الگوهای آماری ملک رادار تحولات قیمتی مسکن را پیش‌بینی می‌کنند

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
ملک رادار با مشاهده‌ی آمار ماهانه در پلتفرم خود، تحولات قیمتی و گرایش بازار به‌سمت منطقه‌ای خاص را پیش از اعلام گزارش‌های بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کند.
تبلیغات

«ملک رادار» موتور جست‌وجوی املاک است که انواع آگهی‌های خرید، فروش، رهن و اجاره را از وب‌سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف کشور مانند دیوار، شیپور، دلتا، آلونک، همشهری و خراسان جمع‌آوری می‌کند و تحت‌وب و به‌صورت بات تلگرامی دراختیار عموم مردم قرار می‌دهد. این پلتفرم فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است و به‌طور متوسط ماهانه ۱/۲ میلیون آگهی منتشر می‌کند.

تیم ملک رادار از ۴۰ نفر تشکیل شده که بدون دفتر مرکزی و به‌صورت ریموت از شهرهای تهران، سمنان، مشهد، زنجان، تبریز، سنندج، شیراز، اصفهان، کرج، بجنورد، زاهدان و ابهر فعالیت می‌کنند. این نیروها تمامی کارهای فنی، بازاریابی، پشتیبانی، گرافیک، تولید محتوا و... را انجام می‌دهند.

ملک رادار با جمع‌آوری دیتابیس گسترده باعث شده این پلتفرم بتواند تحلیل‌های مختلفی از بازار مسکن ارائه دهد که بخشی از آن‌ها به‌صورت گزارش فصلی به‌زودی دراختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد؛ اما در نشست امروز ملک رادار با حضور خبرنگاران، آمارهایی مطرح شد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رونق بازار مسکن که در سال گذشته اتفاق افتاد، از شهرهای بزرگ به‌سمت حومه‌ی شهرها منتقل شده است

گرانی شدید ملک در کشور، به‌ویژه تهران که بهار و تابستان سال جاری رخ داد، به کاهش توان خرید و حتی اجاره منجر شد؛ درنتیجه، شمار معاملات مسکن در حومه‌های شهرها افزایش را تجربه کرد. این در حالی است که در شهرها شاهد کاهش شدید معاملات بوده‌ایم. همین موضوع باعث افزایش قیمت ملک در مناطق حومه و متعاقبا افزایش تعداد آگهی‌های این مناطق شد.

تحولات قیمتی و گرایش بازار به‌سمت منطقه‌ای خاص که معمولا در گزارش‌های ماهانه‌ی بانک مرکزی اعلام می‌شود، پیش از رخ‌دادن در آگهی‌های ملکی دیده می‌شوند و ازآنجاکه ملک رادار آگهی‌ها را پایش می‌کند، می‌تواند این تحولات را پیش‌بینی کند.

مهران داودی، مدیرعامل ملک رادار گفت:

نمودارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند در آذر امسال درمقایسه‌با آبان، شاهد افزایش قیمت معاملات ملکی بوده‌ایم. این موضوع را ما یک ماه زودتر در قیمت آگهی‌ها مشاهده کردیم.

همچنین داودی گفت:

برخی افرادی که می‌خواهند ملکی بخرند، گاهی کمبود نقدینگی خود را با استفاده از پول رهن ملک تأمین می‌کنند. اگر قیمت رهن ملک با تبدیل مبلغ اجاره به رهن را به قیمت خرید آن تقسیم کنیم، نسبتی به‌دست می‌آید که هرچه بزرگ‌‌‌تر باشد، آن ملک برای خرید بهتر است. وقتی این نسبت را در نظر بگیریم، حتی دو ماه زودتر می‌توانیم متوجه شویم بازار به چه سمتی خواهد رفت و کدام مناطق در آینده‌ی نزدیک، بیشتر مدنظر خریداران قرار خواهند گرفت.

طبق نمودار ارائه‌شده در این نشست، سایت دیوار بیشترین سهم آگهی‌ها را در تابستان و پاییز امسال داشته است و پس‌از‌آن سایت شیپور در رده‌ی بعدی قرار دارد. اطلاعات دقیق‌تر دیگر وب‌سایت و روزنامه‌های منتشرکننده‌ی آگهی‌های مسکن را درادامه مشاهده می‌کنید:

ملک رادار

آمارهای ملک رادار نشان می‌دهند هرچه قیمت مسکن ارزان‌تر و به‌نوعی، وقتی مسکنی در مناطق پایین شهر باشد، اجاره‌ی آن درمقایسه‌با مسکن گران‌تر یا در مناطق گران شهر بیشتر تعیین می‌شود.

مدیرعامل ملک رادار درباره‌ی مدل درآمدی این پلتفرم گفت:

تمامی سرویس‌های ما برای شهروندان در جست‌وجوی ملک رایگان است؛ اما مشاوران املاکی که از خدمات ما استفاده می‌کنند، این سرویس‌ها را با پرداخت هزینه دریافت خواهند کرد.

وی درباره‌ی ارائه‌ی اپلیکیشن و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نیز گفت:

سرویس‌های ملک رادار روی اپ تحت‌وب و بات‌های تلگرامی عرضه می‌شوند. اپلیکیشن اندرویدی ما نیز از یک سال پیش آماده شده؛ اما به‌دلیل اینکه نمی‌خواهیم مشتریان را با چند درگاه مواجه کنیم و همچنین اینکه تعداد کاربران هنوز در تلگرام خیلی بیشتر هستند، آن را عرضه نمی‌کنیم. درباره‌ی پیام‌رسان‌های داخلی هم باید توجه کرد که ۳۰ پیام در ثانیه روی تلگرام می‌فرستیم و پیام‌رسان‌های داخلی فعلا توان ارائه‌ی چنین سرویسی را ندارند؛ اما با مدیران پیام‌رسان «بلد» گفت‌وگو کرده‌ایم که زیرساخت‌های لازم برای ارائه‌ی سرویس‌ها را فراهم کنند.
ملک‌ رادار

سبحان خوش‌سیرت، مدیر مارکتینگ و روابط‌عمومی ملک رادار، در این نشست خبری اعلام کرد ۱۱۰ هزار کاربر از سرویس‌های ملک رادار استفاده کرده‌اند که از این تعداد، ۷۰ هزار کاربر مشاور املاک هستند. درواقع، تمرکز اصلی ملک رادار تاکنون روی مشاوران املاک بوده است. وی گفت:

مشاوران املاک به‌دنبال آگهی‌هایی هستند که مالکان در سایت‌های مختلف ثبت می‌کنند؛ اما یافتن این آگهی‌ها از میان همه‌ی موارد ثبت‌شده بسیار دشوار است. به‌عنوان مثال، در محله‌ی پونک تهران، روزانه بیش از هزار آگهی ثبت می‌شود؛ اما کمتر از ۱۰ درصد آن‌ها را مالکان ثبت کرده‌اند. ما این آگهی‌ها را با استفاده از الگوریتم اختصاصی خود پیدا و برای مشاوران ارسال می‌کنیم.

او اضافه کرد:

الگوریتم ملک رادار در طول سه سال فعالیت، به بلوغ رسیده و اکنون با دقت ۸۵ درصد آگهی‌های شخصی را شناسایی می‌کند.

درحال‌حاضر، این الگوریتم ماهانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار آگهی جمع‌آوری و برای کاربران ارسال می‌کند. در سه سال گذشته، ۳۰ میلیون آگهی ملکی در دیتابیس ملک رادار جمع‌آوری شده‌اند که دو میلیون از آن‌ها آگهی شخصی هستند.

مدیر مارکتینگ ملک رادار در پاسخ به خبرنگار زومیت درباره‌ی همکاری این شرکت با سایت‌های انتشار آگهی گفت:

با جمع‌آوری دو میلیون آگهی در ماه و ارسال آن‌ها برای مشترکان، برای سایت‌های انتشاردهنده‌ی آگهی ماهانه پنج میلیون بازدید و ۲۰۰ هزار کلیک ایجاد کرده‌ایم که درنتیجه، برخی از این سایت‌ها API‌ خود را برای همکاری بیشتر دراختیار ما قرار داده‌اند.

شما نیز تابه‌حال از خدمات این پلتفرم استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات