تبلت نکسوس گوگل: 7 اینچ 199 دلاری رقیب کیندل فایر

دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
مطالعه 4 دقیقه
گوگل سال گذشته بسیار تلاش کرد تا بتواند رقیبی برای آیپد به بازار عرضه کند اما واقعیت این است که این پروژه شکست خورد. اما این غول جستجو به این زودی‌ها تسلیم نمی‌شود. این شرکت تلاش خود را دوباره آغاز کرده اما این بار با هدف تازه وارد میدان می‌شود. در ادامه به شایعات حول تبلت نکسوس گوگل که رقابت با تبلت آمازون را هدف گرفته می‌پردازیم.
تبلیغات

به قول معروف: "اگر بار اول موفق نشدی، بازهم بکوش و بکوش و بکوش"

یا به قول رئیس اندروید، اندی روبین "انتظاراتت را پایین بیاور".

با توجه به گزارش‌ها و شایعات اخیر تحقیق کردیم و از منابعی آگاه شدیم که گوگل قصد دارد یک تبلت 7 اینچ طی ماه‌های پیش رو و با قیمت 199 دلار عرضه کند.

روبین صریحا اعلام کرده که گوگل قصد دارد در سال جاری بار دیگر تلاش خود برای نفوذ به بازار تبلت را امتحان کند (بازاری که فعلا اپل فرمانروای بی چون و چرای آن است)، و برای این کار گوگل باید برنامه جامعی داشته باشد. روبین در کنگره جهانی موبایل در اواخر ماه گذشته میلادی گفت: "مشتری آگاه، حالا می‌فهمد که باید اکوسیستم اپل، یا مایکروسافت یا گوگل را برگزیند... ما می خواهیم کاری کنیم تا مشتری قبل از خرید، بتواند اکوسیستم را به شکل مناسب‌تر و آگاهانه‌تری انتخاب کند."

"کمک به مردم برای این که کدام اکوسیستم را انتخاب کنند" به نظریک استراتژی قوی از سوی گوگل است که می‌خواهد سمت و سوی بازار را به سمتی ببرد که روبین، پیج و برین آن را مناسب‌تر می‌دانند. ما هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم که این سازوکار به چه شکل خواهد بود، اما حتماً دلیل مناسبی برای تبلت 7 اینچی ارزان‌قیمت وجود دارد که احتمالاً با برند NEXUS به یکی از عناصر مهم معادله جدید گوگل بدل خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم این شایعه جدیدی نیست. رئیس گوگل، اریک اشمیت در دسامبر گذشته گفت که این کمپانی یک تبلت در سال جاری برای رقابت در بازار ارائه خواهد کرد. DigiTimes هفته گذشته از یک تبلت 199 تا 249 دلاری اسوس گزارش داد که احتمالاً در ماه می به بازار خواهد آمد. اما حالا Android & Me ادعا کرده که ازطریق یکی از کارکنان شعبه آمریکا، به جزئیات بیشتری دست یافته که حاکی از قیمت 149 دلاری تبلت نکسوس خواهد بود. شایعات حاکی از آن است که اسوس توافق کرده که اگر گوگل خواست که با شراکت این شرکت٬ تبلت NEXUS خود را ارائه کند، اسوس عرضه Eee MeMO Pad 370T را متوقف کند. این بدان معنا است که مدل نهایی از بسیاری از جهات شبیه مدل کنسل شده خواهد بود. البته A&M می‌گوید در 370T پردازنده Tegra3 برای داشتن هزینه کمتر کنسل شده است. این موضوع کمی عجیب است، چراکه Nvidia با افتخار 370T را دو ماه پیش در CES، معرفی کرد، اما در این صنعت تغییرات بسیار سریع صورت می‌گیرند.

این که این شایعات تا چه حد معتبر هستند٬ مشخص نیست. هنوز هم بیشتر بحث قیمت 199 دلاری مطرح است تا 149 دلار. ممکن است این تبلت با هر دو قیمت عرضه شود که تفاوتشان در مقدار حافظه یا نوع ارتباط با شبکه باشد. چنین وسیله‌ای یک رقیب مشخص برای کیندل فایر، یکه تاز تبلت‌های ارزان‌قیمت خواهد بود.

با وجود این که گوگل هیچگاه تصدیق نخواهد کرد، اما دلیل مناسبی برای رقابت با کیندل فایر آمازون وجود دارد. محصول آمازون قفل اندروید را برداشته، آن را به میزان زیادی تغییر داده و App store آمازون را به شکل مناسبی جایگزین اندروید مارکت کرده است. اندروید مارکت یا همان Google Play Store کنونی مجلل‌ترین جواهر اکوسیستم گوگل در اندروید است و آمازون با برداشتن آن و جایگزینی آن با فروشگاه خودش سود گوگل از فروش نرم‌افزارهای این تبلت اندرویدی (Kindle Fire) را لغو کرده است. به بیان دیگر آمازون بازار تبلت‌های ارزان‌قیمت را با استفاده ازسیستم‌عامل گوگل در دست گرفته ولی خود گوگل محصولی برای ارائه در این بازار ندارد.

برای روبین (که دوست دارد اعتماد به نفس و غرورش را ابراز کند) این موضوع قابل قبول نیست و بدون شک به پس گرفتن این بازار می‌اندیشد. گوگل یک سال تمام وقت برای رقابت با iPad در رده تبلت‌های 10 اینچی صرف کرد، اما شکست خورد. اما کیندل‌فایر که نه برند گوگل و نه مهر تأیید این شرکت را دارد بهتر از دیگر تبلت‌های اندرویدی رقابت کرد.

به هر طریق، حضور تازه گوگل در بازار تبلت‌های اندرویدی اتفاق مبارکی است. جدا از موفقیت تجاری Galaxy Nexus، این گوشی یکی از بهترین‌ها باقی خواهد ماند و این موضوع می‌تواند در بازار تبلت هم اتفاق بیفتد. خیلی زود است که بگوییم تبلت نکسوس می‌تواند برای فایر آمازون دردسر ساز شود اما بدون شک محصول آمازون هدف به مراتب ساده‌تری نسبت به آیپد خواهد بود.

منبع: The Verge

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات