Aorus Gen4 AIC معرفی شد: درایو SSD هشت ترابایتی شرکت گیگابایت با سرعت سرسام‌آور 15GB/s

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
شرکت گیگابایت از کارت آداپتور درایو ۸ ترابایتی SSD با سرعت خواندن و نوشتن متوالی ۱۵GB/S رونمایی کرد که به درگاه PCIe x16 متصل می‌شود.
تبلیغات

گیگابابیت کارت آداپتور PCIe4 چهارکاناله‌ی Aorus Gen4 AIC را پس از نمایش اولیه در نمایشگاه کامپیوتکس امسال، به‌صورت رسمی معرفی کرد که می‌تواند چهار درایو SSD NVMe را میزبانی کند. این کارت در اصل یک آداپتور چند کاناله‌ی M.2 است که اجازه می‌دهد با اشغال یک شکاف PCIe 4.0 x16 چهار درایو SSD را هم‌زمان به کامپیوتر متصل کرد. این کارت با پشتیبانی از درایوهای SSD رده‌بالا در یک برد واحد، از یک سیستم خنک‌کننده‌ی فعال نیز برای اطمینان از ثبات عملکرد در حداکثر  فشار کاری بهره می‌برد. کارت حافظه‌ی آئورس که به درایو‌های SSD پرسرعت PCIe 4.0 مجهز شده است، می‌تواند به توان عملیاتی سرسام‌آور ۱۵ گیگابایت بر ثانیه برسد؛ البته اگر کاربر قادر به رسیدن به چنین حجم انتقالی باشد.

نسخه‌ی ۸ ترابایتی این کارت درواقع یک برد PCIe 4.0 x16 با هشت ری-درایور 4.0 PCIe و چهار عدد SSD دو ترابایتی M.2-2280 با کنترلر Phison PS5016-E16 است که درواقع تنها کنترلری محسوب می‌شود که از چهار رابط PCIe نسخه‌ی چهارم بهره می‌برد. کارت مذکور همچنین از یک سیستم خنک‌کاری پیشرفته شامل هیت‌سینک بزرگ مسی، فن ۵ سانتی‌متری و بستری شامل ۸ حسگر حرارتی برای مانیتورینگ هرچیزی بهره می‌برد. این مانیتورینگ توسط نرم‌افزار Aorus Storage Manager انجام می‌شود که دارای تنظیمات فن برای حالات بی‌صدا، عادی و پرفورمنس است.

GIGABYTE Aorus Gen4 AIC SSD

کارت Aorus Gen4 AIC SSD 8 TB می‌تواند در حالت RAID 0 به سرعت‌ ۱۵GB/S سرعت خواندن و نوشتن متوالی و ۴۳۰K/۴۴۰K سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی IOPS برسد. البته باید گفت از آنجاکه آئورس، کارتی متمرکز بر حداکثر توان است، فارغ از مشکلات رسیدن به چنین مقادیری از IOPS در حجم کاری مشتریان، انواع RAID کمک خاصی برای بهبود IOPS نمی‌کند.

GIGABYTE Aorus Gen4 AIC SSD

با اینکه عملکرد متوالی کارت مذکور بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد، اما مشکلی هم وجود دارد؛ امروزه تنها پلتفرم حرفه‌ای دسکتاپی که از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند، پردازنده‌های AMD ۳۰۰۰ است که می‌تواند از ۲۴ لِین PCIe به ترتیب: ۱۶ لین برای یک کارت (گرافیک) جانبی؛ ۴ لین برای برای NVMe SSD و ۴ لین هم برای اتصال تراشه مادربرد پشتیبانی کند. بنابراین چنین محصولی محدود به مصارف خاصی است که نیاز به کارت گرافیک مستقل  ندارد. در غیر این‌صورت، با اتصال این کارت به درگاه PCIe x۱۶ که توسط تراشه AMD X۵۷۰ کنترل می‌شود، مابین ارتباط PCIe 4.0 x4 پردازنده و تراشه مادربرد، گلوگاه به‌وجود می‌آید. البته با استفاده از پلتفرم‌های وُرک‌استیشن مبتنی بر پردازنده‌های سری AMD EPYC 7000 که تا ۱۲۸ لین PCIe Gen ۴٫۰ را پشتیبانی می‌کند، یا احتمالا با نسل آتی پردازنده‌های تردریپر (Threadripper) می‌توان از حداکثر توان کارت مذکور بهره برد.

مشخصات فنی انواع SSD، هارد اکسترنال، هارد لپ‌تاپ و هارد کامپیوتر به‌همراه به‌روزترین قیمت حافظه ذخیره‌سازی را در بخش محصولات زومیت ببینید.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات