بررسی قلم نوری Veikk A50

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
Veikk، یکی از برندهای کمتر شناخته‌شده‌ی قلم‌های نوری در ایران، در زمینه‌ی تولید تبلت‌های مقرون‌به‌صرفه و رقابتی فعالیت می‌کند، در مقاله‌ی پیش‌رو قلم نوری Veikk A50 را بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

با رواج گسترده‌ی ویروس کرونا شاهد افزایش کلاس‌های آنلاین و اهمیت نوع تعامل اساتید با دانش‌آموزان و دانش‌جویان هستیم. اگرچه شرکت‌هایی نظیر اپل و مایکروسافت محصولاتی چون آیپد پرو و سرفیس پرو را برای این قشر از جامعه تولید می‌کنند؛ اما همچنان طیف گسترده‌ای از کاربران (به‌ویژه در ایران) قدرت خرید آن‌ها را ندارند؛ بنابراین نیاز به قلم‌های نوری اقتصادی بیش‌ازپیش حس می‌شود.

اولین نامی که با شنیدن عنوان «قلم نوری» به ذهن خطور می‌کند، برند پرطرفدار وکوم است؛ اما با توجه به شرایط نابه‌سامان بازار ارز، محصولات این برند از مدت‌ها پیش دیگر جایی در سبد خرید بسیاری از کاربران ندارد؛ ازاین‌رو نقش شرکت‌هایی نظیر Veikk در زمینه‌ی قلم‌های نوری پررنگ‌تر می‌شود؛ برندی که محصولاتی باکیفیت و باقیمتی مقرون‌به‌صرفه به دست مصرف‌کننده می‌رساند.

طراحی با تبلت گرافیکی A50 Veikk

برند چینی Veikk، یکی از نام‌های نسبتا جدید حوزه‌ی تجهیزات طراحی کامپیوتری، از ۱۰ سال پیش با عرضه‌ی محصولاتی همچون قلم‌های نوری، فعالیت خود را آغاز کرده است. قلم نوری A50 با برچسب قیمتی ۶۰ دلاری و مشخصات فنی جذاب، یکی از مدل‌‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی Veikk و گزینه‌ی مناسبی برای اساتید، معلمان و طراحان مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای به شمار می‌رود. درادامه، با بررسی قلم نوری ویک A50 همراه زومیت باشید.

تبلت طراحی ویک (Veikk A50) از سوی زیکر برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. شما می‌توانید تبلت‌های ویک را با گارانتی ۱۸ ماهه‌ی زیکر و از فروشگاه دیجی‌کالا تهیه کنید.

مشخصات فنی

مشخصات 

Veikk A50

تعداد سطح فشار

۸۱۹۲ سطح

نرخ پاسخ‌گویی

۲۵۰

رزولوشن 

۵۰۸۰ خط بر هر اینچ

ناحیه‌ی فعال

۲۵.۴ در ۱۵.۲۴ سانتی‌متر

اتصالات

USB Type C

تعداد کلید‌های کنترلی

۸ عدد

سیستم‌عامل‌های پشتیبانی

ویندوز ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰

مک او‌اس ۱۰.۱۲ و جدید‌تر

ابعاد

۳۵۸ در ۲۰۰ در ۹ میلی‌متر

وزن

۵۴۴ گرم

گارانتی

گارانتی ۱۸ ماهه زیکر  - ۳ماهه اول تعویض

طراحی

در نگاه نخست به سطح رویی ویک A50 طراحی یکپارچه‌ی منطقه حساس به قلم، حاشیه‌ی تبلت، کلید‌‌های کنترلی و صفحه‌ی حساس به لمس آن را می‌بینیم. ابعاد منطقه‌ی حساس به قلم ۲۵۴ × ۱۵۲٫۴ میلی‌متر است که تقریبا ناحیه‌ی کاغذ B5 و کوچک‌تر از A4 را شبیه‌سازی می‌کند. منطقه‌ی حساس به قلم را ۴ نقطه‌ی کم‌رنگ روی سطح دستگاه مشخص‌ می‌کند که باتوجه به طراحی یکپارچه‌ی سطح رویی، شاید کمی تشخیص مساحت مورداستفاده را دشوار سازد. ابعاد A50 را می‌توان در دسته‌ی تبلت‌های سایز Medium قرار داد؛ نه آن‌قدر کوچک که فضای کمی برای مانور در طراحی داشته باشیم و نه آن‌قدر بزرگ که نتوان آن را در کیف جا داد؛ البته اگر ابعاد Veikk A50 نیاز‌های شما را پوشش نمی‌دهد، باید به‌دنبال تبلت‌های Large باشید.

در حال نوشتن روی قلم نوری Veikk A50

جعبه‌ی Veikk A50، تبلت، قلم، کاور پارچه‌ای برای حمل و محافظت از قلم، ده عدد نوک یدکی به همراه ابزار مخصوص جدا کردن نوک و کابل USB Type-C اتصال تبلت به کامپیوتر را در برمی‌گیرد. در این بسته‌بندی فقدان جاقلمی برای قرار دادن قلم به‌صورت ایستاده درزمانی که از قلم استفاده نمی‌شود و دستکش طراحی برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از تعریق دست در تماس با سطح تبلت جزو نکات منفی به‌حساب می‌آید؛ به‌خصوص که سطح رویی A50 از پلاستیکی باکیفیت پوشیده شده؛ اما بسیار مستعد جذب کثیفی و اثرانگشت است.

قلم نوری A50 در بخش زیرین خود، از صفحه‌ی پلاستیکی با بافت نقطه‌ای بهره می‌برد که شرکت Veikk برای چهارگوشه‌ی آن پایه‌های پلاستیکی در نظر گرفته است تا از لغزش تبلت روی سطوح جلوگیری شود؛ البته به دلیل اصطکاک کمی که سطح کلی پلاستیک زیرین دستگاه دارد، امکان استفاده‌ی راحت از آن روی پا وجود ندارد. ویک برخلاف سایر رقبا لبه‌های نسبتا تیزی دارد که در استفاده‌های طولانی‌مدت کمی برای دست آزاردهنده می‌شود. 

طراحی و لوگو زیرین تبلت گرافیکی Veikk

در بخش چپ پنل رویی هشت کلید با قابلیت شخصی‌سازی به چشم می‌خورد که هرکدام را می‌توان توجه‌ به نرم‌افزار و محیط کاری کاربر شخصی‌سازی کرد. امکان باز کردن نرم‌افزار خاص و تخصیص کلید یا مجموعه‌ای از کلید‌ها به‌عنوان میان‌بر، به هریک از این ۸ کلید فراهم است. روی برخی از کلید‌ها برجستگی خاصی وجود دارد تا کاربران حین استفاده از دستگاه به مشاهده‌ی کلید‌ها نیازی نداشته باشند. تنها نکته‌ی منفی در این بخش، فقدان رینگ کنترلی مشابه با سری اینتوس پرو به‌شمار می‌آید که ویک برای حل آن راهکاری ارزان‌تر ارائه می‌دهد.

لوگو قلم نوری Veikk به همراه قلم در کیف پارچه‌ای مخصوص
نمای ترک پد و دکمه‌های قابل شخصی سازی و قلم تبلت گرافیکی

ترک‌پد کوچکی بین ۸ کلید فیزیکی Veikk A50 وجود دارد که برای فعال‌/غیرفعال‌سازی آن باید از کلید موجود در لبه‌ی کناری دستگاه استفاده کرد. ترک‌پد A50 کارکردی مانند ترک‌پد لپ‌تاپ‌ ندارد؛ بدین‌مفهوم که امکان استفاده از آن به‌عنوان ماوس فراهم نیست و صرفا ژست‌های حرکتی سوایپ به چهار جهت بالا، پایین، چپ یا راست یا ضربه با دو انگشت را می‌پذیرد. کاربری عمده‌ی ترک‌پد Veikk A50 را می‌توان بزرگ‌نمایی/کوچک‌نمایی، اسکرول و تغییر میزان اندازه یا نرمی/سختی قلم در محیط نرم‌افزارهایی نظیر فتوشاپ دانست.

طراحی متقارن بخش بالا و پایین تبلت Veikk A50 و چیدمان دکمه‌ها امکان استفاده از آن برای کاربران چپ‌دست را نیز فراهم می‌کند. کابل ارتباطی دستگاه هم طراحی ‌L شکل دارد و به‌لطف استفاده از درگاه USB Type-C می‌توان با اتصال وارونه‌ از مزاحمت کابل در جهات مختلف جلوگیری کرد.

درگاه USB Type C و سوییچ خاموش و روشن ترک پد قلم نوری
ال ای دی نمایانگر وضعیت قلم نوری

قلم Veikk A50، بدون باتری کار می‌کند؛ بنابراین وزن سبک و ضخامت مناسبی دارد؛ اما برای افرادی که دست‌های ظریف‌تری دارند شاید کمی بزرگ به نظر برسد، البته به‌مرور زمان این مسئله برای آن‌ها عادی خواهد شد. دو کلید با قابلیت سفارشی‌سازی نیز روی قلم وجود دارد که اِعمال سریع برخی قابلیت‌ها، مانند تغییر نوع قلم یا تغییر حالت به پاک‌کن را ممکن می‌کند. شاید تنها کمبود قلم را بتوان فقدان پاک‌کن در انتهای آن دانست؛ البته، این موضوع برای طراحان حرفه‌ای چندان مسئله‌ی بزرگی نیست؛ زیرا چرخاندن و استفاده از انتهای قلم برای پاک کردن، تا حد زیادی باعث کاهش سرعت می‌شود.

نرم‌افزار

پیش از استفاده از A50 همانند سایر تبلت‌های مخصوص طراحی، باید با مراجعه به وب‌سایت سازنده، درایور‌ متناسب با سیستم‌عامل را دانلود و نصب کنید. این نرم‌افزار برای نسخه‌های ۷ و ۸ و ۱۰ ویندوز (۳۲ و ۶۴ بیت) و macOS 10.12 و جدید‌تر در دسترس قرار دارد تا بدین ترتیب بتوانید از Veikk A50 در تمامی محیط‌های نرم‌افزاری استفاده کنید. در همین ابتدا باید توجه داشته باشید که برای پیش‌گیری از بروز اختلال در کارکرد قلم باید سایر درایور‌های موجود در سیستم خود را حذف کرده و سپس درایور ویک را نصب کنید؛ زیرا در بررسی‌های زومیت شاهد اختلال عملکرد به‌ویژه در زمینه‌ی کارکرد تشخیص سطح فشار قلم بودیم.

اسکچ زدن در محیط فتوشاپ با قلم نوری ویک

نرم‌افزار ویک با نام Veikk Pen Tablet، تمامی امکانات ابتدایی موردنیاز کاربران را رفع می‌کند. تغییر کاربری کلید‌های روی قلم، ۸ کلید روی تبلت، ژست‌های حرکتی ترک‌پد دستگاه، میزان خروجی تبلت باتوجه‌به میزان فشار واردشده، ناحیه‌ی فعال و حساس به لمس روی تبلت، ناحیه‌ی فعال تبلت روی نمایشگر کامپیوتر، برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های در دسترس با نرم‌افزار ویک است. 

اسکرین شات درایور قلم نوری Veikk A50

در نرم‌افزار ویک گزینه‌ای برای درون‌ریزی و برون‌ریزی تنظیمات یا ذخیره‌ی آن وجود ندارد؛ درصورتی‌که به دلیلی تنظیمات را از دست دادید یا تصمیم گرفتید نرم‌افزار را حذف و مجدداً نصب کنید، امکان بازگردانی تنظیمات نیست و دوباره باید نسبت به شخصی‌سازی دستگاه اقدام کنید.

تغییر رفتار قلم یکی از قابلیت‌های جذاب موجود در Veikk A50 است که مهاجرت به این تبلت با امکان نزدیک‌‌سازی رفتار قلم به محصولات سایر برند‌ها را ساده‌تر می‌سازد؛ بدین‌ترتیب می‌توانید رفتار خطی یا غیرخطی را برای قلم تعریف کنید تا با تغییر میزان خاصی از فشار، نتیجه‌ی خروجی نیز به‌صورت دلخواه شما تغییر کنید. 

عملکرد

ترکیب ۸۱۹۲ سطح فشار با رزولوشن ۵۰۸۰ خط‌براینچ و نرخ پاسخ‌گویی ۲۵۰ نقطه‌برثانیه، از توانایی فراوان A50 در طراحی دیجیتالی خبر می‌دهد. این موضوع در عملکرد دستگاه نیز کاملا حس می‌شود؛ هرچند که کاربرد اصلی Veikk A50 در امور آموزشی و کلاس‌های آنلاین برای اساتید و معلمان است؛ در واقع در کاربری‌های یادشده بسیاری از نقاط ضعف از دیدگاه طراحان نادیده گرفته می‌شود، چرا که در کلاس‌های آنلاین مواردی چون راحتی در رسم خطوط، نوشتن متن یا استفاده به‌عنوان وایت‌برد درون نرم‌افزار اهمیت بیشتری دارد. حرکت قلم روی سطح به‌خوبی انجام می‌شود و اصطکاک مناسب نوک قلم و بدنه حس کاغذ‌گونه‌ی خوبی به کاربر منتقل می‌کند و نوک قلم فضای کافی در بخش بالایی و پایینی برای تشخیص میزان ضخامت موردنظر دارد؛ اما فضایی باز در اطراف نوک قلم وجود دارد که حس لق‌بودن آن را به کاربر حین استفاده القا می‌کند.

نمای بسته نوک قلم نوری در هنگام طراحی
قلم تبلت نوری Veikk در دست

با وجود ۸۱۹۲ سطح فشار خطوط با دقت بسیار خوبی در فشارهای متوسط به بالا رسم می‌شوند، پس با این حساب هنگام استفاده‌ی آموزشی از تبلت ویک A50 برای نوشتن متون بزرگ، مشکل خاصی پیش نمی‌آید؛ اما در رسم خطوط بسیار نازک درمقایسه‌با رقبا عملکرد ضعیف‌تری ارائه می‌دهد که با توجه به برچسب قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌ی A50 نمی‌توان چندان به آن خرده گرفت.

طرح نمونه قلم Veikk A50

تأخیر قلم Veikk A50 در حد رضایت‌بخشی ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که می‌توان آن را با مدل‌های رده‌بالای وکوم مقایسه کرد؛ البته اگر سابقه‌ی طراحی یا نوشتن روی پنل‌های ۱۲۰ هرتزی آیپد پرو و گلکسی نوت‌ ۲۰ اولترا سامسونگ داشته باشید، کمی تأخیر قلم را حس خواهید کرد، البته باید در نظر داشته باشید که Veikk A50 در رده‌ی متفاوتی با تبلت‌های دارای صفحه‌نمایش مانند سینتیک وکوم قرار می‌گیرد و نمی‌توان این محصول را رقیب مستقیم چنین تبلت‌هایی دانست.

جمع‌بندی

تجهیزات مخصوص طراحی در سالیان گذشته، پیشرفت چشمگیری کرده‌اند؛ اما با توجه به وضعیت نابه‌سامان اقتصادی کشور، دستمان از مدل‌های بالارده کوتاه است. از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا و رواج پلتفرم‌های آنلاین آموزشی نیاز به چنین تبلت‌هایی دوچندان حس می‌شود؛ چرا که برای اساتید، معلمان یا دانشجویان تجربه‌ی بسیار مناسبی‌ را با پرداخت قیمتی مقرون‌به‌صرفه به‌ارمغان می‌آورند. طراحان هم باقیمت‌های گزافی برای تهیه‌ی لوازم سنتی طراحی و نقاشی روبه‌رو هستند؛ لذا استفاده از تجهیزات دیجیتال درهرصورت گزینه‌ی بسیار معقول‌تری برای آن‌ها به‌حساب می‌آید؛ برندهای چینی در این دسته باقیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت قابل‌قبول گزینه‌های مناسبی هستند.

جاقلمی پارچه‌ای Veikk

ویک به‌عنوان یکی از نام‌های تازه‌وارد در بازار داخلی، محصولات متنوعی دارد که با درنظرگرفتن برچسب قیمتی، ارزش خرید آن بیش‌ازپیش نیز افزایش می‌یابد. کاربری اصلی Veikk A50 موارد آموزشی و کلاس‌های آنلاین مختلف است؛ اما برای طراحان گرافیک ابتدایی و نیمه‌حرفه‌ای یا کاربرانی که بودجه‌ی زیادی ندارند و به‌دنبال محصولی خوش‌ساخت با عملکرد رضایت‌بخش هستند، تبلت Veikk A50 با ویژگی‌هایی ازجمله طراحی و کیفیت ساخت مناسب، ترک‌پد خاص و کلید‌های متعدد با قابلیت شخصی‌سازی، گزینه‌ی ایده‌آلی به‌شمار می‌رود. 

نکات مثبت

  • گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده‌ی آموزشی
  • کیفیت ساخت و متریال خوب
  • استفاده از پورت USB Type-C
  • ۸ کلید کنترلی به همراه ترک‌پد خاص و دو کلید روی قلم با قابلیت سفارشی‌سازی
  • قلم بدون نیاز به باتری یا شارژ

نکات منفی

  • لک‌‌پذیری دستگاه و فقدان دستکش مخصوص
  • عملکرد ضعیف قلم در رسم خطوط نازک
  • عملکرد محدود ترک‌پد
  • لق بودن نوک قلم
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات