تسهیلات برای اخذ مجوز خدمات پس از فروش در حوزه ICT
بر اساس تفاهم صورت گرفتهی میان سازمان نظام صنفی رایانهای تهران و شرکت بازرسی مورد تأیید سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اعضای این سازمان میتوانند با برخورداری از تخفیف چشمگیری در ارتباط با هزینههای ممیزی شرکت بازرسی، مجوز ارائهی خدمات پس از فروش در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات را درنهایت از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.
رضا نژاد دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران بابیان اینکه تا پیش از این هزینهی ممیزی شرکت بازرسی خدمات پس از فروش برای صنف بسیار بالا بود، توضیح داد:
سازمان با امضای این تفاهمنامه موفق شد علاوه بر دریافت تخفیف هنگفت برای اعضا در زمینهی هزینهی ممیزی شرکت بازرسی مورد تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان، فرایند کلی احراز صلاحیت شرکتها برای دریافت مجوز گارانتی را تسهیل و تسریع کند. در حال حاضر اعضای سازمان که متقاضی دریافت مجوز ارائهی خدمات پس از فروش هستند در ابتدا میتوانند با مراجعه به سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، درخواست خود را ارائه کنند. سازمان در این مرحله به کمک بازوهای کارشناسی خود و بر اساس بندهای آئیننامهی خدمات پس از فروش، درخواست شرکتهای متقاضی را برای دریافت مجوز ارائهی خدمات پس از فروش بررسی و پیش ممیزی میکند.
به گفتهی دبیر سازمان نصر تهران، درصورتیکه طبق آئیننامه خدمات پس از فروش، این شرکتها دارای شرایط لازم باشند، سازمان آنها را به شرکت بازرسی مورد تأیید سازمان حمایت معرفی خواهد کرد. در این مرحله شرکت بازرسی مورد تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بلافاصله پس از معرفی سازمان، در صورت احراز صلاحیت شرکتها مطابق قوانین، گزارش ممیزی خود را به سازمان حمایت ارسال میکند. متقاضیان در نهایت میتوانند مجوز خدمات پس از فروش خود را از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.
رضا نژاد با اشاره اینکه «سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» تنها مرجع صدور مجوز خدمات پس از فروش در تمام حوزهها است، ادامه داد:
بر اساس قانون حمایت از مصرف کنندگان، تنها سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مرجع صدور این مجوزهاست و هیچ نهاد و یا تشکل دیگری، مجاز به صدور این مجوزها و کارتهایی تحت نام «کارت گارانتی» به شرکتهای متقاضی نیست.
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با تاکید بر اینکه ساماندهی و نظامبخشی بازار فناوری اطلاعات از جمله وظایف و رسالتهای سازمان نظام صنفی رایانهای است، اشاره کرد که اطمینان و برخورداری از خدمات پس از فروش، مناسب حق مسلم تمام مصرف کنندگان است و سازمان نظام صنفی رایانهای تلاش میکند تا براساس وظایف قانونیاش، سازمان حمایت مصرف کنندگان را برای ممیزی خدمات پس از فروش در حوزهی فناوری اطلاعات یاری دهد.
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در خصوص شکایات مطرح در حوزهی خدمات پس از فروش گفت:
همچون سایر تخلفات حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران آمادهی دریافت هرگونه گزارش تخلف در بخش ارائهی خدمات پس از فروش در حوزه ICT است و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند هرگونه شکایات خود در این بخش را به دبیرخانهی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران ارائه کنند.
بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، طبق مفاد ضوابط اجرایی ماده ۳۷ آئیننامهی اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بخش تجهیزات فناوری اطلاعات و ماشینهای اداری، تمامی شرکتهای خارجی و نمایندگان رسمی آنها در صورت اقدام به واردات کالا مکلف هستند متناسب با میزان و گسترهی توزیع کالاهای خود مراکز سرویس و شبکه خدمات پس از فروش را مطابق ضوابط آیین نامههای مرتبط ایجاد کنند. بر اساس مفاد ضوابط اجرایی، تمام عرضه کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها در کشور، موظف هستند برای کالاهای خود دفترچه راهنمای فارسی و کارت ضمانت صادر کنند.
نظرات