نماینده جدید مجلس در کمیته فیلترینگ: موافق رفع فیلتر یوتیوب و توییتر نیستم

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
عضو جدید کمیته فیلترینگ در حالی مخالفت خود با حضور مسئولان در شبکه‌های اجتماعی خارجی را مطرح کرده که خود در اینستاگرام مشغول فعالیت است.
تبلیغات

چندی پیش اعضای ناظر بر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای، توسط نمایندگان مجلس معرفی شدند. بر این اساس، جواد حسینی‌کیا از کمیسیون صنایع و معادن با ۱۰۸ رأی و مهدی باقری از کمیسیون حقوقی و قضایی با ۹۳ رأی به‌عنوان ناظران کمیته فیلترینگ انتخاب شدند.

درحالی‌که دو نماینده‌ی مجلس در کارگروه فیلترینگ باید خبره در حوزه ICT از کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس باشند، اشخاصی که به‌تازگی وارد این کمیته شده‌اند، سابقه‌ی فعالیت در حوزه‌ی فناوری اطلاعات ندارند.

اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای زیر نظر دادستان کل کشور شامل رئیس کارگروه، رئیس یا نماینده سازمان صدا‌ و سیما، وزیر یا نماینده وزیر اطلاعات، وزیر یا نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر یا نماینده دادگستری، وزیر یا نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر یا نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر یا نماینده وزیر آموزش و پرورش، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی با تأیید مجلس و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

درحالی‌که دو نماینده‌ی جدید مجلس در کمیته فیلترینگ، خود در شبکه‌های اجتماعی خارجی فعالیت دارند، جواد حسینی‌کیا می‌گوید موافق فیلترینگ توییتر است. او همچنین از حضور مسئولان کشور در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی گله کرده است.

جواد حسینی کیا در گفت‌وگو با انتخاب گفت: «من با فیلتر توییتر موافق هستم. همینطور درباره‌ی حضور مسئولان در شبکه توییتر؛ که البته مشابه این وضعیت را در شبکه‌های اجتماعی نیز شاهد هستیم، بارها به مسئولان گفته شده که نباید عضو باشند ولی متأسفانه این مسئله را رعایت نکردند.»

عضو کمیته فیلترینگ با اعلام اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند رسالت اطلاع‌رسانی داشته باشند، می‌گوید آن‌ها باید در انجام این رسالت، به شفافیت، ترویج نگاه عادلانه بدون بازی با حیثیت فرد و اقشار جامعه و حفظ شأن و منزلت نظام جمهوری اسلامی پایبند و در موضوعات مختلف ندای مردم در عین رعایت قانون کشور باشند. حسینی کیا اضافه کرد: «اینکه بعضا دیده می‌شود که برخی شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ی سیاه‌نمایی را فراهم کرده و بلندگوی جریان‌های معاند نظام و بیگانه می‌شوند، قابل قبول نیست.»

وزیر ارتباطات بارها نظر مخالف خود در خصوص مسدود بودن توئیتر در ایران را ابراز کرده‌ است, اما نماینده‌ی ناظر مجلس در کارگروه فیلترینگ اعتقاد متفاوتی دارد. جواد حسینی کیا علاوه‌بر مخالفت با فعالیت رسمی تعداد زیادی از مسئولان کشور با وجود فیلتر بودن توییتر، می‌گوید شبکه‌هایی مانند یوتیوب و توییتر ظرفیت رفع فیلتر را در کشور ما ندارند. این درحالی است که حسینی کیا خود ازطریق اینستاگرام و تلگرام با مردم در ارتباط است و مهدی باقری، دیگر عضو جدید کارگروه فیلترینگ هم در توییتر فعالیت دارد.

جلسات کارگروه فیلترینگ باید هر دو هفته تشکیل و ضمن برگزاری، در خصوص مسدودسازی وب‌سایت‌های مختلف بحث و تبادل نظر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات