خورشیدگرفتگی کامل ۲۰۱۹ را چگونه تماشا کنیم؟

سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
خورشیدگرفتگی کامل ۲۰۱۹ امروز به‌وقت محلی بر فراز اقیانوس آرام و بخش‌هایی از آمریکایی جنوبی رخ خواهد داد؛ بااین‌حال، علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت آنلاین آن را تماشا کنند.
تبلیغات

امروز بعدازظهر به‌وقت محلی (حدود نیمه‌شب به‌وقت ایران) خورشیدگرفتگی کاملی در آسمان خودنمایی می‌کند؛ اما بخش زیادی از این رویداد بر فراز اقیانوس آرام رخ خواهد داد. برخلاف خورشیدگرفتگی بزرگ آمریکا در سال ۲۰۱۷ که از مرکز ایالات متحده قابل رؤیت بود، تماشای پدیده‌ی امروز تنها برای بخش کوچکی در جنوب آمریکای جنوبی امکان‌پذیر است. اما جای نگرانی نیست، چراکه رسانه‌های زیادی خورشیدگرفتگی را به‌صورت آنلاین پوشش خواهند داد تا علاقه‌مندان، این پدیده‌ی نجومی را ازدست ندهند.

خورشیدگرفتگی به‌طور میانگین حدوداً هر ۱۸ ماه یک‌بار یا بیشتر رخ می‌دهد. این پدیده زمانی به‌وقوع می‌پیوندد که ماه در مدارش به‌دور زمین، درست از بین خورشید و زمین گذر می‌کند. متعاقب آن سایه‌ی ماه روی بخش‌های خاصی از زمین می‌افتد که به این منطقه‌ی تاریک به‌اصطلاح «مسیر تمامیت» گفته می‌شود و مسیر نسبتاً باریکی روی سیاره شکل می‌دهد. هرکس که در این مسیر ایستاده باشد، خواهد توانست برای دقایقی قرارگیری کامل خورشید پشت ماه را مشاهده کند.

مسیر تمامیت در خورشیدگرفتگی امسال حدود ساعت ۲۱:۲۵ به‌وقت ایران از میانه‌ی اقیانوس آرام جنوبی شروع می‌شود؛ با‌این‌حال، این رویداد بر فراز هیچ خشکی بزرگی قابل رؤیت نخواهد بود. درنهایت خوشید ساعت ۲۳:۵۲ به‌وقت ایران بر فراز شیلی شروع به تاریک‌شدن می‌کند و اولین تمامیت بر فراز زمین در ساعت ۱:۰۸ بامداد چهارشنبه به‌وقت ایران اتفاق می‌افتد. سپس خورشیدگرفتگی کامل از آرژانتین گذر می‌کند و ساعت ۱:۱۴ بامداد چهارشنبه به‌وقت ایران، درست پیش از غروب خورشید در این کشور، در نزدیکی بوئنوس آیرس به‌پایان می‌رسد.

solar eclipse / خورشیدگرفتگی

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، خورشیدگرفتگی کامل امسال در بسیاری از بخش‌های جهان قابل مشاهده نیست. بااین‌حال، علاقه‌مندان از سرتاسر دنیا می‌توانند ازطریق منابع رسانه‌ای متعدد این رویداد را به‌صورت زنده تماشا کنند. ناسا از ساعت ۲۳:۳۰ تا ۲:۳۰ بامداد چهارشنبه به‌وقت ایران به پوشش زنده‌ی خورشیدگرفتگی از آمریکای جنوبی خواهد پرداخت و گزارش انگلیسی و اسپانیایی را از ساعت ۰۰:۳۰ تا ۱:۳۰ به‌وقت ایران برای این رویداد ارائه خواهد داد.

کانال آب‌و‌هوا (Weather Channel) نیز از ساعت ۰۰:۳۰ تا ۱:۳۰ به‌وقت ایران خورشیدگرفتگی را به‌صورت زنده در وب‌سایتش پوشش خواهد داد. وب‌سایت اسلوه (Slooh) که تصاویر نجومی را از نگاه تلسکوپ‌های رباتیک ارائه می‌دهد، از ساعت ۲۳:۴۵ تا ۲:۱۰ به‌وقت ایران، مشاهداتش از شیلی و آرژانتین را به‌صورت زنده پخش خواهد کرد.

درنتیجه همان‌طور که می‌بینید، گزینه‌های مختلفی برای مشاهده‌ی این خورشیدگرفتگی در اختیار شما قرار دارد و اگر بنابر دلایلی موفق به تماشای این رویداد نشدید، می‌توانید در انتظار خورشیدگرفتگی دیگری باشید که ‌در سال ۲۰۲۰ قدری پایین‌تر از منطقه‌ی فعلی از آمریکای جنوبی می‌گذرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات