بررسی هدفون هواوی Freebuds 4i

یک‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
فری بادز 4i مدلی اقتصادی از فری بادز پرو، هدفون پرچم‌دار هواوی است که اکثر امکانات جذاب آن، مثل سیستم حذف نویز فعال (ANC) را با قیمتی به‌مراتب کمتر ارائه می‌دهد. با زومیت در بررسی هواوی Freebuds 4i همراه شوید.
تبلیغات

تابستان سال قبل، هواوی از هدفون کاملاً بی‌سیم پرچم‌دار خود، مدل فری بادز پرو رونمایی کرد؛ هدفونی که به‌عنوان رقیب مستقیم ایرپادز پرو اپل عرضه شد و به لطف کیفیت صدای عالی و عملکرد خیلی خوب سیستم حذف نویز فعال، به‌سرعت توانست نظر مثبت کاربران و منتقدان را جلب کند؛ اما قیمت زیاد فری بادز پرو باعث شد تا نتواند به انتخاب مناسبی برای اکثر کاربران تبدیل شود. در زمان نگارش این بررسی، فری بادز پرو با قیمتی بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار ایران عرضه می‌شود که از نظر قیمتی آن را هم‌رده‌ی نسل دوم ایرپادز اپل می‌کند.

کیس هدفون هواوی FreeBuds 4i

مدتی پیش، هواوی مدلی جدید از هدفون‌های کاملاً بی‌سیم سری فری بادز را با نام Freebuds 4i معرفی کرد؛ مدلی که اکثر امکانات فری بادز پرو را یدک می‌کشد، ولی (از نظر دلاری) کمتر از نصف فری بادز پرو قیمت دارد؛ اما آیا فری بادز 4i با چنین قیمت کمتری، می‌تواند جایگزین اقتصادی مناسبی برای فری بادز پرو باشد؟ سوالی که قصد داریم در ادامه‌ی بررسی فری بادز 4i هواوی به آن پاسخ دهیم.

طراحی هواوی Freebuds 4i

هواوی فری بادز 4i در سه رنگ وارد بازار خواهد شد: مشکی، سفید و رنگ فوق‌العاده جذاب قرمز؛ البته هواوی اعلام کرده است که رنگ قرمز آن کمی دیرتر از رنگ‌های مشکی و سفید عرضه خواهد شد. ما هم برای بررسی رنگ سفید فری بادز 4i را دراختیار داشتیم.

هدفون هواوی FreeBuds 4i درون کیس

سَری‌های فری بادز 4i کاملاً در گوش کیپ می‌شوند تا حتی موقع دویدن هم، هدفون از گوشتان نیافتد

وقتی برای اولین‌بار هدفون‌های فری بادز 4i را در گوشتان قرار می‌دهید، اولین چیزی که توجهتان را جلب خواهد کرد، سبکی و طراحی ارگونومیک آن‌ها است. هرکدام از گوشی‌های Freebuds 4i فقط ۵٫۵ گرم وزن دارند که با ایرپادز پرو اپل برابری می‌کند.

درست مثل فری بادز پرو، فری بادز 4i هم از سَری‌های سیلیکونی استفاده می‌کند تا هم راحت و نرم در گوش بنشیند و هم بدون درد گرفتن گوش‌هایتان، بتوانید برای چند ساعت مداوم از هدفون استفاده کنید.

هواوی سه سایز سَری را در جعبه فری بادز 4i قرار داده است تا بتوانید از مناسب‌ترین سایز برای گوش‌های خود استفاده کنید. سری‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که وقتی هدفون را داخل گوشتان قرار می‌دهید، کاملاً در گوش کیپ شوند و حتی با حرکات سریع سر هم از گوشتان نیافتند. چه بخواهید ساعت‌ها بدوید یا بخواهید به موسیقی‌هایی سنگین مثل سبک راک یا متال گوش کنید و ساعت‌ها هد بزنید، بازهم هدفون از گوشتان بیرون نخواهد آمد.

هدفون هواوی FreeBuds 4i در دست

هواوی Freebuds 4i گواهی IP54 دارد؛ بنابراین بدنه‌ی هدفون درمقابل پاشش مایعات مقاوم است؛ پس باخیال راحت می‌توانید از فری بادز 4i زیر باران هم استفاده کنید؛ البته پیشنهاد نمی‌کنیم که با هدفون خود به استخر یا حمام بروید.

عملکرد هواوی Freebuds 4i

هواوی فری بادز 4i از بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۲ استفاده می‌کند؛ پس هیچ مشکلی برای استفاده از آن روی انواع گوشی‌های هوشمند نخواهید داشت. صرفاً باید در کیس را باز کنید و دکمه‌ای را فشار دهید که روی لبه کیس قرار دارد تا وارد حالت Pairing شود؛ سپس Huawei Freebuds 4i را از منوی بلوتوث گوشی خود انتخاب کنید تا ارتباط بین گوشی و هدفون برقرار شود. به لطف نسخه‌ی ۵٫۲ بلوتوث، ارتباط بی‌سیم بین گوشی و هدفون بسیار قوی است و حتی در مکان‌های شلوغ هم، اختلالی در پخش هدفون ایجاد نمی‌شود. متأسفانه فری بادز 4i نمی‌تواند هم‌زمان به چند دستگاه متصل شود؛ اما اتصال آن به گوشی‌های هواوی صرفاً با باز کردن در کیس صورت می‌گیرد.

اتصال هدفون هواوی FreeBuds 4i به گوشی

کیفیت صدای فری بادز 4i برای عاشقان دنیای موسیقی که می‌خواهند همه جزئیات را بشنوند، راضی‌کننده نیست

به جز حالتی که Freebuds 4i را به یک گوشی ساخت هواوی با رابط کاربری EMUI متصل کنید، هیچ قابلیتی برای توقف خودکار پخش موسیقی وجود ندارد؛ یعنی اگر یکی یا هر دو هدفون را از گوشتان خود خارج کنید، موسیقی یا پادکست در حال پخش، به‌صورت خودکار متوقف نمی‌شود و باید از فرمان‌های لمسی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برای استفاده از تمام امکانات فری بادز 4i باید اپلیکیشن رایگان مخصوص آن یعنی Huawei AI Life را نصب کنید. با این اپلیکیشن می‌توانید فرمان‌های لمسی پیش‌فرض هدفون را تغییر دهید و وضعیت باتری آن را مشاهده کنید.

فری بادز 4i به‌صورت پیش‌فرض فقط دو فرمان لمسی ابتدایی را پشتیبانی می‌کند. محل کلید لمسی در بالای ساقه‌ی هدفون قرار دارد. با دو بار ضربه زدن به این بخش، موسیقی متوقف می‌شود یا شروع به پخش می‌کند. اگر هم انگشت خود را برای چند ثانیه روی دکمه لمسی قرار دهید، سیستم حذف نویز اکتیو یا همان ANC، فعال و غیرفعال می‌شود. در نظر داشته باشید که با یک بار لمس کردن آن، هیچ فرمانی اجرا نمی‌شود؛ موضوع هوشمندانه‌ای که جلوی پخش‌شدن تصادفی موسیقی را موقع جا زدن هدفون در گوش می‌گیرد.

ژست حرکتی لمسی هدفون هواوی FreeBuds 4i

در مدت‌زمانی‌که میزبان هدفون فری بادز 4i بودیم، متوجه شدیم که فرمان‌ها با کمی تأخیر انجام می‌شوند. برای نمونه، وقتی دو بار به آن ضربه می‌زدیم، تقریباً یک ثانیه طول می‌کشد تا موسیقی در حال پخش متوقف شود. متأسفانه به‌جز این دو فرمان، هیچ راهی برای کم‌وزیاد کردن صدا یا رد کردن موسیقی وجود ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید آهنگ در حال پخش را عوض کنید یا صدا را کم‌وزیاد کنید، باید گوشی را از جیبتان دربیاورید.

اگر بخواهیم در مورد کیفیت پخش صدای فری بادز 4i صحبت کنیم، پیش از هر چیزی باید بدانید که فری بادز 4i از درایورهای ۱۰ میلی‌متری بهره می‌برد. اگر علاقه ویژه‌ای به صدای بیس دارید، بعید می‌دانیم که فری بادز 4i بتواند نظرتان را جذب کند. شفافیت صدا هم نمی‌تواند با مدل پرچم‌دار فری بادز پرو رقابت کند؛ ولی برای هدفونی که قیمتی کمتر از نصف فری بادز پرو دارد، کیفیت صدا را مناسب ارزیابی می‌کنیم. خوشبختانه کیفیت صدای خواننده یا گوینده (برای پادکست‌ها) با کیفیت خوبی پخش می‌شود و حتی اگر صدای هدفون را روی حداکثر قرار دهید، بازهم صدای افراد به هم نمی‌ریزد.

قطعاً اگر شیفته دنیای موسیقی هستید و می‌خواهید تمام نت‌ها را با شفافیت و کیفیت عالی بشنوید، فری بادز 4i را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم و بهتر است که سراغ مدل گران‌تر یعنی فری بادز پرو بروید.

سیستم حذف نویز فعال هواوی Freebuds 4i

بهترین بخش فری بادز 4i، سیستم حذف نویز فعال یا ANC آن محسوب می‌شود؛ سیستمی که آن را از مدل پرچم‌دار فری بادز پرو به ارث برده است. با توجه به تجربه‌ی کاربری چندروزه‌مان با فری بادز 4i، باید بگوییم که به‌سختی می‌توان در این رده‌ی قیمتی، سیستم حذف نویز فعال بهتری در بین هدفون‌های کاملاً بی‌سیم پیدا کرد.

سیستم حذف نویز اکتیو فری بادز 4i واقعا کارامد است

وقتی ANC هدفون را فعال کنید، تقریباً تمام صداهای اطراف حذف می‌شود و می‌توانید به‌راحتی در خیابان‌های شلوغ تهران با آن‌همه خودرو و اتوبوس قدم بزنید و بدون آن‌که نیاز باشد صدای هدفون را تا آخر زیاد کنید، از پادکست موردعلاقه‌تان لذت ببرید. در اکثر هدفون‌هایی که از فناوری ANC استفاده می‌کنند، معمولاً وقتی در جریان باد قرار بگیرید (مثلا در تاکسی نشسته‌اید و شیشه خودرو پایین باشد) کمی صدا به هم می‌ریزد یا صدایی موج مانند پخش می‌شود، ولی خوشبختانه سیستم ANC فری بادز 4i چنین مشکلی ندارد.

هدفون هواوی FreeBuds 4i در گوش

اگر بخواهید با کسی صحبت کنید، کافی است که انگشتتان را چند ثانیه روی هدفون نگه دارید تا سیستم ANC غیرفعال شده و حالت «هوشیاری» (Awareness) فعال شود. در این حالت میکروفن خارجی فعال شده و تمام صداهای محیط به‌وضوح وارد گوشتان می‌شود.

فناوری ANC هنگام تماس گرفتن هم کارایی خیلی خوبی دارد. در تست‌هایی که انجام دادیم، حذف نویزهای محیط باعث می‌شد تا حتی در محیط‌های شلوغ، صدای طرف مقابل به خوبی شنیده شود. به‌علاوه وقتی صحبت می‌کردیم، صداهای اطراف فیلتر می‌شد و فقط صدای ما به گوش مخاطب می‌رسید و به‌محض اینکه صحبت نمی‌کردیم، صدای محیط اطرافمان برای مخاطب پخش می‌شد. سیستم حذف نویز اکتیو Freebuds 4i، صداهای اطرافمان را تا حدی زیادی موقع صحبت کردن از بین می‌برد.

باتری هواوی Freebuds 4i

یکی از نقاط قوت اصلی فری بادز 4i حتی در مقایسه با مدل‌های گران‌تر، باتری خیلی خوب آن به‌حساب می‌آید. کیس هدفون‌ها یک باتری لیتیومی ۲۱۵ میلی‌آمپرساعتی را در خود جای داده است و هرکدام از هدفون‌ها هم به یک باتری ۵۵ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده‌اند.

شارژ کیس هدفون هواوی FreeBuds 4i

شارژدهی فری بادز 4i حتی از مدل گران‌تر یعنی فری بادز پرو هم بیشتر است

اگر از سیستم حذف نویز اکتیو یا حالت Awareness استفاده نکنید، با یک‌بار شارژ کامل چیزی بین ۹ تا ۱۰ ساعت می‌توانید از هدفون خود استفاده کنید. اگر هم ANC یا Awareness را روشن نگه دارید، بازهم فری بادز 4i بین ۶ تا ۷ ساعت شارژدهی می‌کند. در صورتی که صدا را همیشه روی حداکثر نگه دارید، عمر باتری تا نزدیک به ۵ ساعت هم کاهش پیدا می‌کند. پس از خالی شدن شارژ هدفون، کافی است که آن‌ها را به مدت نیم ساعت در کیس قرار دهید تا دوباره شارژ شوند. در نظر داشته باشید که کیس هدفون فقط یک‌بار می‌تواند دو گوشی را شارژ کند و پس از آن باید خود کیس را شارژ کنید.

به‌علاوه کیس FreeBuds 4i برخلاف کیس فری بادز پرو، از فناوری شارژ بی‌سیم بهره نمی‌برد؛ بنابراین اگر از شارژرهای بی‌سیم استفاده می‌کنید یا گوشی‌تان توانایی شارژ بی‌سیم معکوس دارد (مثل سری گلکسی S21) نمی‌توانید کیس فری بادز 4i را با آن‌ها شارژ کنید.

جمع‌بندی

بدون شک، هواوی فری بادز 4i جزو جذاب‌ترین هدفون‌های کاملاً بی‌سیم در بازه‌ی قیمتی خود محسوب می‌شود. هواوی یکی از جذاب‌ترین هدفون‌های کاملاً بی‌سیم را وارد بازار کرده است که شارژدهی خیلی خوب و سیستم حذف نویز اکتیو فوق‌العاده‌ای دارد. از نظر کیفیت صدا هم تا زمانی‌که خوره موسیقی نباشید، از کیفیت صدای هواوی فری بادز 4i راضی خواهید بود.

استفاده از هدفون هواوی FreeBuds 4i هنگام تماشای ویدیو

اگر به‌دنبال بیشترین شفافیت صدا می‌گردید یا پشتیبانی از شارژ بی‌سیم برایتان اهمیت دارد، باید بودجه خود را دو برابر کنید و مدل فری بادز پرو یا مدل‌های گران‌قیمت‌تر موجود در بازار را تهیه کنید.

برای مشاهده قیمت روز هندزفری در فروشگاه‌های اینترنتی مختلف و مقایسه مشخصات فنی انواع هندزفری هواوی، هندزفری شیائومی، هندزفری سامسونگ و هدفون و هدست گیمینگ به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • سیستم حذف نویز فعال فوق‌العاده
  • شارژدهی خیلی خوب باتری
  • طراحی ارگونومیک

نکات منفی

  • کیفیت صدای متوسط
  • فرمان‌های لمسی محدود
  • پشتیبانی نکردن از فناوری شارژ بی‌سیم
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات