طراحی پرنده بدون سرنشین ویژه امداد و نجات در دانشگاه امیرکبیر

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی پرنده بدون سرنشین خود پایدار برای امداد و نجات با قابلیت حمل ۳۰ کیلو گرم بار، شد.
تبلیغات

حسین گودرزی، طراح «پرنده بدون سرنشین عمود پرواز» گفت:

این عمود پرواز برای امداد و نجات است و می تواند با دوربینی که به آن نصب شده محل آسیب دیده را رصد کند.

وی با بیان اینکه این پرنده می تواند محموله‌های امدادی برای امداد و نجات را در نقاط صعب العبور و شرایط بد آب و هوایی «طوفانی، بارانی» پیاده سازی کند، افزود:

یکی از مشخصه‌های پرنده بدون سرنشین این است که نسبت به پرنده‌های دیگر ارتفاع بیشتری می‌گیرد و می‌تواند ۵ تا ۶ هزار متر از سطح زمین بالاتر رود تا به مقصد برسد.

این دانشجوی دکترای هوافضا در دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مهمترین مزیت پرنده بدون سرنشین گفت:

این پرنده می‌تواند تا حداکثر ۳۰ کیلوگرم را در بدترین شرایط حمل کند. همچنین هزینه تولید، نگهداری و تعمیر آن پایین است.

گودرزی با بیان اینکه سرعت این پرنده بستگی به میزان بار آن دارد، گفت:

سرعتی که برای پرنده بدون سرنشین برآورد شده، یک تا پنجاه متر بر ثانیه است و هرچه میزان بار آن بیشتر باشد به مراتب از سرعت آن کاسته می‌شود.

به گفته‌‌ی وی، از دیگر ویژگی‌های این پرنده می‌توان به پایداری دینامیکی و خوش دستی آن در پرواز اشاره کرد.گودرزی با بیان اینکه اکنون نمونه‌ی اولیه و آزمایشی پرنده را ساخته‌ایم، عنوان کرد:

این پرنده ضد آب با محفظه‌هایی خاص طراحی شده، به همین دلیل در صورت سقوط در آب به هیچ عنوان غرق نمی‌شود و روی آب باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه از پرنده بدون سرنشین می‌توان در مواقع اضطراری ویژه هلال احمر استفاده کرد، گفت:

پرنده از راه دور توسط یک مانیتور کنترل می‌شود و توسط کاربر قابل هدایت به سمت مقصد است.

این طرح در سومین رویداد عمومی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر رتبه‌ی دوم را کسب کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات