلیون تومان، افزایش پیدا کرده است.»

قاچاق مسافری و پیامدهای منفی آن

به گفته محسن بهنامی، هرچند تفاوت تعرفه واردات مسافری چهار برابر بیشتر از تعرفه واردات شرکتی است؛ اما پیش‌بینی می‌شود با ممنوع شدن واردات گوشی‌های برند اپل به کشور، مصرف‌کنندگان از همین واردات مسافری برای دستیابی به گوشی مورد نظرشان استفاده کنند. او در این باره چنین توضیح می‌دهد:

با ممنوعیت رسمی واردات گوشی‌های اپل، قاچاق این محصولات به صورت واردات مسافری انجام خواهد شد؛ چراکه به‌صورت مسافری مشکل رجیستری گوشی حل خواهد شد. البته همین الان هم کالا به صورت مسافری وارد کشور می‌شود؛ اما چون تعرفه‌های آن نسبت به گذشته تغییر کرده واردات آیفون به صورت مسافری کاهش پیدا کرده است. درواقع تعرفه واردات مسافری ۲۸ درصد شده و تعرفه واردات شرکت‌ها تقریباً یک‌چهارم آن یعنی ۷ درصد است.

این کارشناس بازار معتقد است در صورت عدم امکان رجیستر کردن گوشی‌هایی که به صورت مسافری هم وارد کشور شده‌اند، مصرف‌کنندگان ممکن است بدون دریافت کد رجیستری نیز از این گوشی‌ها استفاده کنند. او درباره این شیوه استفاده چنین توضیح داد: «اگر این راه واردات بسته و امکان ورود گوشی‌ مسافری هم نباشد، مردم بدون کد رجیستری از این محصولات استفاده می‌کنند. یعنی از دو گوشی استفاده می‌کنند؛ یک گوشی معمولی دست می‌گیرند و در کنار آن یک گوشی آیفون هم خریداری و مصرف می‌کنند.»

محسن بهنامی معتقد است اعمال ممنوعیت و محدودیت و پیامدهای آن منجر به کاهش درآمدهای فعلی دولت و ضرر و زیان آن خواهد شد: «در نهایت، دود این اتفاقات و اعمال محدودیت‌ها به چشم دولت خواهد رفت چون درآمدی که الان به صورت شفاف از واردات دارد، کاهش پیدا خواهد کرد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات