پیش‌نویس اساسنامه نهاد خودتنظیمگر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر رونمایی شد

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
جلسه‌ی رونمایی پیش‌نویس اساسنامه‌ی نهاد خودتنظیمگر رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر با حضور رسانه‌های مرتبط برگزار شد.
تبلیغات

روز گذشته، ۶ اسفند، جلسه‌ی رونمایی پیش‌نویس اساسنامه‌ی نهاد خودتنظیمگر رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر با حضور رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت‌و‌تصویر فراگیر در فضای مجازی و مدیران عامل رسانه‌های دارای مجوز برگزار شد. در این جلسه، احسان‌دوست، نماینده‌ی کافه بازار، صراف، مدیرعامل فیلم‌نت، مجیدی، مدیرعامل پیشتازمووی، شکوری‌مقدم، مدیرعامل آپارات، نخجوانی، مدیرعامل نماوا، شاملو، مدیرعامل آنتن، آذری‌پور، مدیرعامل هاشور، امامیان، رئیس ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت‌ و تصویر فراگیر در فضای مجازی) و فرهمند، معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا حضور داشتند.

دکتر محمدصادق امامیان، رئیس ساترا، در این مراسم در مورد ریشه‌های شکل‌گیری ایده‌ی تشکیل نهاد خودتنظیمگر گفت:

ایده‌ی شکل‌گیری این نهاد در چند جلسه با رسانه‌های مختلف مطرح شده است. ماهیت فضای مجازی ابعاد مختلفی را شامل می‌شود و اساسا چند بخشی است؛ ازاین‌رو، نه ساترا توان تنظیمگری همه‌ی حوزه‌های مربوط به صوت‌ و تصویر در فضای مجازی به‌معنای سنتی را دارد و نه نگاه کارشناسانه‌ای این موضوع را تأیید می‌کند که همه‌ی مسئولیت‌ها در یک حوزه منحصرا برعهده‌ی یک نهاد دولتی باشد. فضای رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر به‌قدری گسترده و پیچیده است که هیچ سازمانی نمی‌تواند به‌تنهایی مسئولیت این حوزه را برعهده بگیرد. این موضوع به‌‌دلیل ضعف دانش و توان است که همه‌ی نهادهای حاکمیتی با آن مواجه هستند.

امامیان درادامه به دغدغه‌ی مشترک حاکمیت و رسانه‌ها برای ایجاد فضایی امن و مطمئن برای کاربران تأکید کرد و گفت بسیاری از موضوعات مربوط به رسانه‌های صوت‌ و تصویر از یک سو دغدغه‌ی حاکمیتی است و از سوی دیگر دغدغه‌ی خود رسانه‌ها است؛ از‌این‌رو، نیازمند همکاری و همیاری رسانه‌ها هستیم؛ زیرا هم دغدغه‌هایمان مشترک است و هم نیازمند کمک جدی هستیم. رئیس ساترا این همکاری را لازمه‌ی پیداشدن جایگاه خانواده‌ی رسانه‌های نوین در کشور دانست و اضافه کرد این خانواده نقش مهمی در اتفاقات حساس و مهم ایفا می‌کند که ابعاد رسانه‌ای و روانی آن بیشتر از ابعاد واقعی‌اش است. همچنین، می‌توان از ظرفیت فعالان بخش خصوصی نیز می‌توان بهره‌مند شد.

امامیان درادامه، خودتنظیمگری را نیاز و نه حوزه‌ی تشریفاتی دانست و گفت:

به‌دنبال مجموعه‌ای هستیم که برخی امور ساترا را به آن واگذار کنیم و تشکیل این نهاد نافی نهادهای دیگر یا منافع شخصی رسانه‌ها نیست و بیشتر کانال ارتباطی ساترا با رسانه‌هاست. ایده‌ی ما این است که چگونه نهاد یا تشکلی ایجاد کنیم که به‌نوعی نماینده‌ی همه‌ی رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر قانونمند در کشور باشد و ازطریق آن، تعاملات ساترا و رسانه‌ها شکل نظام‌مندی پیدا کند. ارتباطاتی که امروز بین ساترا و رسانه‌ها وجود دارد، ارتباطات سازنده‌ای نیست؛ بلکه بیشتر برای حل مشکل است.

رئیس ساترا همچنین معتقد است به‌جای خودتنظیمگری باید از واژه هم‌تنظیمگری استفاده کرد؛ چراکه دغدغه‌های جدی و انتظارات از سازمان در بحث رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر و رفع مسائل این رسانه‌ها، رفع دغدغه و مسائل ساترا نیز به‌حساب می‌آید.

اساس‌نامه نهاد خود تنظیم‌گر صوت و تصویر

اهداف و وظایف نهاد خودتنظیمگر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر

درادامه‌ی این نشست، وحید فرهمند، معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا، توضیحاتی درباره‌ی کلیات اساسنامه‌ی نهاد خودتنظیمگر رسانه‌های صوت‌و‌تصویر فراگیر ارائه داد. او هدف این اساسنامه را واگذاری بخشی از وظایف ساترا به خود رسانه‌های دارای مجوز ساترا عنوان کرد که کیفیت واگذاری تابع قابلیت و عملکرد رسانه‌ها است. او گفت:

طبق اساسنامه، نهاد خودتنظیمگر پنج رکن دارد: مجمع عمومی، هیئت عامل، دبیرکل، هیئت تشخیص و ذی‌حساب. مجمع عمومی مهم‌ترین رکنی است که نماینده‌ی همه‌ی رسانه‌های دارای مجوز در آن حضور دارند و کارکرد شبه‌تقنینی دارد.

فرهمند درادامه استفاده از ظرفیت فعالان صنعت صوت‌و‌تصویر در فرایند تنظیمگری، تحقق منافع عمومی، کاهش سطح مداخلات حاکمیتی ساترا در فرایندهای تنظیمگری، توانمندسازی رسانه‌های صوت‌ و تصویر و فراهم‌کردن زمینه‌ی بهره‌برداری از نوآوری‌ها را از اهداف تشکیل نهاد خودتنظیمگر رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر اعلام کرد. به‌گفته‌ی فرهمند، این نهاد چهار کمیته‌ی ایستا دارد که بنابر نظر اعضا، کمیسیون‌های موقت هم تشکیل‌دادنی است. او درباره‌ی برخی وظایف این نهاد گفت:

 از وظایف مهم‌ این نهاد می‌توان به ارتقای بهره‌وری و استفاده‌ی بهینه از منابع، ایجاد ساز‌و‌کارهای مناسب نهادی برای توسعه‌ی صنعت رسانه‌های صوت‌و‌تصویر، ارتقای فرهنگ عمومی استفاده از خدمات و محتوای صوت‌و‌تصویر فراگیر، ایجاد تسهیلات حمایتی برای رسانه‌های صوت‌ و تصویر و… اشاره کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات