وزیر آموزش‌و‌پرورش: اپلیکیشن شاد ارتباطی با روبیکا ندارد

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید ارتباطی میان روبیکا و پلتفرم اختصاصی این وزارتخانه برای آموزش وجود ندارد.
تبلیغات

اپلیکیشن شاد، پلتفرم اختصاصی آموزش‌وپرورش، پس از مدت‌ها و با بسته‌شدن مدارس و مراکز آموزشی ناشی از شیوع ویروس کرونا در هفته‌ی انتهایی فروردین آغاز به کار کرد. در ابتدا، قرار بود پلتفرم آموزشی آموزش‌وپرورش با همکاری پنج پیام‌رسان داخلیِ سروش، روبیکا، بله، گپ و آی‌گپ راه‌اندازی شود؛ اما مدتی بعد، آموزش‌وپرورش در اطلاعیه‌ای پلتفرم اختصاصی خود به‌نام SHADAP را معرفی کرد که در آن، حرفی از سایر پیام‌رسان‌ها به‌میان نیامده بود. بااین‌حال، مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ، با انتشار توییتی اعلام کرد وزارت آموزش‌وپرورش اپلیکیشن اختصاصی خود را با همکاری انحصاری روبیکا عرضه کرده است.

وزارت آموزش‌وپرورش درادامه‌ی بیانیه‌ی خود، از دلیل کنارگذاشتن تعامل با پیام‌رسان‌های داخلی برای راه‌اندازی پلتفرم اختصاصی خود گفت و دلایل این‌چنینی را برشمرد: اختصاصی‌نبودن فضا، نبود همراهی مناسب پیام‌رسان‌ها با بخش فنی برای انجام آزمایش‌های موردنیاز، تأمین‌نشدن ویژگی‌های خواسته‌شده‌ی آموزش‌وپرورش به‌وسیله‌ی پیام‌رسان‌ها، بروز ملاحظات مهم فنی و انتقاد درست برخی متخصصان از امکان درز اطلاعات دانش‌آموزان.

اکنون محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با روزنامه‌ی سازندگی اعلام کرده است برخلاف انتشار برخی شایعات، اپلیکیشن شاد ارتباطی به اپلیکیشن روبیکا ندارد و محصولی کاملا جدید است که براساس نیازهای این وزارتخانه، همراه اول توسعه داده است.

حاجی‌میرزایی می‌گوید پیش از راه‌اندازی اپلیکیشن شاد، اپلیکیشن‌هایی مانند سینا روبیک در حیطه‌ی کار وزارت آموزش‌وپرورش بود که این برنامه بیشتر محصولات کمک‌آموزشی تهیه می‌کرد، نه اینکه کاملا آموزش کشور را در دست داشته باشد. به‌همین‌دلیل، به ایجاد محیطی کاملا ایزوله و امن برای دانش‌آموزان نیاز بود و هیچ‌یک از پیام‌رسان‌های داخلی نیز دست‌کم در مدت کوتاه نمی‌توانستند چنین محیطی ایجاد کنند. او توضیح داد:

البته این کار و تکلیف آموزش‌وپرورش از سال ۱۳۹۰ بوده است؛ یعنی در سند تحول بنیادین این مسئله منظور شده است؛ اما تاکنون به نتیجه نرسیده بود. ما هم در شرایطی باید این کار را انجام می‏‌دادیم که آمادگی لازم وجود نداشت. همچنین، فرصت این را نداشتیم که تازه بخواهیم کار را امتحان کنیم. چون سال تحصیلی داشت می‌‏گذشت و باید سریع‌‏تر پاسخ واقعی به این نیاز واقعی می‏‌دادیم. اپلیکیشنی را طراحی کردیم که اپلیکیشن سازمانی ما تلقی می‌‏شود و متعلق به آموزش‌وپرورش است. بعد روی این اپلیکیشن شروع به ثبت‌نام کردیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره‌ی ارتباط روبیکا با شاد گفته است فضای اپلیکیشن شاد را همراه اول توسعه داده و این فضا کپیِ تقویت‌شده‌ی همان چیزی است که در روبیکا به‌کار گرفته شده؛ هرچند ارتباطی با روبیکا ندارد:

نیازهای آموزشی ما بسیار گسترده است و تعاملات بین معلمان و دانش‌‏آموزان به ظرفیت فنی چشمگیری نیاز دارد. با گروهی در دانشگاه صنعتی شریف قرارداد بستیم و از آن‌ها خواستیم این شبکه را آزمایش کنند؛ هم به لحاظ ظرفیت و هم به لحاظ ایزوله‌بودن. درنهایت، از این سنجش‌‏ها موفق بیرون آمد و کار را براساس آن شروع کردیم. سامانه‌‏ای در داخل وزارتخانه داریم و ساختار هر مدرسه با کلاس‏‌هایش مشخص است.

همچنین به‌گفته‌ی حاجی‌میرزایی، اپلکیشن شاد هزینه‌ای برای وزارت آموزش‌وپرورش دربر نداشته و تمامی هزینه‌ها را همراه اول تقبل کرده است. ناگفته نماند مقرر شده همراه اول تا ۱۵ سال خدمات فنی و مهندسی موردنیاز این اپلیکیشن را تامین کند؛ البته همراه اول از محل ترافیک اینترنت آن استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات