تحریم ها چه زمانی به پایان می‌رسد

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
اجرای برجام به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود و علاوه بر مسئولان، مردم و اصناف مختلف نیز آماده شنیدن سوت پایان تحریم‌ها هستند؛ پایانی که می‌تواند آغازی برای شروع رشد و رونق اقتصادی ایران به خصوص صنایع و اصناف مختلف در ماه‌های آینده باشد. اما تحریم‌ها چه زمانی پایان می‌یابد. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

۲۳ تیرماه وقتی مذاکرات ایران و ۵+۱ به پایان رسید، انتظار ایرانیان برای پایان تحریم‌ها و اجرا شدن کامل برجام، ۶ ماه دیگر نیز تمدید شد. اما در این ساعات پایانی برداشتن تحریم‌ها، شایعات و خبرهای زیادی پیرامون این موضوع منتشر می‌شود.

یک منبع آگاه، در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است امروز اطلاعیه اجرای برجام قرائت شود، اظهار نظر کرد که هنوز صد در صد نهایی نشده ولی به احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد و تا چند ساعت دیگر مشخص می‌شود.

در یک هفته منتهی به شنبه سرنوشت ساز برجام، رسانه‌های داخلی و بین‌المللی گمانه‌زنی‌های خود را درباره زمان انتشار گزارش نهایی آژانس از تعهد ایران به تعهدات برجام را شروع کرده‌اند و از سوی دیگر زمان پایان یافتن تحریم‌ها را نیز دیگر به روز و ساعت مخابره می‌کنند.

خبرهای منتشر شده در اکثر رسانه‌ها درباره زمان شروع اجرای برجام و پایان تحریم‌ها، حاکی از آغاز این مهم در ساعات صبح یا عصر شنبه به وقت اروپا است.

در اکثر رسانه‌ها مخابره شده است که محمد جواد ظریف به همراه علی اکبر صالحی و معاونان‌شان برای شرکت در کنفرانس مطبوعاتی با حضور فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 و حضور وزیران خارجه کشورهای گروه 1+5، به وین سفر کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده قرار است در این نشست مطبوعاتی بیانیه مشترک ایران و 1+5 در رابطه با اجرای برجام از سوی ظریف و موگرینی قرائت شود.

ظریف و همراهانش روز شنبه در حالی راهی وین شد که هیئت‌های کارشناسی ایران و 1+5 ساعات پایانی جمعه شب هم‌چنان در حال رایزنی و گفت‌وگو بودند.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تهران و مراکز هسته‌ای ایران در آخرین مراحل از راستی‌آزمایی مجدد قرار دارند و گزارش راستی‌آزمایی آژانس از اقدامات هسته‌ای ایران طبق برجام را آماده می‌کنند.

از سویی خبرگزاری‌های رسمی نیز اعلام کردند که باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا طی حکمی به جان کری وزیر خارجه این کشور اختیار اعمال اصلاحات در تحریم های ایران را ابلاغ کرده است. طبق این حکم جان کری اختیار دارد تا در قانون موسوم به «قانون جامع تحریم‌ها» مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی اصلاحاتی را ایجاد کند. این قانون اصلی‌ترین مورد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می رود که شامل تحریم‌های نفتی و گازی این کشور می‌شود.

این نامه پیش از سفر وزیر امور خارجه آمریکا برای حضور در نشست صدور بیانیه اجرای برجام به او ابلاغ شد که به این ترتیب جان کری با داشتن چنین اختیاری از سوی رئیس جمهوری آمریکا، راهی وین شد.

بر اساس سخنان هفته گذشته عراقچی، معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، نهایتا تا روز یکشنبه به وقت وین، بیانیه اجرای برجام صادر شده و لغو تحریم‌ها پایان می‌یابد.

با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، بازارها و اصناف کشور می‌توانند به صورت مستقیم با منابع تولید کالاهای اروپایی و آسیایی ارتباط برقرار کنند و احتمال می‌رود کالاهای ناشی از سفارش بعد از برجام نهایتا تا اواسط  بهار۹۵ در بازارهای کشور عرضه شوند. بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین تأثیر را از لغو تحریم‌ها به خود خواهد دید و بر اساس نظر کارشناسان لغو تحریم‌ها ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی کالاهای ICT را ارتقا بخشیده و این حوزه را متحول خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات