اپل آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی را چگونه توصیف می‌کند؟

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
خانواده آیفون ۱۳ جدیدترین دستاورد اپل در حوزه گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند و آن‌ را می‌توان نسخه‌های بهبودیافته نسل قبل توصیف کرد؛ اما به‌راستی اپل دستاوردهای جدیدش را چگونه تعریف می‌کند؟
تبلیغات

شب گذشته اپل در رویداد کالیفورنیا استریمینگ محصولات سخت‌افزای متعددی همچون خانواده آیفون ۱۳ را رونمایی کرد. گوشی‌های هوشمند جدید این شرکت در چهار مدل و ابعاد مشابه نسل قبل عرضه می‌شوند و درواقع به کالبدی آشنا آراسته شده‌اند. آیفون‌های مذکور در بطن خود پذیرای تراشه‌‌ای به نام A15 هستند که می‌توان آن را ناجی اپل برای ارائه بسیار از قابلیت‌های جدید توصیف کرد.

در نمای پشتی مدل‌های استاندارد، آرایه دوربین دوگانه و چینش لنزها به‌شکل مورب به‌چشم می‌خورد که اپل در این بخش پیشرفت درخورتوجهی را نوید می‌دهد و از آن به‌عنوان پیشرفته‌ترین سیستم دوربین دوگانه آیفون‌ها یاد می‌کند. اپل دراین‌باره می‌گوید:

ما معماری کاملاً جدیدی طراحی کردیم و لنزها را ۴۵ درجه چرخاندیم تا در بهترین سیستم دوربین دوگانه ما هم‌سو با بزرگ‌ترین حسگر دوربین واید قرار بگیرند. همچنین، فضایی برای لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسورشیفت ایجاد و دوربین اولتراواید را به حسگر سریع‌تری مجهز کردیم. دوربین اولتراواید جدید جزئیات بیشتری در مناطق تاریک عکس‌هایتان نمایان می‌کند. افزون‌براین، دوربین جدید واید نیز ۴۷ درصد نور بیشتری برای ارائه عکس‌ها و فیلم‌های بهتر ثبت می‌کند. لرزش‌گیر جدید اپتیکال مبتنی‌بر سنسورشیفت عکس‌ها را ثابت نگه می‌دارد؛ حتی زمانی که شما این‌طور نیستید!

گوشی‌های اپل معمولاً به داشتن بهترین دوربین برای فیلم‌برداری، دامنه دینامیکی فوق‌العاده، رنگ‌های عالی و وضوح استثنایی مشهور هستند و آن‌طورکه در نمایش معرفه گوشی‌های جدید مشخص بود، سری آیفون ۱۳ نیز این سُنت را حفظ خواهند کرد. اپل در وب‌سایتش قابلیت‌های دوربین را این‌چنین توصیف می‌کند:

قابلیت فوکوس در هنگام فیلم‌برادی آیفون ۱۳
فیلم‌سازان از تکنیکی به نام rack focus (تغییر تمرکز از موضوعی به موضوع دیگر) برای جلب توجه مخاطب در فیلم‌هایشان استفاده می‌کنند. اکنون، آیفون به کاربران این امکان را می‌دهد که همان تکنیک را در ویدئوهای خود بیاورید. حالت سینمایی به‌طور خودکار جلوه‌های بوکه زیبا و انتقال سریع فوکوس را به‌ارمغان می‌آورد. همچنین، حالت سینمایی می‌تواند پیش‌بینی کند که موضوع برجسته جدیدی وارد صحنه می‌شود و درصورت ورود، به‌طور خودکار فوکوس را تغییر می‌دهد.اکنون، می‌توانید بدون زحمت ویدئوهایی ثبت کنید که شبیه فیلم باشند. حتی می‌توانید بعد از فیلم‌برداری جلوه بوکه را تنظیم کنید. آیا می‌خواهید فوکوس را تغییر دهید یا تاری را پس از عکاسی تنظیم کنید؟ مشکلی نیست. آیفون به شما امکان می‌دهد این کار را با چند ضربه انجام دهید. حتی دوربین‌های حرفه‌ای فیلم‌برداری نیز نمی‌توانند این کار را انجام دهند. حالت سینمایی در هنگام ضبط ویدئوهای دالبی ویژن HDR نیز کار خواهد کرد.

صرف‌نظر از بهبودهای دوربین فیلم‌برداری، سایر بخش‌ها و حالت‌های عکاسی نیز دستخوش تغییر شده‌اند. اپل می‌گوید حالت شب صحنه‌های کم‌نور را تشخیص می‌دهد و به‌طور خودکار طوری تنظیم می‌شود تا عکس‌های روشن و واضح با رنگ‌های شگفت‌انگیزی ثبت کند. اپل درادامه می‌افزاید:

حالت پرتره به‌طرز ماهرانه‌ای پس‌زمینه را تار می‌کند تا تمرکزتان را روی سوژه قرار دهید و می‌توانید شش جلوه نورپردازی خلاقانه را امتحان کنید. قابلیت Smart HDR 4 اکنون چهار فرد مختلف را در یک صحنه تشخیص می‌دهد و کنتراست و نور و حتی رنگ پوست را برای هر یک بهینه می‌کند؛ بنابراین، همه از نظر ظاهری زیباتر هستند. دیپ فیوژن در صحنه‌های با نور متوسط ​​و کم فعال می‌شود. این ویژگی چندین نوردهی را پیکسل‌به‌پیکسل تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا ظریف‌ترین بافت‌ها و الگوها و جزئیات را ثبت کند. دوربین فوق‌عریض حتی زمانی که دقیقاً در حال عکاسی هستید، میدان دید وسیعی ارائه می‌دهد؛ بنابراین، می‌توانید بیشتر صحنه را بدون تغییر فاصله با سوژه ثبت کنید.

به‌طورکلی، کوپرتینویی‌ها در بخش دوربین سنگِ‌تمام گذاشته‌اند و علاوه‌بر بهبود سخت‌افزاری، ویژگی‌های بسیار مهم نرم‌افزاری همچون ویژگی مموریز و استایل‌ها را نیز شاهد هستیم. علاوه‌براین، دوربین سلفی نیز اکثر قابلیت‌های جدید را شامل می‌شود تا تجربه کاربری را به‌طور درخورتوجهی بهبود بدهد. اپل ویژگی‌های یادشده را این‌گونه توصیف می‌کند:

ویژگی مموریز اسلایدشوهایی خودکار هستند که از لحظات خاصی در کتابخانه عکس‌هایتان ایجاد شده‌اند. آن‌ها را می‌توان با ظاهر و احساس شخصی خود یا حتی موسیقی متن از آرشیو موسیقی‌هایتان شخصی‌سازی کنید. استایل‌ها (سبک‌ها) به‌اندازه کافی هوشمند هستند که می‌توانند رنگ‌هایی را در تصاویر تغییر بدهند؛ درحالی‌که رنگ پوست را طبیعی نگه می‌دارند. سبک‌های عکاسی ظاهری شخصی برای عکس‌های شما ایجاد و برخلاف فیلترها، به‌طور انتخابی تنظیماتی را در مناطق مناسب اعمال می‌کنند.گزینه Vibrant را انتخاب کنید تا عکس‌ها روشن و واضح شوند. کنتراست غنی ازپیش‌تعیین‌شده برای سایه‌های تیره‌تر و رنگ‌های عمیق‌تر یا گرم و سرد برای برجسته‌کردن رنگ‌های طلایی یا آبی ایجاد می‌شود. سیستم دوربین TrueDepth از جدیدترین ویژگی‌های دوربین‌های پشتی برخوردار است. به‌کمک تراشه A15 و آرایه فیس آی‌دی، امن‌ترین روش احراز هویت چهره در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

اپل بالاخره حافظه ذخیره‌سازی مدل‌های پایه آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی را نیز از ۶۴ به ۱۲۸ گیگابایت افزایش داده است و به‌موجب آن کاربران می‌توانند تصاویر و فیلم‌های بیشتری با دوربین‌های پیشرفته‌شان ثبت و در حافظه داخلی دستگاه ذخیره کنند. علاوه‌براین، نمایشگر آیفون ۱۲ اکنون روشن‌تر از هر زمان دیگری است. اپل بیان می‌کند:

نمایشگر OLED جدید ۲۸ درصد روشن‌تر و ۸۰۰ نیت است؛ بنابراین، مشاهده آن در زیر نور کامل خورشید آسان‌تر خواهد بود و همچنان برای محتوای HDR روشنایی آن تا ۱۲۰۰ نیت افزایش می‌یابد. شما متوجه سفیدهای روشن و سیاه واقعی و هر سایه بین آن‌ها خواهید شد. باوجوداین، نمایشگر انرژی را بهتر از همیشه ذخیره می‌کند. آیفون ۱۳ طیف وسیعی از رنگ‌های استاندارد سینمایی را دارد و رنگ‌ها را طبق خواسته فیلم‌سازان به‌نمایش می‌گذارد و با دقت رنگ زیاد، همه‌چیز روی صفحه به‌طور طبیعی به‌نظر می‌رسد. نمایشگر سوپر رتینا ایکس‌دی‌آر (Super Retina XDR) تراکم پیکسلی بسیار زیادی دارد؛ بنابراین، عکس‌ها، فیلم‌ها، متن‌ها و هرآنچه مشاهده می‌کنید، بسیار واضح به‌نظر می‌رسد. به‌لطف آرایه دوربین کوچک‌تر TrueDepth، نمایشگر حتی گسترده‌تر است.

از قرار معلوم، خانواده آیفون ۱۳ شارژدهی بهتری نیز به‌ارمغان می‌آورند؛ چراکه اپل مدعی است آیفون ۱۳ مینی و مدل ۶٫۱ اینچی استاندارد درمقایسه‌با نسل‌های گذشته به‌ترتیب حداکثر ۱/۵ و ۲/۵ شارژدهی بهتری ارائه خواهند داد. در بطن گوشی‌های مذکور، تراشه A15 Bionic مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج‌نانومتری پلاس جای گرفته است که شش هسته پردازشی متشکل از چهار هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره و دو هسته قدرتمند برای پردازش‌های سنگین را شامل می‌شود و در‌نهایت شش هسته گرافیکی نیز آن‌ها را همراهی خواهد کرد.

اپل از این تراشه به‌عنوان افزایش‌دهنده سرعت، بهبوددهنده واقعیت افزوده و دوربین، بهینه‌ساز قدرت، حافظ حریم خصوصی و تغییردهنده نتایج یاد می‌کند. همچنین، کوپرتینویی‌ها مدعی‌اند که CPU مجتمع در SOC تقریباً ۵۰ درصد از رقبا قوی‌تر است و بخش گرافیکی‌اش تا ۳۰ درصد عملکرد بهتری درمقایسه‌با رقبا دارد و تنها رقیب آن تراشه به‌کاررفته در مدل‌های پرو آیفون ۱۳ خواهد بود. بخشی از دیدگاه اپل درباره تراشه جدید و پشتیبانی از طیف گسترده باندهای نسل پنجم شبکه موبایل (5G) بدین‌شرح است:

A15 Bionic که به‌سرعت در حال رعد‌و‌برق است، به حالت سینمایی، سبک‌های عکاسی‌، قابلیت نوشته‌های آنی و... کمک می‌کند. بخش Secure Enclave اطلاعات شخصی مانند داده‌ها و مخاطبان فیس آی‌دی شما را قفل می‌کند. این تراشه در عین کارآمدی بیشتر، به‌طول عمر بیشتر باتری کمک می‌کند. جهان به‌سرعت به‌سمت فناوری 5G حرکت می‌کند. استریم و بارگیری و به‌طورکلی، همه‌چیز خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این تکنولوژی حتی به‌اندازه کافی برای اجرای بازی‌های چندنفره رقابتی، به‌اشتراک‌گذاشتن محتوای واقعیت افزوده (AR) و... سریع است. آیفون‌های جدید در حالت دیتای هوشمند (Smart Data) به‌طور خودکار تنظیم می‌شوند تا در مواقعی که به تمام این سرعت نیاز ندارید، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. درحال‌حاضر، باندهای سازگار بیشتری برای بهره‌گیری از سرعت 5G در سایر مکان‌ها ایجاد شده است.

قدرت نرم‌افزاری جدیدترین دستاوردهای اپل در حوزه گوشی‌های هوشمند را سیستم‌عامل iOS 15 تأمین خواهد کرد. به‌گفته اپل، نسخه جدید iOS به کاربران امکان می‌دهد مکالمه را هم‌زمان با اشتراک‌گذاری فیلم و موسیقی یا هرآنچه روی صفحه شما در فیس‌تایم است، ادامه دهید. همچنین، این نسخه با فیلترکردن هرگونه اعلان که به کار مدنظر مربوط نمی‌شود، به کاربر کمک می‌کند به وظیفه‌اش ادامه بدهد و برای ارسال سریع ایمیل، برقراری تماس، دریافت مسیر و... با متن در تصاویر ارتباط برقرار کند. در پایان، اپل به ویژگی‌های حریم خصوصی و سازگاربودن گوشی‌های جدید با محیط‌زیست اشاره می‌کند و می‌گوید:

آیفون کمک می‌کند اطلاعات شخصی‌تان را کنترل کنید. به‌عنوان مثال، برچسب‌های حریم خصوصی به شما کمک می‌کند نحوه استفاده برنامه‌ها از داده‌هایتان را مشاهده کنید. برنامه‌ها برای پیگیری فعالیت‌هایتان در برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ شرکت‌های دیگر به اجازه شما نیاز دارند و این فقط برای شروع است. طراحی خوب برای کره زمین مفید است. فروشگاه‌ها، دفاتر، مراکز داده و عملیات ما از قبل کربن خنثی هستند. امسال ما پلاستیک دور جعبه‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو را حذف و ۶۰۰ تن پلاستیک صرفه‌جویی کردیم و مراکز مونتاژ نهایی ما هم‌اکنون زباله پلاستیکی‌ به محل دفن زباله ارسال نمی‌کنند.

با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش قیمت قطعات به‌کاررفته در آیفون‌های جدید، اپل قیمت هر چهار مدل آیفون ۱۳ را تغییر نداده است؛ بنابراین، مدل‌های استاندارد (آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳) به‌ترتیب ۶۹۹ و ۷۹۹ دلار و مدل‌های پرچم‌دار (آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس) به‌ترتیب ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار روانه قیمت دارند؛ البته باید به این نکته توجه کنید که برچسب قیمتی یادشده به نسخه‌های پایه مربوط است و طبیعتا با‌‌توجه‌‌به افزایش حافظه ذخیره‌سازی، قیمت نیز افزایش می‌یابد.

طبق اعلام اپل، تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ برای پیش‌خرید از ۱۷ سپتامبر دردسترس خواهند بود و هر چهار دستگاه یک هفته بعد و در ۲۴ سپتامبر به بازار عرضه خواهند شد. برای مقایسه قیمت آیفون در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه آن با گوشی های سامسونگ،‌ گوشی های شیائومی و برندهای دیگر از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات