انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری فراگیر منحصرا در صلاحیت رسانه ملی است

سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری فراگیر منحصرا در صلاحیت رسانه ملی است.
تبلیغات

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه‌ی «کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» در خصوص «ارائه‌ی خدمات صوتی، تصویری و پخش همگانی ماهواره‌ای» به‌عنوان بخشی از خدمات موضوع پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ای مخابراتی را با اعمال ماده‌ی ۹۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری ابطال کرد.

با درخواست رئیس و ۹۰ نفر از قضات دیوان عدالت اداری برای اعمال ماده‌ی ۹۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به دادنامه‌ی شماره‌ی ۲۷۴۵ مورخ ۹۸/۹/۲۶ هیأت عمومی، اعضای هیأت در نشست مورخ ۱۵ بهمن ۹۸ با اعمال ماده‌ی ۹۱ قانون مذکور موافقت کردند و بر این اساس انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری فراگیر، منحصرا در صلاحیت رسانه‌ی ملی قرار گرفت. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به دو ماده و همچنین نظریه‌ی تفسیری شورای نگهبان رأی به ابطال مصوبه‌ی «کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» در خصوص «ارائه خدمات صوتی، تصویری و پخش همگانی ماهواره‌ای» به‌عنوان بخشی از خدمات موضوع پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ای مخابراتی داد.

ماده‌ی ۷ قانون اساسنامه‌ی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۶۲ که در آن گفته شده است:

تأسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در هر نقطه‌ی کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به تأسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه‌ی کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

ماده‌ی ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب سال ۱۳۸۲ که در آن گفته شده است:

اختیارات و وظایف مربوط به این وزارت مندرج در این قانون شامل محدوده وظایف و اختیارات سازمان صداوسیما و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود و قوانین و مقررات مربوط به آنان به قوت خود باقی است.

نظریه‌ی تفسیری شماره‌ی ۷۹/۲۱/۹۷۹ مورخ ۱۳۷۹/۷/۱۰ شورای نگهبان که در آن گفته شده است:

مطابق نص صریح اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون دولتی است و تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی رادیوئی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل است. بدین جهت انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و...) برای مردم در قالب امواج رادیوئی و کابلی غیر از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خلاف اصل مذکور است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات