Intel SSD 665p معرفی شد: حافظه‌ سریع‌تر و چگال‌تر QLC NAND

یک‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در رویدادی اختصاصی در کشور کره جنوبی از  نسل بعدی حافظه‌های SSD سری ۶ رونمایی کرد.
تبلیغات

رویداد اختصاصی محصولات ذخیره‌سازی و حافظه اینتل که در کره جنوبی برگزار شد، بیشتر بر محصولات سازمانی و مراکز داده متمرکز بود، اما از نسل بعدی حافظه‌های SSD با نام Intel SSD 665p برای مصرف‌کنندگان عادی نیز رونمایی شد. این محصول جانشین نسخه‌ی فعلی Intel SSD 660p خواهد شد که موفق‌ترین درایو SSD رده‌ی مصرف‌کنندگان است که از فناوری حافظه‌ی فلش QLC NAND استفاده می‌کند و به ازای هر سلولِ حافظه، چهار بیت دارد. البته 665p محصولی با تغییرات عمده نسبت به نسخه‌ی پیشین خود محسوب نمی‌شود زیرا از همان کنترلر حافظه‌ی Silicon Motion SM2263 چهار کاناله‌ی نسخه‌ی قبل بهره می‌برد، اما اینتل حافظه‌ی این محصول جدید را به نسل دوم حافظه‌های ۹۶ لایه‌ی سه‌بعدی QLC NAND ارتقاء داده است. QLC جدید همچون گذشته دارای ظرفیت ۱۰۲۴ گیگاباتی به ازای هر تراشه است، اما اندازه‌ی آن کمی کوچکتر شده است. با این توضیحات، انتظار تغییر خاصی در ظرفیت یا کارایی آن نسبت به گذشته نمی‌رود؛ مگر کمی کاهش قیمت.

Intel SSD 665p

اینتل برای نمایش عملکرد محصول جدید، با استفاده از نسخه‌ی بتای نرم‌افزار CrystalDiskMark ۷، نمونه‌ی اولیه یک ترابایتی 665p (با فِرم‌ور اولیه) را با نسخه‌ی یک ترابایتی 660p به مقایسه گذاشت که هردوی آن‌ها درون لپ‌تاپ‌هایی کاملا یکسان از برند ایسوس نصب شده بودند که به ترتیب نشان از ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش سرعت خواندن و نوشتن متوالی و ۳۰ درصد افزایش سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی داشت.

Intel SSD 665p

با توجه به زمان کوتاه تست و همچنین ظرفیت نسبتا خالی درایوها، باید گفت که این اعداد بیشتر نشانگر عملکرد SLC cashe است و هنوز روشن نیست که پایین‌ترین سرعت نوشتن QLC چقدر تغییر داشته است؛ زیرا 660p از این لحاظ از درایوهای TLC بسیار عقب می‌افتاد. از نظر اعداد مربوط به تعداد عملکردهای متوالی، این محصول در مقایسه با آزمایش‌های ما با نسخه‌ی پیشین 660p به‌جای ۴۰ الی ۵۰ درصد، بهبود عملکرد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین طبق آزمایش‌های ما، نسخه‌ی پیشین 660p نیز به همین سرعت‌های ۱٫۷ الی ۱٫۸ گیگابایت بر ثانیه در جابه‌جایی داده‌ی متوالی با عمق صف نسبتا بالا می‌رسید؛ لذا به نظر می‌رسد که 665p این عملکرد را به عمق صف ۱ برساند. با این تفاصیل محصول جدید درایو دیگری است که با وجود کارایی خوبی که برای اکثر کاربردها دارد، هنوز هم به تمام ۴ لِین (LIN) PCIe نیاز ندارد.

Intel SSD 665p

مقایسه‌ی این دو درایو در کنار یکدیگر نشان می‌دهد، نقشه‌ی جانمایی مدار PCB هر دو محصول اساسا یکسان است و برای مثال در نسخه‌ی ۲ ترابایتی از یک درایو یک وجهی M.2 2280 و چهار حافظه‌ی NAND تشکیل شده است.

اینتل هنوز از زمان عرضه‌ی این محصول چیزی نگفته اما حدس می‌زنیم نباید بیشتر از چندماه طول بکشد. از نظر قیمتی نیز باید همچون نسخه‌ی 660p یکی از ارزان‌ترین درایوهای حافظه‌ی NVMe بازار باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات