ماهواره‌های دیجیتال گلوب می‌توانند تمام جزئیات زندگی روزمره‌ی انسان‌ها را ثبت کنند

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ماهواره‌های شرکت دیجیتال گلوب می‌توانند از صدها کیلومتر بالاتر از سطح زمین، تصاویری با رزولوشن زیاد ثبت کنند که جزئیات دقیق زندگی انسان‌ها را نشان می‌دهند.
تبلیغات

صدها کیلومتر بالاتر از سطح زمین، ماهواره‌هایی با حسگرهای دقیق وجود دارند که می‌توانند زندگی روزمره‌ی انسان‌ها را با جزئیات دقیق، رصد کنند. این ماهواره‌ها به شرکت دیجیتال گلوب (DigitalGlobe) تعلق دارند. دوربین این ماهواره‌ها به قدری دقیق است که می‌تواند جزئیات یک کتاب را روی میز یک کافه، نشان دهد؛ اما این دقت باورنکردنی باعث شده است که ماهواره‌های دیجیتال گلوب بتوانند فقط روزی دو بار این تصاویر را ثبت کنند؛ یعنی ثبت هر کدام از این تصاویر، حدود ۱۲ ساعت زمان می‌برد. برای رفع این مورد، دیجیتال گلوب قصد دارد ماهواره‌ای جدید با نام WorldView Legion طراحی و تا سال ۲۰۲۱، آن را به فضا پرتاب کند. ماهواره‌ی جدید می‌تواند این نوع تصاویر را در کمتر از ۲۰ دقیقه، ثبت کند.

در این نوع عکاسی که «عکاسی ماهواره‌ای با بازبینی بالا» نام دارد، هر چقدر تعداد ماهواره‌ها بیشتر باشد، عکس‌های بیشتری ثبت و فضای بیشتری پوشش داده می‌شود. شرکت پلنت (Planet)، یکی از پیشروان این صنعت محسوب می‌شود و به کمک ۲۰۰ ماهواره که در اطراف زمین دارد، روزی یک بار از تمام سطح زمین عکاسی می‌کند؛ اما تصاویر ثبت‌شده با ماهواره‌های پلنت، جزئیات بالایی ندارند، به‌طوری‌که یک خودرو، در یک پیکسل آن قرار می‌گیرد.

ماهواره

پلنت و شرکت‌های رقیبش، سرویسی ارائه می‌دهند که بر اساس آن، تغییرات یک نقطه از زمین را به‌صورت روزانه ثبت و در اختیار مشتریان خود می‌گذارند. مشتریان این سرویس معمولا دولت‌ها، شرکت‌های نفتی، شرکت‌های معدنی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند؛ اما دیجیتال گلوب قصد دارد به کمک ماهواره‌ی WorldView Legion، کیفیت و کمیت این سرویس را به‌صورت هم‌زمان بهبود بخشد. دیجیتال گلوب می‌خواهد به کمک ماهواره‌ی جدید خود، تغییرات جزئی‌تری مانند حرکت انسان‌ها، قطع درختان و حتی نوع پارک‌کردن خودروها‌ را در اختیار مشتریانش قرار دهد. ماهواره‌ی WorldView Legion می‌تواند از یک نقطه‌ی روی زمین، ۴۰ بار در روز عکاسی کند؛ البته دیجیتال گلوب اعلام نکرده است که قصد دارد چه تعدادی از این ماهواره را وارد جو زمین کند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات