طراحی پرنده بدون سرنشین ویژه امداد و نجات در دانشگاه امیرکبیر

طراحی پرنده بدون سرنشین ویژه امداد و نجات در دانشگاه امیرکبیر

یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی پرنده بدون سرنشین خود پایدار برای امداد و نجات با قابلیت حمل ۳۰ کیلو گرم بار، شد.

حسین گودرزی، طراح «پرنده بدون سرنشین عمود پرواز» گفت:

این عمود پرواز برای امداد و نجات است و می تواند با دوربینی که به آن نصب شده محل آسیب دیده را رصد کند.

وی با بیان اینکه این پرنده می تواند محموله‌های امدادی برای امداد و نجات را در نقاط صعب العبور و شرایط بد آب و هوایی «طوفانی، بارانی» پیاده سازی کند، افزود:

یکی از مشخصه‌های پرنده بدون سرنشین این است که نسبت به پرنده‌های دیگر ارتفاع بیشتری می‌گیرد و می‌تواند ۵ تا ۶ هزار متر از سطح زمین بالاتر رود تا به مقصد برسد.

این دانشجوی دکترای هوافضا در دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مهمترین مزیت پرنده بدون سرنشین گفت:

این پرنده می‌تواند تا حداکثر ۳۰ کیلوگرم را در بدترین شرایط حمل کند. همچنین هزینه تولید، نگهداری و تعمیر آن پایین است.

گودرزی با بیان اینکه سرعت این پرنده بستگی به میزان بار آن دارد، گفت:

سرعتی که برای پرنده بدون سرنشین برآورد شده، یک تا پنجاه متر بر ثانیه است و هرچه میزان بار آن بیشتر باشد به مراتب از سرعت آن کاسته می‌شود.

به گفته‌‌ی وی، از دیگر ویژگی‌های این پرنده می‌توان به پایداری دینامیکی و خوش دستی آن در پرواز اشاره کرد.
گودرزی با بیان اینکه اکنون نمونه‌ی اولیه و آزمایشی پرنده را ساخته‌ایم، عنوان کرد:

این پرنده ضد آب با محفظه‌هایی خاص طراحی شده، به همین دلیل در صورت سقوط در آب به هیچ عنوان غرق نمی‌شود و روی آب باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه از پرنده بدون سرنشین می‌توان در مواقع اضطراری ویژه هلال احمر استفاده کرد، گفت:

پرنده از راه دور توسط یک مانیتور کنترل می‌شود و توسط کاربر قابل هدایت به سمت مقصد است.

این طرح در سومین رویداد عمومی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر رتبه‌ی دوم را کسب کرد.


از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید