گردهمایی نرم افزارهای آزاد/متن باز در دانشگاه صنعتی اصفهان

سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر هنوز با شنیدن کلمات «کامپیوتر»، «لپ‌تاپ»، «سیستم عامل»، «نرم افزار» و... به فکر ویندوز و آفیس و... می افتید (یعنی نرم افزارهایی که معمولا کرک می‌کنید تا قابل استفاده بشوند)، باید بدانید که از یک جامعه بزرگ و پرتحرکی که هنوز اسمشان ر هم نشنیده‌اید بی خبرید و واقعا وقتش رسیده که با دنیای نرم افزار های آزاد/متن باز آشنا شوید.
تبلیغات

نرم افزار آزاد چیست؟

ریچارد استالمن در سال ۱۹۸۵ در زمانی که در حال آغاز پروژه ی گنو و بوجود آوردن بنیاد نرم افزار های آزاد بود، برای اولین بار از عبارت «نرم افزار آزاد» استفاده کرد. بر اساس تعریف بنیاد نرم افزارهای آزاد، کاربران یک نرم افزارِ آزاد، آزاد هستند؛ چون به اجازه گرفتن نیازی ندارند. آن ها در انجام کار های دلخواهشان (مانند حق نشر و کپی برداری) محدود نیستند، نیاز به موافقت با هیچ توافق نامه ای ندارند و در همان ابتدا نیز با نداشتن کد منبع محدود نبوده‌اند.

طبق تعریف بنیاد نرم افزار های آزاد، هر نرم افزاری که آزادی‌های زیر را برای کاربرانش فراهم کند، نرم افزار آزاد شناخته می‌شود:

  • آزادی اجرای نرم افزار به هر علتی
  • آزادی مطالعه چگونگی کارکرد نرم افزار و تغییر آن
  • آزادی انتشار مجدد نرم افزار تا بتوان به دیگران کمک کرد
  • آزادی بهبود بخشیدن نرم افزار و انتشار نسخ بهبود یافته تا برای تمام جامعه مفید باشد

نرم افزار متن باز چیست؟

موسسه ی پیشگامان متن باز نیز تعریف مشابهی از نرم افزار آزاد ارائه می دهد و آن را نرم افزار متن باز می نامد. طبق تعریف این موسسه نرم افزار متن باز تنها به معنی در دسترس ساختن کد منبع نیست، علاوه بر آن نرم افزار باید ویژگی ها زیر را هم داشته باشد:

  • نرم افزار باید دارای مجوز (لایسنس) باشد
  • مجوز نباید در برابر افراد یا گروه های خاصی تبعیض قائل شود
  • مجوز نباید کاربر را برای رسیدن به یک هدف خاص محدود کند
  • مجوز نباید مختص یک محصول خاص باشد
  • مجوز نباید تکنولوژی خاصی را محدود کند

FOSS چیست؟

مخفف Free Open Source Software است و به نرم افزاری گفته می شود که با هر دو فلسفه ی نرم افزار های آزاد و متن باز هم خوانی داشته باشد.

این مفاهیم نقطه ی متقابل نرم افزار های اختصاصی ( نرم افزار های در انحصار یک فرد یا شرکت ) می باشند. از مزایای آن ها می توان به کاهش هزینه تولید نرم افزار، افزایش امنیت و پایداری نرم افزار، افزایش سرعت پیشرفت و بهینه سازی نرم افزار، حفاظت از حریم خصوصی و کنترل بیشتر کاربر بر روی سخت افزار اشاره کرد.

گردهمایی دانشگاه صنعتی اصفهان

گردهمایی شامل چندین کارگاه، نمایشگاه و همایشی است که حول مفاهیم بالا و برای ترویج آنها برگزار می‌شود.

همایش شامل توضیحات جامع‌تری در مورد این فلسفه‌ها و اخبار اخیر دنیای آزاد/متن باز توسط جادی میرمیرانی و سمینار فرهنگ هکرها توسط مهرداد عباسی، هست.

گردهمایی نرم افزارهای آزاد/متن باز

برای اطلاعات بیشتر به سایت اصلی رویداد، fosscon.iut.ac.ir مراجعه کنید.

ارتباط با مسئولین برگزاری از طریق isfahanut.linux@gmail.com

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات