دیمیتری راگوزین، مدیر پرحاشیه سازمان فضایی روسیه، از سمت خود برکنار شد

شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیر حاشیه‌ساز سازمان فضایی روسیه صندلی ریاست روسکاسموس را واگذار کرد. او در سال ۲۰۱۴ به ناسا پیشنهاد داده بود فضانوردانش را با ترامپولین به فضا بفرستد.
تبلیغات

دیمیتری راگوزین، مدیر پرحاشیه‌ی روسکاسموس که در ماه‌های اخیر بیش از همیشه با صحبت‌های جنجالی خبرساز شده بود، به‌دنبال تغییرات اساسی در دولت روسیه از سمت خود برکنار شد. یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر در امور فضا و دفاع، جانشین راگوزین می‌شود و به ریاست چهارساله‌ی وی بر سازمان فضایی روسیه پایان می‌دهد.

به‌گزارش ورج، راگوزین از زمان انتصاب به‌عنوان مدیرکل روسکاسموس، ریاست این سازمان را برعهده داشت؛ هرچند پیش‌ازآن، از سال ۲۰۱۱ معاون نخست‌وزیر بود و بر امور فضایی و دفاعی نظارت می‌کرد. او در بیشتر دوران تصدی خود، چهره‌ای پرحاشیه بود که با صحبت‌های جنجال‌برانگیزش، به تیرگی روابط با ناسا به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک روسیه در فضا دامن زد. در سال ۲۰۱۴، ایالات متحده راگوزین را تحریم و وی را به‌دلیل خدمت به‌عنوان معاون نخست‌وزیر در زمان الحاق کریمه به روسیه، از ورود به این کشور منع کرد.

راگوزین به‌عنوان مدیر روسکاسموس، به‌دلیل اظهارات و تهدیدهای عجیب‌وغریبی معروف شد که اغلبشان ناسا را در موقعیت‌های ناخوشایند قرار می‌دادند. اواخر سال گذشته، گزافه‌گویی‌های او زمانی اوج گرفت که روسیه تهاجم خود به اوکراین را آغاز کرد. تقابل روسیه با جهان غرب بر سر مسئله‌ی اوکراین، او را به بیان تهدیدها و ادعاهای مضحکی سوق داد که به روابط روسکاسموس با اروپا و ناسا لطمه‌ی شدید زدند.

به‌عنوان مثال، در آغاز جنگ راگوزین اعلام کرد که روسیه ممکن از شراکت در برنامه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج و موجب سقوط این سازه‌ی عظیم روی زمین شود. همچنین، او پس از اعلام اینکه روسیه دیگر به آمریکا موتور موشک نخواهد فروخت، گفت فضانوردان ناسا می‌توانند از جارو دستی برای رسیدن به مدار استفاده کنند.

بااین‌حال، راگوزین حتی پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین خبرساز بود. وقتی ایالات متحده در جریان تهاجم روسیه به کریمه این کشور را تحریم کرد، راگوزین گفت این اقدام به صنعت فضایی روسیه آسیب می‌رساند. وی بیان کرد فضانوردان آمریکایی که در آن زمان برای رفتن به فضا به روسیه متکی بودند، می‌توانند برای رسیدن به مدار به‌جای فضاپیمای سایوز از ترامپولین استفاده کنند. علاوه‌براین، زمانی که ناسا برنامه‌ای بین‌المللی به‌منظور استانداردسازی قوانین برای کاوش در ماه ارائه کرد، راگوزین این ابتکارعمل را به‌تمسخر گرفت و برنامه‌های ناسا در ماه را به جنگ عراق تشبیه کرد.

معمولاً ناسا از اظهارنظر درباره‌ی صحبت‌های نسنجیده‌ی راگوزین خودداری می‌کند. سازمان فضایی آمریکا و روسکاسموس با وجود آنچه راگوزین به‌طورعلنی گفته است، همکاری با یکدیگر را ادامه داده‌اند. بااین‌حال، وقتی سه کیهان‌نورد روس که در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت دارند، با پرچم‌های جمهوری‌های خودخوانده در شرق اوکراین عکس گرفتند، ناسا در حرکتی نادر به‌طورعلنی این اقدام آن‌ها را محکوم کرد. در آن زمان، سازمان فضایی با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ناسا استفاده‌ی روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اهداف سیاسی به‌منظور پشتیبانی از جنگ علیه اوکراین را قویا محکوم می‌کند.»

با وجود افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده و روسیه روی زمین، ناسا و روسکاسموس فعالیت‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی را که هم‌اکنون میزبان سه کیهان‌نورد روس و سه فضانورد ناسا و یک فضانورد ایتالیایی آژانس فضایی اروپا است، بدون وقفه ادامه داده‌اند. روسیه تلاش می‌کند همکاری‌اش با ناسا در ایستگاه فضایی را نیز گسترش دهد؛ هرچند هنوز تصمیم رسمی دراین‌باره گرفته نشده است.

علاوه‌براین، روز گذشته ناسا تأیید کرد که توافقنامه با روسکاسموس برای مبادله‌ی فضانورد را نهایی کرده است. براین‌اساس، در ازای پرواز فضانوردان آمریکایی با کپسول‌های سایوز، کیهان‌نوردان در مأموریت‌های آتی با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس حضور خواهند یافت. درحال‌حاضر، فرانک روبیو و لورال اوهارا، فضانوردان ناسا برای حضور در مأموریت‌‌های آتی سایوز انتخاب شده‌اند. آنا کیکینا و آندری فدیاف، کیهان‌نوردان روس، نیز قرار است مسافران پروازهای بعدی کرو دراگون باشند. نخستین مأموریت مبادله‌ی خدمه در ماه سپتامبر امسال انجام خواهد شد.

ناسا ممکن است با خبر برکناری راگوزین نفس راحتی بکشد؛ اما این امکان وجود دارد که وی عهده‌دار سمتی کاملاً متفاوت شود. براساس برخی شایعات در رسانه‌های روسیه، راگوزین ممکن است در مقامی جدید برای نظارت بر قلمروهای اوکراین در جریان جنگ قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات