جزئیات برگزاری سومین رویداد تهران هوشمند اعلام شد

سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هفته‌ی تهران هوشمند از امروز آغاز شده است و شهرداری تهران، متولی برگزاری آن، رویداد‌های متعددی در آن برگزاری خواهد کرد.
تبلیغات

هفته‌ی تهران هوشمند از ۱۲ تا ۱۹ آذر برگزار می‌شود. این رویداد از امروز آغاز شده و برنامه‌های گوناگونی را شامل می‌شود. روزهای ابتدایی هفته‌ی تهران هوشمند، ۱۳ تا ۱۵ آذر، به برگزاری سومین چالش نوآوری تهران هوشمند (هکاتون) اختصاص خواهد داشت. افتتاح مراکز نوآوری، برپایی گذر نوآوری در پایتخت، برگزاری رویداد دیگری از سلسله‌رویدادهای اینوتهران و رونمایی پروژه‌های تهران هوشمند ازجمله برنامه‌های این هفته است.

از دیگر بخش‌های در نظر گرفته‌شده برای هفته‌ی تهران هوشمند، افتتاح مرکز زندگی هوشمند، برپایی نمایشگاه نیازهای فناورانه شهرداری، رونمایی فن بازار شهری، تور بازدید از رصدخانه‌ی شهری و موزه‌ی نقشه‌ی تهران، نشست مدیران کلان‌شهرها و گردهمایی رؤسای شورایاری‌ها است. اولین کنفرانس تهران هوشمند نیز در این هفته و در روزهای ۱۸ و ۱۹ آذر با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این کنفرانس ارتقای سطح علمی رویداد مذکور و بررسی روش‌های هوشمند مدیریت شهری با شیوه‌های داده‌محور است.

همایش و نمایشگاه دوروزه «تهران هوشمند» نیز در روزهای هجدهم و نوزدهم آذر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد. محورهای این همایش داده‌‌‌ی باز و حکمروایی هوشمند شهری آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی شهروندان در حوزه‌ی شهر هوشمند، مشارکت ذی‌نفعان، بهره‌وری و اقتصاد پایدار مبتنی‌بر داده‌ی شهر نوآور و توسعه‌ی کسب‌و‌کارهای فناورانه برپایه‌ی داده است. از دیگر محورهای این همایش می‌توان به کلان‌داده، داده‌کاوی و استخراج داده‌های سودمند و مطمئن شهر هوشمند و شاخص‌های ارتقای کیفیت زندگی در شهرها توسعه پایدار و مسائل محیط‌زیست شهری جابه‌جایی هوشمند، مدل‌سازی و تحلیل داده‌های حمل‌و‌نقل شهری و کاربردها و روندهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی در خدمات شهر هوشمند اشاره کرد.

افتتاحیه‌ی همایش دوروزه‌ی «تهران هوشمند» با حضور مدیران ارشد شهری و دولتی همراه است. ناگفته نماند برگزاری پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، مسابقات استارتاپ‌ها در حوزه‌ی مدیریت شهری و شهر هوشمند، نشست تجربه‌ی فناوری و درس‌های استارتاپی، نشست مدیران کلان‌شهرها، سیتی‌تاک (City Talk)، کافه‌سرمایه و برپایی نمایشگاه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور از دیگر برنامه‌های همایش گفته‌شده است.

نشست تخصصی اقتصاد دیجیتال چگونه بر شکل‌گیری تهران جدید مؤثر خواهد بود؟

ازجمله نشست‌هایی که قرار است در هفته‌ی تهران هوشمند برگزار شود، نشست تخصصی «اقتصاد دیجیتال چگونه بر شکل‌گیری تهران جدید مؤثر خواهد بود؟» روز ۱۸ آذر و در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند برگزار خواهد شد. محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، یاسر رضاخواه، مدیرعامل شرکت رایتل، علی یقطین، سرپرست مرکز تهران هوشمند، علی فیروزی، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد و دارایی، نیما نامداری، معاون طرح و توسعه‌ی شرکت ارتباط و حسین حمیدی، کارآفرین مقیم مؤسسه‌ی دانش‌بنیان برکت، به‌عنوان مدیر پنل در این نشست حضور خواهند داشت.

گفتنی است در همایش دوروزه‌ی گفته‌شده، حدود ۲۰ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی داخلی و بین‌المللی با هدف بررسی مشکلات حوزه‌ی مدیریت هوشمند شهری و ارائه‌ی راهکارهای کارآمد در این حوزه با حضور صاحب‌نظران، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و استادان داخلی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

تهران هوشمند

اولین «گذر نوآوری» در تهران؛ پلازای میدان هفت‌تیر، میزبان استارتاپ‌های برتر حوزه‌ی شهری

هم‌زمان با برگزاری سومین رویداد بزرگ تهران هوشمند، برای نخستین‌بار در تهران «گذر نوآوری» برگزار می‌شود. از ۱۲ تا ۱۴ آذر در پلازای میدان هفت‌تیر، استارتاپ‌های خدمت‌رسان در حوزه‌ی شهری فضایی را به‌رایگان دراختیار خواهند داشت تا به جمع مردم بیایند و تازه‌ترین سرویس‌های برخط و هوشمند خود را به شهروندان معرفی کنند. مسئولان شهری نیز براساس نیازهای حوزه‌ی مدیریتی خود، با صاحبان استارتاپ‌ها مذاکره و درصورت توافق، با آن‌ها همکاری تجاری می‌کنند. شایان ذکر است نام استارتاپ‌هایی که قبلا درخواست خود را برای حضور در این بخش اعلام کرده بودند، ۱۰ آذر اعلام شده است. همچنین، گروه‌های منتخب از ۱۲ تا ۱۴ آذر در پلازای میدان هفت‌تیر محصولات و سرویس‌های خود را نمایش خواهند داد. 

تهران هوشمند

بازدید رایگان از رصدخانه‌‌ی شهری و موزه‌ی نقشه

هم‌زمان با هفته‌ی تهران هوشمند، از ۱۲ تا ۱۹ آذر امکان بازدید رایگان از رصدخانه‌‌ی شهری و موزه‌ی نقشه تهران برای عموم مردم و علاقه‌مندان به موضوعات حوزه‌‌ی مدیریت شهری، آمار و اطلاعات جغرافیایی و نقشه‌های تاریخی تهران فراهم شده است. جلسات معرفی این دو مجموعه و بازدید از آن‌ها از ۱۲ تا ۱۷ آذر در ساعت‌های مشخص برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام به نشانی smart.tehran.ir مراجعه کنند و با ثبت‌نام در فرم ویژه این رویداد، از این امکان بهره‌مند شوند.

بازدید مذکور شامل آشنایی با رصدخانه‌ی شهری تهران و مروری بر توسعه‌ی کالبدی شهر در یک قرن گذشته، بررسی اطلاعات جمعیتی به‌صورت مکان‌محور و آشنایی با مدل سه‌بعدی شهر تهران و داشبوردهای مدیریتی مرکز آمار و رصد شهری و آشنایی و بازدید از موزه‌ی نقشه تهران و نقشه‌های تاریخی موجود در گنجینه آن است.

گفتنی است در رصدخانه شهری تهران به‌عنوان مرکز تخصصی مانیتورینگ و پایش شاخص‌های مدیریت شهری و پایگاهی برای ارائه‌ی اطلاعات شاخص به‌تفکیک پهنه‌های مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، در هفته‌ی تهران هوشمند به‌روی اقشار مختلف مردم، به‌ویژه دانشجویان و پژوهشگران بازمی‌شود تا درکنار متخصصان و صاحب‌نظران، مردم هم بتوانند از این امکان مهم شهری دیدن کنند و با کارکردهای مختلف آن آشنا شوند.

همچنین، موزه‌ی نقشه تهران نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز حفظ تاریخچه‌ی شهر تهران و دربردارنده‌ی قدیمی‌ترین نقشه‌های موجود از تهران و شهرستان‌ها و ایران شناخته شده است. در این موزه، علاوه‌بر نقشه‌ها، تعداد زیادی کتاب، نشریه، ابزار و ادوات قدیمی تهیه‌ی نقشه نیز نگه‌داری می‌شود و وجود نقشه‌های منحصر‌به‌فرد، این مجموعه را در نوع خود بی‌نظیر کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات