نخستین واحد صنعتی تامین انرژی با استفاده از پمپ حرارتی زمین‌گرمایی در کشور راه‌اندازی شد

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
نخستین واحد صنعتی تامین انرژی با استفاده از پمپ حرارتی زمین گرمایی کشور، با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در استان قم راه اندازی شد.
تبلیغات

با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی و با همکاری شرکت گاز استان قم نخستین واحد تامین انرژی در یک ساختمان اداری با متراژ 220 متر مربع و با استفاده از پمپ حرارتی زمین گرمایی در استان قم راه اندازی شد. 

اجرای این سیستم پمپ حرارتی زمین گرمایی در راستای استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر و پاک در راستای توسعه پایدار و صیانت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی صورت گرفته است.

این فناوری می‌تواند انرژی لازم برای سرمایش، گرمایش و همچنین تامین آبگرم مصرفی را با استفاده از منابع تجدید شونده زمین گرمایی فراهم کند و در ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. معاونت علمی ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، در تلاش است با توسعه کاربرد و تجاری سازی این فناوری در سطح کشور، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت‌های فسیلی انجام شود.

اگر منحنی تغییرات دمای هوا و دمای زمین در اعماق را در طول یک سال رسم کنیم، مشاهده می‌شود که هرچه عمق زمین بیشتر شود، میزان تغییرات دمای زمین در طول سال با تغییرات کمتری همراه است. به طوری که از حدود عمق 3 الی 4 متری از سطح زمین تغییرات دما و نوسانات آن در طول یک سال بسیار ناچیز است. این در حالی است که میزان تغییرات دمای هوا دارای نوسانات بسیار زیادی است. این امر بدین معنی است که زمین منبع خوبی برای تامین گرمایش در ماه‌های سرد سال است و می‌توان از حرارت زمین برای تامین گرمایش ساختمان‌ها استفاده کرد و همچنین از آن می‌توان برای تامین سرمایش در ماه‌های سرد سال استفاده بهینه برد. تکنولوژی پمپ‌های حرارتی بر این اصل استوار است که در عمق 2 تا 3 متری زمین ،درجه دما ثابت بوده و در زمستان گرم‌تر از هوای بیرون و در تابستان سردتر از هوای محیط است. سیستم‌های سرمایش و گرمایش ژئوترمال که با نام‌های دیگری مانند پمپ‌های حرارتی با منبع زمین (GSHP)، سیستم‌های مبدل زمین گرمایی (GeoExchange)  یا سیستم‌های انرژی زمینی (EES)  شناخته می‌شوند، شامل پمپ‌های حرارتی هستند که با استفاده از انرژی برق، گرما را از زیر زمین جمع آوری و توسط سیالی که از لوله ‌های کارگذاشته شده می‌گذرد به واحد نصب شده در داخل ساختمان منتقل می‌کنند. این واحد گرمای سیال درون لوله‌ها را جذب کرده و با استفاده از قوانین متراکم سازی (compression) حرارت را تشدید و افزایش داده و به دمای مطلوب جهت گرمایش ساختمان می‌رساند.گرمای حاصل از پمپ‌های حرارتی به واسطه احتراق ایجاد نشده و فقط گرما را از محلی به محل دیگر منتقل می‌کنند.

همچنین به طور معکوس در تابستان هوای گرم داخل ساختمان  از طریق یک مکنده  وارد دستگاه شده  و پس از سرد شدن مجددا به داخل اتاق دمیده می‌شود. در داخل دستگاه حرارت به مبرد منتقل شده و پس از عبور مبرد از سیکل مربوطه، حرارت موجود در آن توسط یک مبدل دو لوله‌ای به آب داخل کویل زمینی که داخل لوله‌های پلی اتیلنی نصب شده در داخل زمین منتقل می‌شود. سیکل کاری این سیستم  کاملا مانند یخچال بوده و فقط به جای انتقال گرمای درون یخچال به اطراف یخچال، گرمای درون ساختمان را به زمین منتقل می‌کند. راندمان انرژی این سیستم‌ها 300 تا 400 درصد بوده (در مقایسه با مدرن ترین سیستم‌های گازی با 98 درصد راندمان) و به ازای هر 1 دلار برق مصرفی در این سیستم، 3 تا 4 دلار صرفه جویی مصرف داریم. در واقع یک سیستم منفرد، کار دو سیستم گرمایش و سرمایش را انجام می‌دهد. استفاده از این سیستم ها تا 66 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و 75 درصد کمتر از سیستم‌های گرمایش و  سرمایش سنتی، الکتریسیته مصرف می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات