اسپیس ایکس به‌زودی موتورهای بوستر عظیم سوپر هوی را برای نخستین‌بار روشن می‌کند

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه آزمایشی سوپر هوی (Super Heavy)، موشکی که استارشیپ را به مدار زمین خواهد رساند، در حال گذراندن مراحل آزمایش در تگزاس جنوبی است.
تبلیغات

مدت‌ها از آخرین‌باری می‌گذرد که اسپیس ایکس موشکی را در تأسیساتش در تگزاس جنوبی پرتاب یا منفجر کرد. این شرکت بیش از دو ماه پیش و در ۱۶ اردیبهشت نسخه‌ای آزمایشی از استارشیپ به‌نام SN15 را تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری پرتاب کرد و سپس به‌طور ایمن روی زمین فرود آورد.

تیم مهندسی اسپیس ایکس ظاهرا داده‌های موردنیاز از آن پرواز آزمایشی را به‌دست آورده است؛ ازاین‌رو، شرکت برنامه‌ها برای پرتاب نسخه آزمایشی بعدی (SN16) را به‌نفع حرکت به‌سمت پروازهای مرتفع‌تر کنار گذاشته است. درنتیجه، فعالیت‌ها در تأسیسات «استاربیس» در نزدیکی بوکاچیکا در تگزاس بر آمادگی برای انجام پرتاب مداری سامانه استارشیپ متمرکز شده‌اند.

اسپیس ایکس در دو ماه گذشته، برج پرتاب عظیمی برای نگه‌داری نسخه کاملی از بوستر سوپر هوی و استارشیپ به‌عنوان مرحله دوم آن ساخته است. این شرکت مخازن بزرگ جدیدی نیز ساخته است که به‌عنوان بخشی از تجهیزات پشتیبانی زمینی، سوخت‌رسانی با اکسیژن مایع و متان را برای این موشک‌های غول‌پیکر انجام می‌دهند.

درنهایت، تکنیسین‌ها و مهندس‌های اسپیس ایکس خود بوسترهای سوپر هوی را مونتاژ کرده‌اند. نسخه «بوستر ۳» که نخستین مدل اولیه تمام‌اندازه سوپر هوی محسوب می‌شود، اکنون آزمایش‌های فشار کرایوژنیک مخازن سوختش را پشت‌سر گذشته و به سکوی پرتاب منتقل شده است.

این هفته اسپیس ایکس سه موتور رپتور را به بوستر ۳ اضافه کرد و به ساکنان منطقه گفت احتمال دارد آزمایش احتراق ثابت موشک را پنجشنبه ۱۵ ژو‌ئیه انجام دهد. برنامه بستن جاده نیز نشان می‌دهد این آزمایش ممکن است بین ساعت ۱۳ تا ۲۲ پنجشنبه به وقت محلی (۲۱:۳۰ پنجشنبه و ۷:۳۰ جمعه به وقت ایران) انجام شود.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس، گفته است بوستر ۳ پرتاب نخواهد شد؛ اما اگر همه‌چیز درباره آزمایش‌های زمینی به‌خوبی پیش برود، شرکت نسخه بوستر ۴ را پرتاب خواهد کرد. هم‌اکنون، این مدل در تأسیسات مونتاژ اسپیس ایکس در چند کیلومتری سایت پرتاب در تگزاس جنوبی در دست ساخت است. درحالی‌که اسپیس ایکس بوستر ۳ را با سه موتور رپتور آزمایش می‌کند، روی نسخه مداری کامل سوپر هوی، ۳۳ عدد از این موتور سوخت متان نصب خواهد شد.

به موازات ساخت سوپر هوی، اسپیس ایکس در حال ساخت «شیپ ۲۰» است. این شرکت نام‌گذاری SN را برای نمونه‌های آزمایشی استارشیپ کنار گذاشته و اکنون آن‌ها را «شیپ» می‌نامد. شیپ ۲۰ نخستین نمونه از نسل جدید نمونه‌های آزمایشی استارشیپ با ویژگی‌هایی است که امکان صعود به فضا و سپس بازگشت به زمین را به آن‌ها می‌دهند. بخش عمده موشک شیپ ۲۰ هم‌اکنون در تأسیسات اسپیس ایکس در بوکا چیکا تکمیل شده است.

تمام اقدامات یادشده شامل تکمیل ساخت موشک‌ها، برج پرتاب و سامانه‌های زمینی، به‌منظور آماده‌سازی برای پرتاب آزمایشی سوپر هوی و استارشیپ در تابستان جاری انجام می‌شود. در این پرواز که اسپیس ایکس می‌خواهد در ماه اوت انجام دهد، استارشیپ به دور زمین خواهد چرخید و سپس به‌طور کنترل‌شده برفراز شمال جزیره کائوآئی در اقیانوس آرام به جوّ زمین وارد خواهد شد.

بااین‌حال، موانع قانونی همچنان پابرجا است. اسپیس ایکس علاوه‌بر انجام تمام اقدامات فنی و آزمایش‌ها، باید مجوز پرتاب مداری پیش‌ رو را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا دریافت کند. این سازمان که اکنون وضعیت محیط‌زیستی تأسیسات پرتاب در تگزاس جنوبی را بررسی می‌کند، ماه می گفت هنوز درباره این موضوع تصمیم‌نگیری نکرده است که باید برای پرتاب مأموریت‌های مداری استارشیپ از تگزاس جنوبی به اسپیس ایکس مجوز دهد یا نه.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات