مجلس برای اقناع نمایندگان به بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ جلسه غیرعلنی برگزار می‌کند

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فردا در جلسه غیرعلنی برای اقناع نمایندگان به تصویب طبق اصل ۸۵ انجام می‌شود.
تبلیغات

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از رسیدگی به نحوه بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در جلسه علنی فردای مجلس خبر داد. در این جلسه، تصمیم گرفته می‌شود که آیا طرح در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شود (که در این صورت، شنیدن گفته‌های نمایندگان برای عموم مردم هم ممکن خواهد بود) یا طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، به‌صورت آزمایشی به اجرا دربیاید.

مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند اختیار بررسی برخی طرح‌ها را به کمیسیون‌های تخصصی بسپارد و درصورت تصویب اعضای کمیسیون مذکور و صلاح‌دید مجلس، طرح به‌مدت چندین سال به‌صورت آزمایشی اجرا و مشکلات آن اصلاح شود. حال نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید قرار است پیش از رسیدگی به این موضوع در جلسه علنی، طرح صیانت در جلسه غیرعلنی مجلس برای اظهارنظر صاحب‌نظران و کارشناسان بررسی شود و نمایندگان برای بررسی طرح طبق اصل ۸۵ قانون اقناع شوند.

غلام‌رضا منتظری، نماینده مردم گرگان در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت:

در نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح سامان‌دهی فضای مجازی بحث و بررسی انجام گرفت و بنا شد در جلسه غیرعلنی فردای مجلس، صاحب‌نظران و کارشناسان نیز درباره این طرح و لزوم رسیدگی به آن طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مطالبی مطرح کنند. بر این اساس، مجلس صبح فردا چهارشنبه، ششم مرداد، برای بحث و بررسی درباره طرح سامان‌دهی فضای مجازی جلسه غیرعلنی دارد و این جلسه درواقع به‌منظور اقناع نمایندگان برای رسیدگی به این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی برگزار می‌شود.چنانچه موضوع رسیدگی به طرح سامان‌دهی فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در صحن مجلس رأی بیاورد، این طرح دیگر به رسیدگی در صحن مجلس نیازی ندارد و در کمیسیونی تخصصی بررسی و تصویب می‌شود و برای اعلام نظر شورای نگهبان به آن شورا ارسال خواهد شد.

منتظری توضیح داد که قرار است در این جلسه، صاحب‌نظران این حوزه ضرورت بررسی و تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی را برای نمایندگان تشریح کنند و به سؤالات نمایندگان در‌این‌باره نیز پاسخ دهند. پس از این جلسه، موضوع رسیدگی به طرح سامان‌دهی فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون، در پایان جلسه علنی در صحن به رأی گذاشته می‌شود.

به‌نظر می‌رسد برگزاری جلسه غیرعلنی از آنجا نشئت می‌گیرد که در روزهای اخیر چندین نماینده مجلس مخالفت با طرح صیانت یا مخالفت با بررسی آن طبق اصل ۸۵ را بیان کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات