اختلال در دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی در حال رفع‌شدن است

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلال در دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی در ایران در حال برطرف شدن است.
تبلیغات

از چند روز گذشته کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر از مسدود شدن ویکی‌پدیای فارسی داده بودند؛ این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشت و حال به‌نظر می‌رسد اختلال آن در حال برطرف شدن است. البته نسخه‌ی موبایل ویکی‌پدیای فارسی در دسترس بود و اختلال تنها در نسخه‌ی دسکتاپ آن رخ داده بود.

نت‌بلاکس، نهاد ناظر بر ترافیک جهانی اینترنت نیز این موضوع را با انتشار توییتی اطلاع‌رسانی کرده بود. نت‌بلاکس در گزارش خود نوشته بود داده‌های زمان واقعی شبکه ثابت می‌کند نسخه‌ی وب ویکی‌پدیای فارسی به شیوه‌ی SNI مسدود شده است. نت‌بلاکس همچنین احتمال داده بود مسدود شدن ویکی‌پدیای فارسی با ترس از انتشار اخبار مربوط به ویروس کرونا انجام شده است. 

netblocks

از طرفی سامانه‌ی رادار ابرآروان که بر وضعیت اینترنت کشور نظارت می‌کند اختلالی را در دسترسی به ویکی‌پدیا نشان نمی‌داد و دلیل آن نیز این است که رادار ابرآروان ویکی‌پدیای انگلیسی را نظارت می‌کند. ابرآروان با انتشار توییتی در پاسخ به سؤال کاربری که پرسیده بود «چرا رادار ابرآروان اختلال ویکی‌پدیای فارسی را نشان نمی‌دهد؟» گفت:

رادار وضعیت ویکی‌پدیا انگلیسی رو رصد می‌کنه. به‌زودی جاش رو با ویکی‌پدیا فارسی عوض می‌کنیم.

با این حال تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلال ویکی‌پدیای فارسی در حال برطرف شدن است و نت‌بلاکس نیز این موضوع را تأیید کرده است. نت‌بلاکس با انتشار توییتی نوشت دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی برقرار شده است؛ داده‌های زمانی واقعی شبکه نشان می‌دهد فیلترهای DNS و SNI توسط اپراتورهای شبکه برداشته شده است.

netblocks

ویکی پدیای فارسی یکی از دانشنامه‌های فارسی‌زبان در اینترنت و یکی از نسخه‌های ویکی‌پدیا، از پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا است؛ ویکی پدیا پروژه‌ی بزرگی است که هدف آن ساخت دانشنامه‌هایی با محتوای آزاد با مشارکت همگان و به همه‌ی زبان‌های ممکن است. به‌نظر می‌رسد اختلال در دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی در حال برطرف شدن است و باید دید آیا در روزهای آینده هم با مشکلی مواجه خواهد شد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات