در دل تبلت سرفیس مایکروسافت چه خبر است؟

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲
مطالعه 8 دقیقه
درباره تبلت سرفیس مایکروسافت خبرها و مقالات زیادی را برایتان آماده و منتشر کرده‌ایم، در این مطلب کوشیده‌ایم تا تمام زیر و بم‌های سخت‌افزاری این گجت را که حاصل مشاهدات عینی است، برایتان مهیا کنیم، مثل همیشه تا به انتهای مقاله با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در نشست خبری خصوصی مایکروسافت که هفته گذشته برای برخی از صاحبان رسانه در ردموند واشینگتن برگزار شد، این فرصت دست داد تا نه تنها از چند و چون تبلت مایکروسافتی‌ها سر در بیاوریم، بلکه دریافتیم چه گزینه‌های دیگری روی میز متخصصان این شرکت وجود داشته که هرگز نتوانستند از این اتاق‌ها بیرون آمده و خود را نشان دهند. به نظر می‌رسد که سرفیس 499 دلاری می‌کوشد تا هر چه بیشتر بازار ویندوز 8 را داغ کرده و در خدمت کسب موفقیت برای این سیستم‌عامل تازه‌ مایکروسافت باشد. پانای و استیون سینفسکی، دو تن از مدیران مایکروسافت، افرادی بودند که اصحاب رسانه را در این تور رسانه‌ای همراهی می‌کردند. برنامه‌ای که در آن دریافتیم چطور مایکروسافتی‌ها می‌کوشند تا با عرضه چنین «سخت‌افزارهایی به توسعه‌ی هرچه بیشتر حوزه نفوذ این کمپانی کمک کنند.»

پانوس پانای، مدیر ارشد گروه سرفیس مایکروسافت که نمونه‌ای از این تبلت را در دست داشت می‌گوید: «تبلت سرفیس مایکروسافت ترکیبی از نوار و سیم است!». حقیقتاً که نوار و سیم ماده اولیه تشکیل دهنده این تبلت است و دو پنل اصلی دستگاه با مهارت زیاد توسط چسب گرم به یکدیگر متصل شده‌اند. این درست همان چیزی است که این تیم قصد دارد به ما نشان دهند که با وجود شکنندگی و خام بودن این مواد اولیه، آنها همان چیزهایی هستند که این دستگاه را شکل داده‌اند.

در این تور مطبوعاتی که شباهت زیادی به اردوهای آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها داشت، کارشناسان غول نرم‌افزاری همه‌ی پرده‌ها را کنار زده و ما را با قلب تپنده‌ تبلت سرفیس آشنا ساختند. در این برنامه آموختیم که تمامی روال‌ها و روندهای جاری برای ساخت این گجت چیست و چطور توسط متخصصان مدیریت شده است. از نزدیک از استودیوهای طراحی صنعتی دیدار کردیم و با اتاق‌های تست آشنا شدیم. حتی موفق شدیم تا پرینترهای سه‌بعدی مایکروسافت را از نزدیک ببینیم، دستگاه‌هایی که بیش از 300 مدل آزمایشی تبلت را ساخته بودند. در تمام طول برنامه نیز این دو مدیر برایمان شرح می‌دادند که چطور نخستین تجربه سخت‌افزاری این کمپانی میلیارد دلاری، بهترین تولیدشان را در این زمینه به بازار عرضه خواهد کرد.

تمام عیار و بی‌نقص

پانای معتقد است که: «هیچ قسمتی از سرفیس بدون تفکر ساخته نشده است». در برداشت اولیه گمان کردیم که پانای می‌خواهد مانند یک مدیر روابط عمومی غلو کرده و بلندپروازی‌هایش را با ما درمیان بگذارد، اما قدری که از این تور مفرح گذشت دریافتیم که حقیقتاً مهندسان مایکروسافت تلاش بسیاری را برای تک‌تک بخش‌های این گجت تودل‌برو صرف کرده‌اند و به راستی که هیچ شانس یا تصادفی در کار نبوده است. خوب یا بد، تک‌تک بخش‌های این تبلت حاصل جلسات بی‌شمار گفتگوی متخصصان و طراحی و تست‌های بسیار است. این کارشناسان که می‌توانند تنها در عرض چند ساعت مدل جدیدی را تهیه کنند، وقت زیادی را صرف بررسی تمامی جوانب این سخت‌افزار کرده‌اند و تمامی قوای ذهنی خویش را به کار گرفته‌اند.

همه‌ی قسمت‌ها به بهترین نحو ممکن کار می‌کنند و تمامی آنها در کارگاه‌های آزمون مایکروسافت که در همین جا، در ردموند واشینگتن واقع است بارها و بارها مورد آزمون‌های متعددی قرار گرفته‌اند. جالب اینجاست بسیاری از قسمت‌های ابداعی، خود سنگ بنای ابداع چنین تبلتی را فراهم کرده‌اند. پس از آن، نمونه‌های نهایی را برای تولید انبوه به کارخانه مایکروسافت در کشور چین ارسال کرده‌اند تا این برادران چشم بادامی سخت‌کوش رویای امریکایی تاز‌ه‌ را سرهم کنند. خوشبختانه مایکروسافت مشابه همان دستگاه‌های دقیق طراحی سه‌بعدی و پرینترهای لیزری که در مقر اصلی به‌کار گرفته شده‌‌اند را برای چینی‌ها نیز تهیه کرده‌اند تا محصول نهایی که به صورت انبوه تولید می‌شود نیز حائز کیفیت‌ مورد نظر باشد. به همین منظور این متخصصان به ناچار سفرهای زیادی را به این کشور افسانه‌ای شرق دور داشته و فقط در یک مورد بیش از ده بار به چین رفته و برگشته‌اند!

inside-surface-1

 به نظر می‌رسد که مفصل تعبیه شده در داخل پایه‌ی تبلت یکی از بخش‌هایی است که بسیار مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفته است. آنها به ما نشان دادند که این بخش چگونه ساخته شده، کار می‌کند و حتی چه صدایی دارد! سه مفصل گوناگون برای مهار کردن فلاپ ویژه‌ای طراحی شده بود. در جای دیگری تمامی اجزای درونی این تبلت را بر روی سطح میزی کنار هم قرار داده‌ بودند. سینوفسکی اذعان کرد که هر یک از این موارد کاربرد و کارکرد ویژه‌ای در دستگاه داشته و حتی نوع کارگذاری آنها نیز با ایده‌ی قبلی صورت گرفته است. برای نمونه فریم پشتی تبلت به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند به خوبی از باتری آن پشتیبانی کند و زمانی که کاربر تبلت را در دست می‌گیرد با ابزاری متقارن روبرو باشد که نگهداری آن در دست راحت باشد.

مایکروسافت مدعی است که بیش از 200 قطعه اختصاصی را در دل سرفیس جای داده است، که از فریم منیزیمی گرفته تا نوارهای نوری صفحه نمایش را شامل می‌شوند. با وجودی که پانای از ارائه اطلاعات بیشتر صرف نظر کرد، نتوانست به کاور لمسی سرفیس اشاره‌ای نکند. کاوری لمسی که تمامی کلیدهای صفحه‌کلید بر رویش چاپ شده است. و علی‌رغم عدم اشاره مستقیم این مدیر ارشد، از صحبت‌هایش دریافتیم که این قسمت یکی از مهم‌ترین اجزای تبلت فوق را شکل داده است.

inside-surface-2

به طور کلی تجربه‌ی کار با سرفیس همان چیزی است که در ذهن خود تصور کرده‌اید. گجت در کل سبک و محکم است که با سرعت و نرمی خاصی کار می‌کند و به خوبی به تماس‌های لمسی پاسخ داده و از همه جالب‌تر صفحه‌ی نمایش معرکه‌اش است که دل آدمی را آب می‌کند. صفحه‌ نمایش یکی دیگر از بخش‌های دستگاه است که بسیار مورد توجه مهندسان مایکروسافت قرار گرفته است. از میزان انرژی مصرفی گرفته تا شباهت‌های زیادش به آی‌پد استیو جابز خودمان! از سویی دیگر کاور لمسی نیز یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند هر خوره‌ای را غافل‌گیر کند. حتی به اعتقاد پانای چهار تا پنج روز طول می‌کشد تا کار کردن با این صفحه کلید را به خوبی فراگیریم. به هر حال شخصاً بعد از چند دقیقه توانستم به خوبی با آن تایپ کنم، حقیقتاً که تجربه‌ی تازه و دلچسبی بود. جالب است بدانید با توجه به حسگرهایی که در زیر این کلیدها کار گذاشته شده، آنها قادرند وضعیت تایپ را از حالتی که نوک انگشتان کاربر بدون ضربه‌ای بر روی آنها قرار گرفته را تشخیص دهند. با آن ضخامت 3 میلیمتری سطح صفحه، دشوار است باور کنیم یک کیبورد تمام عیار آنجا منتظر ضربه‌های آهنگین انگشتان ماست! جالب اینجاست که پانای می‌گوید تمام تلاش‌ گروه برای ساخت این قطعه با ضخامت 4.2 میلیمتری بوده که موفق شده‌اند حتی از ایده‌ی اولیه نیز پا را فراتر گذارده و نهایتاً به ضخامت 3 میلیمتری برسند.

inside-surface-3

آنها درباره‌ی هر بخشی از سرفیس که صحبت می‌کردند به وضوح می‌شد حس اعتماد به نفس خوبی را در حرف‌هایشان حس کرده و نتیجه‌ی حقیقی که در دست‌شان بود نیز این مدعا را به اثبات می‌رساند. آنها به محصولی که ساخته‌اند به درستی ایمان دارند. در گام دیگری از این سفر دلچسب به اتاق آزمایش رسیدیم که در آن پنج کاور لمسی گوناگون در حال سپری کردن آزمایشات گوناگون خود بر روی دستگاه‌های پیشرفته بودند. یکی از بخش‌های مهم این آزمون‌ها، سنجش قسمت مفصل کاور لمسی بود. از سویی دیگر شاهد آزمون پرتاب از ارتفاع نیز بودیم که در طی آن این تبلت را از سمت راست می‌انداختند. جالب اینکه اتفاقی برای سرفیس نمی‌افتاد و از سویی دیگر پانای نیز نگران خراب شدن کف چوبی اتاق مذکور بود تا تبلت‌هایش! وقتی که برمی‌گشتیم تا دیگر آزمون‌های وحشیانه‌! آنها را ببینیم، متوجه شدیم سینوفسکی یک تبلت را بر روی چهار چرخه‌ای سوار کرده و مانند یک اسکیت از آن سواری می‌گیرد!

مبادلات

هیچ یک از ما، قانون سوم ایزاک نیوتن را که به قانون کنش و واکنش نیز معروف است، از یاد نبرده‌ایم که می‌گوید: «هر عملی را عکس‌العملی است مساوی و در جهت خلاف آن». اما به نظر می‌رسد که در ردموند، مایکروسافتی‌ها بویی از این قانون فیزیکی نبرده‌اند! پانای و سینوفسکی در تمام طول برنامه که پیرامون مراحل طراحی سرفیس سخنوری می‌کردند، حرف‌ها را به مبادلات و انتخاب بین نتایج بحث‌ها می‌کشاندند.

جالب است بدانید، نخستین صفحه نمایشی که مایکروسافتی‌ها به طور جدی به دنبالش بودند همان اندازه 10.1 اینچ همیشگی برای تبلت‌هایی در این قطع و اندازه است. اما نکته اینجاست که این اندازه صفحه برای برآوردن نیازهای چندوظیفه‌ای مناسب نیست و قدری کوچک به نظر می‌رسد؛ از طرف دیگر صفحه آنقدر کوچک است که نمی‌توان در آن سوی دستگاه صفحه‌کلید مناسبی نیز برایش درنظر گرفت. به همین خاطر آنها به 11.1 اینچ روی آوردند، این اندازه نیز مشکلات خاص خود را داشت؛ علی رغم اینکه قابلیت چندوظیفه‌ای و تایپ کردن در آن راحت بود اما برای اندازه‌ یک تبلت بزرگ بود. به قول پانای: «این ابعاد تجربه‌ی خوبی از یک تبلت را ارئه نمی‌داد.» پس مایکروسافت عدد بینابینی 10.6 اینچ را برای صفحه نمایش در نظر گفت، که اندازه‌ای مناسب برای نیاز فوق به حساب می‌آید. نه تنها نگهداری یک تبلت 10.6 اینچی راحت است، بلکه به قول پانای «زمانی که دستانتان را بر روی دستگاه گذاشته و تایپ می‌کنید، تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.»

از سویی دیگر، آداپتور شارژ دستگاه قدری بزرگ‌تر از حد معمول است، با این حال می‌توانید سریعاً با آن نیروی از دست رفته‌ باتری‌ها را جبران کنید. حتی سینوفسکی داستان جالبی در این‌باره داشت. وی ابراز کرد که وقتی در فرودگاه منتظر پرواز خود بوده، توانسته در مدت زمان تنها یک ساعت تبلت سرفیس را تا 50 درصد شارژ نماید. که این میزان باتری برای سپری کردن کل پرواز وی کفایت کرده است. شایان ذکر است که وضوح صفحه نمایش سرفیس – بر خلاف آیپد 1536×2048 پیکسلی تنها 768×1366 پیکسل است.

inside-surface-4

ماحصل تمام حرف‌های سینوفسکی و پانای آن است که مایکروسافت بهترین محصولی که می‌توانسته را به بهترین شکل ممکن تهیه کرده است. آنها به راستی باور دارند که بهترین تبلت ممکن را برای ویندوز 8 خود تدارک دیده‌اند، سخت‌افزاری که از جمیع جهات با سایر تولیدات رقبا و شرکا فرقی اساسی داشته و یک سر و گردن بالاتر قرار دارد.

به نظر شما ویندوز 8 می‌تواند در عرصه تبلت‌ها گوی رقابت را از iOS اپلی‌ها برباید؟ و آیا این سیستم‌عامل قادر است تا در دیگر حوزه‌ها به خصوص رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و کانورتیبل‌ها نیز خوش بدرخشد؟ گر چه دیگر زمان کمی برای پی بردن به پاسخ صحیح پرسش‌هایمان مانده، ما منتظر نقطه نظرات شما زومیتی‌های دوست‌داشتنی هستیم، بسم‌الله...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات