اسپیس ایکس فضانوردان مأموریت Crew-4 را به ایستگاه فضایی پرتاب کرد

چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کمتر از دو روز پس از بازگشت فضانوردان مأموریت خصوصی اکسیوم ۱ به زمین، اسپیس ایکس چهارمین مأموریت سرنشین‌دار رسمی خود را برای ناسا پرتاب کرد.
تبلیغات

چهار فضانورد آمریکایی و اروپایی امروز چهارشنبه پس از پرتاب با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس در مسیر رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفته‌اند. این پرتاب کمتر از دو روز پس از این انجام می‌شود که گروهی دیگر از فضانوردان از ایستگاه فضایی به زمین بازگشتند. مأموریت جدید با نام کرو ۴، پنجمین پرواز سرنشین‌دار اسپیس ایکس برای ناسا و در مجموع هفتمین مأموریت فضانوردی این شرکت محسوب می‌شود.

به‌گزارش اسپیس‌نیوز، موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس در ساعت ۱۲:۲۲ به وقت ایران از مجتمع پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا به هوا برخاست و ۱۲ دقیقه بعد، فضاپیمای کرو دراگون فریدوم را در مدار زمین قرار داد. سپس مرحله‌ی اول موشک که سه مأموریت پیشین از جمله کرو ۳ را پرتاب کرده بود، روی کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آمد.

مأموریت کرو ۴ به فرماندهی کیجل لیندگرن و خلبانی رابرت هاینز، فضانوردان ناسا انجام می‌شود. جسیکا واتکینز، دیگر فضانورد ناسا و سامانتا کریستوفورتی، فضانورد ایتالیایی سازمان فضایی اروپا نیز به‌عنوان متخصص مأموریت در پرواز حضور دارند. کرو دراگون قرار است بامداد پنجشنبه در ساعت ۴:۴۵ به وقت ایران، اندکی بیش از ۱۶ ساعت پس از پرتاب به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود.

کپسول فریدوم برای اتصال به آزمایشگاه مداری از همان درگاه اتصالی استفاده خواهد کرد که همین چند روز پیش در تصرف یک فضاپیمای کرو دراگون دیگر به نام اندور بود. این کپسول بیش از دو هفته‌ی پیش، فضانوردان مأموریت کاملاً خصوصی اکسیوم ۱ را به ایستگاه فضایی رسانده بود. اندور کمتر از ۳۹ ساعت پیش از پرتاب کرو ۴ از ایستگاه جدا شد و دور از ساحل فلوریدا در اقیانوس فرود آمد.

مقام‌های ناسا و اسپیس ایکس هردو می‌گویند فاصله‌ی زمانی کوتاه بین فرود آبی اکسیوم ۱ و پرتاب کرو ۴ خالی از اشکال بود. استیو استیچ، مدیر برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا دیروز در جلسه‌ی پرسش و پاسخ پیش از پرتاب با اشاره به مأموریت اکسیوم ۱ گفت: «مهندسان در ۱۸ ساعت گذشته داده‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند. [اکسیوم۱ ] درمجموع پرواز تمیزی بود و هیچ مشکل بزرگی وجود نداشت.»

فضانوردان ماموریت کرو ۴ اسپیس ایکس

فضانوردان مأموریت کرو ۴. از چپ به راست: جسیکا واتکینز، باب هاینز، کیجل لیندگرن و سامانتا کریستوفورتی.

ناسا و روسکاسموس (سازمان فضایی روسیه) نیز تلاش کردند تا از تداخل زمانی بین ورود خدمه‌ی کرو ۴ به ایستگاه با پیاده‌روی دو کیهان‌نورد روس که برای فردا ۲۸ آوریل برنامه‌ریزی شده است، جلوگیری کنند. جوئل مونتالبانو، مدیر برنامه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی در ناسا در جلسه‌ی پرسش و پاسخ پیش از پرتاب گفت مراسم سنتی استقبال از فضانوردان کرو ۴ چند ساعت پس از رسیدن آن‌ها برگزار خواهد شد؛ زیرا کیهان‌نوردان روس در زمان اتصال فضاپیما، به‌منظور انجام پیاده‌روی فضایی‌شان در زمان برنامه‌ریزی‌شده درحال استراحت خواهند بود.

ناسا قصد دارد بین ورود فضانوردان جدید کرو ۴ و خروج فضانوردان کرو ۳ که از آبان ۱۴۰۰ تاکنون در ایستگاه فضایی اقامت داشته‌اند، فاصله‌ای پنج روزه وجود داشته باشد. این چهار فضانورد به ‌نام‌های راجا چاری، تام مارش‌بورن، کایلا بارون، فضانوردان ناسا و ماتیاس مورر، فضانورد ایسا هفته‌ی آینده با فضاپیمای کرو دراگون اندرونس به زمین بازخواهند گشت.

فضانوردان کرو ۴ تا مهر ماه امسال در ایستگاه فضایی حضور خواهند داشت. سپس در همان ماه، مأموریت کرو ۵ با اندورنس، همان فضاپیمایی که خدمه‌ی کرو ۳ با آن پرواز کردند، به ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد. خدمه‌ی کرو ۴ اندکی پیش از پرتاب فضاپیمای سایوز ام‌اس-۲۲ ایستگاه را ترک خواهند کرد. اگر توافق ناسا و روسکاسموس تا ماه خرداد یا تیر نهایی شود، کرو ۵ و سایوز ام‌اس ۲۲ بین یکدیگر تبادل فضانورد انجام خواهند داد.

پس از ورود خدمه‌ی کرو ۴ قرار است دومین پرواز آزمایشی بدون سرنشین فضاپیمای مسافربری استارلاینر بوئینگ در ۲۹ اردیبهشت انجام شود. سپس در ماه خرداد، نسخه‌ای باربری از فضاپیمای دراگون به ایستگاه پرتاب خواهد شد. این مأموریت‌ها احتمالاً در زمانی انجام خواهند شد که ناسا مشغول تلاش دوباره برای اجرای تمرین خیس اسپیس لانچ سیستم، موشک غول‌پیکر جدید خود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات