پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ناسا به قلب شفق قطبی

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان ناسا توانستند با موفقیت، موشکی صوتی را به درون شفق قطبی بفرستند. این پرتاب که 4 روز پیش اتفاق افتاد بخشی از برنامه ناسا برای پی بردن به دلیل اشکال منحصر به فرد شفق قطبی است، که ناسا به اختصار آن را ماموریت GREECE می‌نامد. شفق قطبی پدیده‌ای است که با برخورد ذرات باردار خورشید به میدان مغناطیسی زمین ایجاد می‌شود و در نتیجه‌ی آن رنگ‌های بسیار زیبایی با اشکال کاملاً منحصر بفرد ایجاد می‌شود. این ذرات کوچک باردار می‌توانند توسط بادهای خورشیدی یا انفجارهای سطحی خورشید تولید و به سمت زمین منتقل شوند.
تبلیغات

موشک صوتی که از آلاسکا به سمت شفق پرتاب شده بود، طی 600 ثانیه به نقطه‌ی اوج خود رسید و در آنجا در میان شفق با به کارانداختن حسگرهایی که در آن تعبیه شده بود شروع به بررسی وضعیت اتمسفر کرد. دو تلاش قبلی که برای دستیابی به این هدف صورت گرفته بود به دلیل شرایط جوی بد و بادهای شدیدی که با شفق همزمان شده بودند به تعویق افتاده بودند. اما به گفته‌ی Marilia Samara پژوهشگر هدایتگر این مأموریت در روز دوشنبه 12 اسفند، وضعیت در مطلبوب‌ترین حالت خود بوده؛ بنابراین امکان دریافت اطلاعات و پرتاب موشک وجود داشته است.

greece-0

مأموریت GREECE توسط ابزارهای زمینی مورد بررسی و کنترل قرار می‌گرفت و موشک صوتی نیز به گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند در قلب شفق به دریافت و ارسال اطلاعات بپردازد. هدف از این مأموریت فهم وضعیت محیطی در انحناهای شکل گرفته در شفق جهت فهمیدن سازوکار و نحوه‌ی برهمکنش ذرات باردار خورشید با جو مغناطیسی زمین بود.

greece-4

یکی از نظریه‌هایی که در خصوص شکل‌گیری شفق قطبی وجود دارد، رفتار موج گونه‌ی آن است؛ به صورتی که در برخی از قسمت‌ها جریان سریع‌تر و در برخی دیگر جریان کند‌تر است که در نتیجه‌ی آن منحنی‌های شکل گرفته حالتی آژیر مانند پیدا می‌کنند.

البته به گفته‌ی Samara هدف غایی از این مأموریت، بررسی نحوه‌ی انتقال انرژی از خورشید به زمین است.

آیا تا به حال از نزدیک شاهد شفق قطبی بوده اید؟ به نظر شما این پژوهش چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات