افزایش ۲۵ درصدی سفرهای بین‌‌استانی در شهریور‌ماه

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
درحالی‌که سفرهای بین‌ استانی در شهریورماه از متوسط پنج‌ماهه‌ی اول سال ۲۵ درصد افزایش یافته، تعداد کل سفرها در تابستان ۱۳۹۹ درمقایسه‌با سال پیش، ۴۴ درصد کمتر شده است.
تبلیغات

تابستان یکی از فصول پرطرفدار سال برای مسافرت است؛ فصلی که تعطیلی مدرسه‌ها و هوای لذت‌بخش آن به سفر در جاده‌ها منجر می‌شود. در سال جاری با شیوع کرونا در جهان و البته ایران، بسیاری از مردم از سفرهای نوروزی خودداری کردند؛ بااین‌حال با رسیدن به آخرین ماه تابستان و با وجود تشکیل مدرسه‌ها به‌صورت غیرحضوری، بسیاری از مردم بدون درنظرگرفتن توصیه‌های کادر درمان و وزارت بهداشت مبنی‌بر ماندن در منازل، راهی جاده‌ها شدند تا تابستان سال جاری نیز همچنان از فصل‌های پرمسافرت سال شود. به‌گفته‌ی معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور، تردد بین‌استانی وسایل نقلیه سبک در شهریورماه سال جاری درمقایسه‌با متوسط پنج‌ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۵ درصد و درمقایسه‌با مرداد امسال ۷ درصد افزایش یافته است. در همین زمینه و براساس آمار و گزارش نوروزی مسیریاب نشان، سفرهای نوروز ۱۳۹۹ از نوروز ۱۳۹۸ حدود ۷۰ درصد کمتر بوده‌اند. تحلیل جدید این مسیریاب حاکی از آن است که در کل تابستان ۱۳۹۹ درمقایسه‌با تابستان ۱۳۹۸، سفرها ۴۴ درصد کمتر شده‌اند. همین موضوع بدین‌معنا است که در ابتدای شیوع کرونا و نوروز، سفرها به‌شدت کاهش یافته؛ اما به‌مرور و در تابستان، سفرهای بین‌شهری به افزایش درخورملاحظه‌ای رسیده‌اند.

طبق گزارش جدید نشان، الگوی حجم سفرهای تابستانی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تفاوت چشمگیری ندارد و با رفتن به‌سمت پایان تابستان، سفرهای بین‌شهری افزایش پیدا کرده است. به‌عبارت‌دیگر در شهریور ۱۳۹۹، بیشترین سفرهای بین‌شهری از ابتدای شیوع کرونا در ایران اتفاق افتاده است. این در حالی است که در سال جاری به‌علت شیوع کرونا، مدرسه‌ها از ۱۵ شهریور کار خود را آغاز کردند. بااین‌حال، می‌توان دید که همچنان شهریور ماه دلخواه مردم برای مسافرت بوده است.

طبق آمارهای دریافتی از مسیریاب نشان، در تابستان سال جاری، تمامی محورهای اصلی که این مسیریاب بررسی کرده، کاهش سفر را شاهد بوده‌اند؛ اما میزان کاهش در همه‌ی محورها یکسان نیست؛ چون برخی از مقصدها میزبان عده‌ی بیشتری از مسافران و برخی نیز میزبان مسافران کمتری بوده‌اند.

بیشترین سفرهای بین‌شهری از ابتدای شیوع کرونا در ایران، در شهریورماه بوده است

در همین زمینه، معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور نیز از افزایش ۲۵ درصدی سفرهای بین‌ استانی در شهریورماه درمقایسه‌با متوسط پنج‌ماهه‌ی اول سال خبر داد. به‌گفته‌ی مژگان جلیلیان، معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور، ششم شهریور بیش از دومیلیون و صدهزار تردد در محورهای اصلی مواصلاتی استان‌ها ثبت شد که رکورد بیشترین تردد را در نیمه‌ی سال شکست.

معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور درباره‌ی وضعیت سفرهای مردم در شهریورماه سال جاری و مقایسه‌ی آن با ماه‌ و سال‌های گذشته به ایسنا گفت که در شهریور ۱۳۹۹، بیش از ۵۹ میلیون تردد بین‌استانی اتفاق افتاده که درمقایسه‌با شهریور سال گذشته، کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. به‌گفته‌ی مژگان جلیلیان، درمقایسه‌با شهریور سال گذشته، تردد بین‌استانی وسایل نقلیه‌ی سبک ۱۸ درصد و وسایل نقلیه‌ی سنگین ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور افزود باتوجه‌به کاهش ۱۲ درصدی ترددهای بین‌استانی وسایل نقلیه‌ی سبک پس از سهمیه‌بندی بنزین در ماه‌های آذر و دی و بهمن (قبل از شیوع ویروس کرونا)، حدود ۶ درصد کاهش تردد درمقایسه‌با سال گذشته، دراثر شیوع کرونا بوده است. جلیلیان اعتقاد دارد درمجموع، تردد در شش‌ماهه ابتدای سال جاری درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل، ۱۹ درصد کاهش و تردد بین‌استانی وسایل نقلیه‌ی سبک در شهریور امسال درمقایسه‌با متوسط پنج‌ماهه‌ی ابتدایی سال جاری، ۲۵ درصد افزایش و درمقایسه‌با مرداد امسال، ۷ درصد افزایش یافته است. در‌این‌میان، استان گلستان با ۳۴ درصد کاهش، بیشترین و استان یزد با ۴ درصد کاهش، کمترین کاهش تردد بین‌استانی را درمقایسه‌با شهریور سال گذشته تجربه کرده‌اند.

هشت محور بررسی‌شده‌ی مسیریاب نشان نیز از شریان‌های ارتباطی اصلی کشور هستند و درمقایسه‌با تابستان ۱۳۹۸، بین ۲۰ تا ۶۳ درصد کاهش سفر را تجربه کرده‌اند. بیشترین کاهش میزان سفر در این محورهای اصلی، به محورهای مشهد به بابلسر و مشهد به تهران مربوط است. این موضوع نشان‌‌دهنده‌ی آن است که هم مشهدی‌ها کمتر به مسافرت رفته‌اند و هم تعداد سفر به این شهر کاهش یافته است. همچنین، محور مشهد به بابلسر با ۶۳ درصد کاهش، بیشترین میزان کاهش سفر را ازآنِ خود کرده و پس‌از‌آن محور مشهد به تهران نیز با کاهش ۵۳ درصدی سفر مواجه شده است.

کمترین میزان کاهش سفر درمقایسه‌با تابستان سال گذشته در محور‌های مختلف، به‌ترتیب با ۲۰ و ۲۳ و ۲۶ درصد کاهش به محور کرج به رشت و کرج به تبریز و تهران به قم مربوط بوده است. به‌عبارت‌دیگر، بیشترین سفرهای مسافران در این محورها انجام شده است. ناگفته نماند تعداد کاهش سفرها در محورهای شمالی کشور کاملا با سایر محورهای مهم کشور متفاوت است و به‌نظر می‌رسد سفرهای تفریحی به شمال کشور کاهش محسوسی نیافته‌اند.

همچنین، کاهش ۵۳ درصدی سفر در محور تهران به مشهد نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که سفرهای زیارتی تا حدود زیادی کاهش یافته است؛  البته باتوجه‌به محدودیت‌های اعمال‌شده برای حرم مطهر رضوی، این موضوع طبیعی به‌نظر می‌رسد. محور تهران به قم نیز به‌عنوان شریان اصلی سفر از تهران به جنوب کشور، یکی از محورهای پرتردد است و درمقایسه‌با سایر محورهای مهم کشور، کاهش محسوسی در آن مشاهده نمی‌شود.

به‌گفته‌ی معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور، در شهریورماه با استفاده از ماندگاری وسایل نقلیه‌ی غیربومی، استان‌های مازندران، اصفهان، گیلان، فارس و خراسان‌رضوی در صدر استان‌های جاذب سفر با بیشترین مسافر و پلاک‌های غیربومی قرار گرفته بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات