پرتاب تلسکوپ جیمز وب باز هم به‌تعویق می‌افتد

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌دلیل برخی ملاحظات ایمنی، جیمز وب ۹ آبان پرتاب نخواهد شد؛ بااین‌حال، تأخیر جدید احتمالاً چند هفته بیشتر نخواهد بود.
تبلیغات

تابستان گذشته، ناسا و سازمان فضایی اروپا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۹ آبان ۱۴۰۰) را به‌عنوان تاریخ پرتاب تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب تعیین کردند. این تلسکوپ بزرگ‌ترین رصدخانه قرار داده‌شده در فضا محسوب می‌شود و برفراز موشک اروپایی آریان ۵ از گویان فرانسه پرتاب خواهد شد؛ بااین‌حال، اکنون سه عامل پرتاب را احتمالاً تا نوامبر یا اوایل دسامبر (اواخر آبان یا آذر) به‌تعویق خواهد انداخت.

بئاتریز رومرو، مدیر خدمات پرتاب تلسکوپ، در جلسه توجیهی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت هنگام تعیین تاریخ جدید پرتاب، ترکیبی از عوامل مختلف وجود دارد که باید در نظر گرفت. این عوامل عبارت‌اند از: ارسال تلسکوپ به محل پرتاب و آمادگی موشک آریان ۵ و آمادگی پایگاه فضایی در آمریکای‌جنوبی. رومرو افزود انتظار ندارد تاریخ جدید پرتاب تا اواخر تابستان پیش‌ رو یا اوایل پاییز مشخص شود.

ناسا قصد دارد تلسکوپ را اواخر تابستان با کشتی به محل پرتاب ارسال کند. بااین‌حال همان‌طورکه پیش‌تر در زومیت خواندید، به‌دلیل نگرانی‌ها درباره دزدی دریایی، زمان دقیق ارسال مخفی نگه داشته می‌شود. توماس زوربوکن، مدیر واحد مأموریت‌های علمی ناسا، به‌تازگی گفت این سازمان و نورثروپ گرومن، پیمان‌کار اصلی جیمز وب، به تاکردن و قراردادن تلسکوپ در کانتینر حمل نزدیک هستند. به‌گفته زوربوکن، این آماده‌سازی‌ها تا پایان اوت اتفاق خواهد افتاد.

کارزار پرتاب که با رسیدن تلسکوپ به گویان فرانسه آغاز خواهد شد، به ۵۵ روز زمان نیاز دارد. وقتی از زوربوکن پرسیده شد که «آیا این ۵۵ روز بدین‌معنا است که تلسکوپ تا پیش از میانه نوامبر پرتاب نخواهد شد؟»، او این ارزیابی را تأیید کرد.

کارزار پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب

موشک پرتابگر تلسکوپ نیز هنوز آماده نیست. آریان ۵، بوستر کارکشته اروپایی با سابقه خدمت به‌مدت بیش از ۲۵ سال، از اوت ۲۰۲۰ تاکنون به‌دلیل مشکل در فرینگ محموله زمین‌گیر شده است. باوجوداین‌ به‌گفته مقام‌های آریان‌اسپیس، مشکل فرینگ تشخیص و با طراحی دوباره برطرف شده است. به‌منظور کسب اطمینان از رفع مشکل، پیش از پرتاب جیمز وب دو پرتاب با آریان ۵ انجام خواهد شد. این مأموریت‌ها قرار است در ماه‌های ژو‌ئیه و اوت پرتاب شوند؛ اما احتمال تأخیر وجود دارد.

مقاله‌های مرتبط:

درنهایت، مقام‌ها بابت خود پایگاه فضایی نیز نگرانی‌هایی دارند. فعالیت‌های این پایگاه به‌علت همه‌گیری کووید ۱۹ محدود شده است و واکسن هنوز به‌طور گسترده در گویان فرانسه دردسترس نیست. به‌گفته مقام‌ها، اگر شیوع ویروس تشدید شود، روند عملیات‌های پایگاه ممکن است سرعت کمتری پیدا کند.

شنیدن تأخیرهای بیشتر در پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب، ناخوشایند است؛ بااین‌حال، شکی نیست که ناسا سرانجام به ارسال این پروژه به فضا نزدیک‌تر می‌شود. پرتاب جیمز وب به‌دلیل مشکلات فنی و نیاز به آزمایش‌های گسترده به‌مدت بیش از یک دهه به‌تعویق افتاده است. پرتاب و استقرار موفقیت‌آمیز جیمز وب موفقیتی خیره‌کننده خواهد بود؛ زیرا گشودن تلسکوپ در اعماق فضا به اجرای دقیق و بی‌نقص فرایندی پیچیده شامل دَه‌ها مرحله نیاز دارد که درصورت بروز عیب در یکی از آن‌ها، کل مأموریت با شکست مواجه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات