بررسی تخصصی اپل موزیک

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
مطالعه 13 دقیقه
آیا اپل بار دیگر می‌تواند انقلاب بزرگی در صنعت موسیقی راه بیندازد و نگرش مردم را نسبت به این صنعت تغییر دهد؟
تبلیغات

از خرید بیتس توسط اپل حدود یک سال می‌گذرد و نتیجه‌ی تلاش یک ساله‌ی این دو شرکت، سرویس موسیقی یکپارچه‌ی اپل است.

علاقه‌ی شرکت اپل به صنعت موسیقی از دیرباز با ارائه‌ی برند iPod و سرویس موسیقی اپل در قالب iTunes، مشخص بوده است. اپل یکی از اولین شرکت‌هایی بود که وارد این صنعت پرسود با پتانسیل بالا شد و نشان داد احترام ویژه‌ای (جلوگیری از دانلود‌های غیرقانونی با محدود کردن سیستم عامل) برای هنرمندان این صنعت قائل است.

اما با افول خرید iPod و کاهش استقبال از سرویس موسیقی اپل که در قالب iTunes ارائه می‌شود، در مقابل محبوبیت سرویس‌های استریم موسیقی چون اسپاتیفای، سال گذشته اپل را واداشت تا کمپانی بیتس را از آن خود کند.

استعداد، هدفون‌های عالی و سرویس بیتس موزیک از دلایلی بود که سال پیش اپل اقدام به خرید این کمپانی به مبلغ ۳ میلیارد دلار کرد. خرید بیتس تنها از شرکتی بر می‌آمد که پیش‌تر در این صنعت تجربه داشته است. تجارت پرسود بیتس دقیقاً پیروی استراتژی اپل است و همانند اپل، بیتس فعالیت‌های قابل تحسینی در زمینه‌ی طراحی زیبای سخت‌افزار دارد.

اوایل سال ۲۰۱۴ اپل اقدام به خرید استارتاپ بریتانیایی Semetric که ابزار تحلیلی Musicmetric را تولید کرده، کرد. این اقدام اپل در راستای برنامه‌ی خود برای راه اندازی مجدد سرویس استریم موسیقی بیتس بود. به‌علاوه پیش بینی می‌شد، داشبورد Musicmetric می‌تواند به ابزار اختصاصی اپل برای هنرمندان و عرضه‌کنندگان صنعت موسیقی بدل شود. ابزاری که آمارهای مربوط به فروش، استریم آیتیونز و دانلود موسیقی را در کنار تحلیل‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

استریم آنلاین موسیقی نسل جدید این صنعت است. در خارج از ایران (در ایران به دلیل نبودن قانون کپی-رایت، سرویس‌های استریم موسیقی خیلی رایج نیستند. مردم به‌راحتی آهنگ‌های مورد نیاز خود را از اینترنت دانلود می‌کنند)، ۴۱ میلیون نفر از این سرویس‌‌ها به صورت پولی استفاده می‌کنند. این باعث به وجود آمدن یک تجارت جدید در صنعت موسیقی شده است. اسپاتیفای با بیش از ۸۰ میلیون کاربر اکتیو (۲۰ میلیون از سرویس پریمیوم پولی استفاده می‌کنند) پرچم‌دار این صنعت است. این تکنولوژی نو‌ ظهور در صنعت موسیقی موقعیت مناسبی برای شرکتی همچون اپل است.

از آن زمان یک سال می‌گذرد و اولین تلاش اپل برای راه اندازی یک انقلاب صنعتی دیگر در صنعت موسیقی، اپل موزیک است. اپل موزیک سرویس استریم موسیقی اپل است که با تأخیر چند ساله عرضه شده است ولی نوید نوآوری و انقلاب را در این صنعت می‌دهد.

اپل با ارائه‌ی اپل موزیک آینده‌ی صنعت موسیقی را متحول می‌کند. ولی این آینده، به تغییرات و بهبود نیاز دارد

شروع به کار

برنامه را باز می‌کنم تا اپل موزیک را راه‌اندازی کنم. اولین چیزی که آزار دهنده می‌کند، پیروی نکردن اپل موزیک از استراتژی اپل در سادگی است.

وقتی صحبت از محصولات اپل می‌شود، همیشه دو کلمه در ذهن تداعی می‌شود. سادگی و کارایی. این دو اصل به زیبایی در تمام محصولات اپل نهادینه شده است، چون فقط اپل می‌تواند با هنر جادویی خود این به این دقت میان نرم‌افزار و سخت‌افزار تعامل ایجاد کند. این سادگی در محصولات باعث شده که حتی مادربزرگ من هم توانایی استفاده از آیفونی که برایش سال پیش خریده بودم را داشته باشد.

برای استفاده از اپل موزیک باید سیستم عامل iOS خود را به آخرین نسخه (۸.۴) آپدیت کنید. اولین تغییر مشاهده شده طراحی جدید لوگوی اپ موزیک است. آیکان جدید موزیک اپل برای هماهنگی بیشتر با بقیه‌ی آیکان‌های سیستم عامل، از رنگ قرمز به رنگ سفید در آمده است، و طرح درون آن به شکل کاملاً زیبایی با رنگ‌های آبی و قرمز مزین شده است.

برنامه را باز می‌کنم تا اپل موزیک را راه‌اندازی کنم. اولین چیزی که آزاردهنده است، پیروی نکردن اپل موزیک از استراتژی کاپرتینویی‌ها در سادگی است. راه اندازی سرویس موسیقی اپل پیچیده است و از مراحل مختلفی تشکیل شده است. اپل به شما اجازه‌ی استفاده‌ی سه ماه از کل قابلیت‌‌‌‌های برنامه را می‌دهد. برای فعال‌سازی کافی است گزینه‌ی استفاده‌ی سه ماه رایگان را بزنید. داستان از این‌جا آغاز می‌شود. ۲ سرویس موسیقی بعد از پایان دوره‌ی رایگان برای شما در نظر گرفته شده است . سرویس فردی (۹.۹۹ دلار در ماه) و سرویس خانوادگی (۱۴.۹۹ دلار در ماه - تا شش کاربر به صورت هم‌زمان).

عجیب‌ترین مسئله در مورد اپل موزیک تعهد گرفتن برای پرداخت ماهانه سرویس بعد از پایان دوره‌ی رایگان است و اگر کارت اعتباری‌تان را با اپل آی‌دی خود ادغام کرده‌ باشید، اپل به صورت پیش‌فرض بدون اجازه‌ی شما از کارت اعتباری‌تان پول کم می‌کند. البته می‌توانید این قابلیت را غیر فعال کنید. بعد از تعهد دادن و وارد کردن رمز عبور اپل آی‌دی خود، بلاخره می‌توانید از سرویس موسیقی اپل استفاده کنید.

مشخصات

اپل موزیک برنامه‌ای شلخته، گیج کننده و فاقد برخری قابلیت‌های مالتی‌مدیا و شبکه‌های اجتماعی است. خصلت سادگی محصولات اپل در اپل موزیک کم رنگ‌تر شده است. از راه‌اندازی گیج کننده‌ی سرویس گرفته، تا منو‌‌ها و بخش‌های پیچیده. حتی این طراحی جدید برای طرفداران قدیمی اپل گیج کننده است. به شخصه اولین باری است که برای استفاده از یکی از سرویس‌های اپل دچار سردرگمی شده‌ام. البته با کمی صرف وقت با منو‌ها و طرز استفاده‌ی آن آشنا خواهید شد.

اپل موزیک از ۵ پخش مجزا تشکیل شده است.

For You: دسترسی به دنیای موسیقی و گوش کردن به موسیقی دلخواهتان.

New: می‌توانید ا ز انتشار جدید‌ترین و معروف‌ترین موسیقی‌ها در این قسمت با خبر شوید.

Radio: ستون اصلی برنامه‌ی اپل موزیک با برنامه‌ی رادیویی اپل به نام Beats1 و دیگر شبکه‌های رادیویی.

Connect: برنامه‌ای برای اتصال مردم به هنرمندان. خوانندگان می‌توانند عکس‌ها، ویدئو‌‌ها و کلیپ‌های شخصی خود را با مردم به اشتراک بگذارند.

My Music: تمام موسیقی‌‌های شما چه به صورت محلی و چه دانلود شده از اپل موزیک در این قسمت قابل دسترس است.

قابلیتی که اپل موزیک را از دیگر سرویس‌های موسیقی متمایز می‌کند، موتور بسیار هوشمند جستوجوی موسیقی است

اپل موزیک دارای ۳۰ میلیون آهنگ است که از نظر تعداد با اسپاتیفای برابری می‌کند و همانند سرویس موسیقی تایدال (Tidal) قابلیت پخش موزیک ویدئو را دارد. اما قابلیتی که اپل موزیک را از بقیه‌ی سرویس‌های موسیقی جدا می‌کند، بخش For You و موتور جستجوی موسیقی آن است که بسیار منحصر‌به‌فرد بوده و از ارکان مهم سرویس موسیقی آنلاین است. منوی For You در اولین قسمت اپل موزیک قرار دارد و شما بیشتر وقتتان را در این صفحه برای پیدا کردن موسیقی‌‌‌های جدید صرف می‌کنید. اما برای بالا بردن بازده این موتور جستجوی هوشمند، باید یک سری مراحل مختلف را طی کنید تا خوانندگان و سبک موسیقی مورد علاقه‌ی خود را به سیستم معرفی کنید. اپل با الهام گرفتن از اَپ بیتس موزیک به زیبایی هرچه تمام‌تر این کار را انجام داده است.

وقتی برای اولین بار اپل موزیک را باز می‌کنید، در قسمت For You از شما می‌خواهد که سبک موسیقی و خواننده‌ی دلخواه خود را انتخاب کنید. این کار توسط حباب‌های قرمز رنگی که از بیتس موزیک وارد اپل شده، انجام می‌شود. اگر یک بار بروی هر حباب ضربه بزنید، به این معنی است که سبک انتخاب شده را دوست دارید. اگر دوبار ضربه بزنید، یعنی عاشق آن هستید و اگر هم از خواننده یا سبک موسیقی خاصی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید با نگه داشتن دست خود روی حباب مورد نظر، آن را حذف کنید.

وقتی که علایق موسیقی خود را وارد کردید، اپل موزیک با استفاده از آهنگ‌های پیشین شما در آیتیونز و اطلاعات وارد شده، شروع به پیدا کردن آ‌هنگ‌های جدید و مورد علاقه برای شما می‌کند. اینجا است که جادوی اپل نمایان‌ می‌شود. هیچ برنامه‌ی استریم موسیقی نمی‌تواند با این دقت موسیقی متناسب با سلیقه شما را انتخاب کند وهر چه بیشتر در دنیای For You غرق شوید، اپل موزیک پلی‌لیست‌های جدید‌تر و متناسب‌تری برای شما پیدا می‌کند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که موسیقی‌های انتخاب شده توسط تیم حرفه‌ای موسیقی اپل انتخاب شده است نه کامپیوتر یا الگوریتم! بهترین قسمت اپل موزیک، قسمت For You آن است.

به شخصه بیشتر موسیقی‌‌های انتخاب شده توسط اپل را می‌پسندم و گوش می‌کنم. هوشمندی این سیستم را وقتی درک کردم که به یاد می‌آوردم که از ۹۰٪ موسیقی‌‌های انتخاب شده توسط اسپاتیفای (سرویس قبلی که استفاده می‌کردم) بدم می‌آمد. با این قابلیت اپل موزیک، به‌طور کامل در دنیای موسیقی غرق می‌شوید و می‌توانید روزانه آهنگ‌‌ها و پلی‌لیست‌‌‌‌های جدید کشف کنید. پلی‌لیست‌های ساخته شده از آهنگ‌های مختلف، توسط اپل در قالب‌ ۱۲-۱۵ آهنگ (یا یک ساعت موسیقی) ایجاد شده‌اند.موتور جستجوی اپل موزیک آنقدر خوب است که شما بیشتر وقت خود را در این قسمت صرف خواهید کرد و حداقل ۱۰ تا از آهنگ‌های انتخاب شده توسط اپل را دوست خواهید داشت. این تعداد آهنگ در هر پلی‌لیست در مقایسه با اسپاتیفای که دارای ۵۰ آهنگ در هر پلی لیست است، ناچیز به نظر می‌رسد. به شخصه خواهان تعداد بیشتری آهنگ در هر پلی‌لیست هستم.

دیگر قابلیتی که انتظار آن را در اپل موزیک داشتم، قابلیت استفاده از پلی‌لیست‌های ساخته شده توسط کاربران دیگر است. اپل اجازه‌ی این کار را به شما نمی‌دهد و تمام پلی‌لیست‌‌های موجود در اپل موزیک توسط خود این کمپانی و شرک‌های مورد اطمینان آن انتخاب شده‌اند. با وجود این که پلی‌لیست‌‌های ساخته شده در اپل بسیار حرفه‌ای است، ولی گوش کردن به پلی‌لیست‌های ساخته شده توسط دوستانتان هم خالی از لطف نیست.

B1Error

بیتس۱ (شبکه رادیویی اپل)، یکی دیگر از قابلیت‌های خوب اپل موزیک است و شاید تنها دلیل استفاده از اپل موزیک بعد از پایان دوره‌ی رایگان باشد. با وجود حل شدن مسائل سیاسی و رفع تحریم‌های ایران، شبکه‌ی رادیویی بیتس۱ در ایران قابل استفاده نیست و موقع پخش با خطای ۴۰۳ مواجه می‌شوید. اما می‌توانید با استفاده از سرویس‌های تغییر دهنده‌ی ای‌پی این مشکل را حل کنید. وقتی برای اولین بار از بیتس۱ استفاده می‌کنید از تفاوت‌های آن با دیگر شبکه‌های رادیویی آگاه می‌شوید. بیتس۱ بدون تبلیغات آهنگ پخش می‌کند و نیازی نیست هر ۱۰ دقیقه به یک سری حرف‌‌های بی‌ربط گوش دهید.

بیتس۱ به صورت زنده در تمام نقط جهان (به جز ایران و چند کشور‌ دیگر!) به مدت ۲۴ ساعت (۱۲ ساعت برنامه - ۱۲ ساعت تکرار) برنامه اجرا می‌کند. موسیقی‌های پخش شده در بیتس۱ سانسور شده است. Zane Lowe, JuliaAdenuga و Ebro Darden سه مجری رادیویی معروفی هستند که بیتس ۱ را اداره می‌کنند. همچنین افراد معروفی چون Dr. Dre, Jaden Smith, Pharrell, Elton John و Disclosure در بیتس۱ حضور دارند.

قابلیت دیگر اپل موزیک برای مقابله با رقبا، بخش Connect است. این قابلیت مشابه Social Sharing اسپاتیفای و Exlusive Content تایدال است. در کانکت می‌توانید خوانندگان دلخواه خود را انتخاب و دنبال کنید. در محیط کانکت خوانندگان می‌توانند یک سری محتوا (عکس، فیلم، ویدئو‌های پشت صحنه و غیره) را با طرفداران خود به اشتراگ بگذارند. بعد از دنبال کردن حدود ۱۰۰ خواننده در کانکت، چیز به خصوصی در این بخش نظر من را به خود جلب نکرد.

هنرمندان در این بخش زمان‌ کنسرت‌های خود را به اشتراک می‌گذارند یا صرفا بعضی از عکس‌های خاص که آن‌ها را می‌توانید در صفحه‌ی فیسبوک یا ایستاگرام آن‌ها مشاهده کنید. در واقع تلاش اپل برای انس دادن هنرمندان و طرفداران آن‌ها خیلی موفق نبوده است. رابطه‌‌ی هنرمندان و مردم قابلیتی نیست که من مدت‌‌ها انتظارش را در سرویس‌های استریم موسیقی می‌کشیدم. بلکه ایجاد ارتباط میان دوستان قابلیتی پُر کاربرد‌تر است. به شخصه دوست درام که سبک موسیقی و آهنگ‌هایی که دوستانم گوش می‌دهند، را بدانم. من از طریق موسیقی هم دوستانم را بهتر می‌شناسم و هم می‌توانم ارتباط نزدیک‌تری با آن‌ها بر قرار کنم. این قابلیت کاربردی، باید در سرویس‌های استریم موسیقی وجود داشته باشد. در این زمینه اپل قابلیت خاصی را ارائه نمی‌دهد.

عملکرد

اپل موزیک بسیار کند بارگذاری می‌شود، خیلی باگ دارد، شلخته طراحی شده است و امکانات اجتماعی خاصی ندارد

اپل موزیک بسیار کند بارگذاری می‌شود، خیلی باگ دارد، شلخته طراحی شده است و امکانات اجتماعی خاصی ندارد. سرویس موسیقی اپل، هم منسجم و هم پراکنده است.

بارگذاری موسیقی در اپل موزیک بسیار کند است. اینترنت مورد استفاده‌ی من برای استریم آنلاین موسیقی کافی است. من از اینترنت شاتل (۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه آپلود و ۲.۷مگابیت بر ثانیه دانلود - اینترنت ۵۱۲) استفاده می‌کنم . ولی بارگذاری هر آهنگ در اپل موزیک بیش از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. این در مقایسه با سرویس اسپاتیفای که در کسری از ثانیه و بدون تأخیر آهنگ‌ها را بارگذاری می‌کند(با همان اینترنت و شرایط)، یک فاجعه است.

بارگذاری اپل موزیک با اینترنت همراه رایتل (3G) هم بسیار کند است. البته به سرعت بارگذاری با اینترنت همراه به موقعیت شما و آنتن‌دهی هم بستگی دارد. اپل اجازه‌ی انتخاب بیت‌ریت آهنگ استریم شده را به شما نمی‌دهد. ماکسیمم نرخ بیت استریم اپل موزیک ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه است و بسته به سرعت اینترنت شما تا ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه کاهش می‌یابد.

اپل موزیک خیلی باگ نرم‌افزاری دارد. آهنگ پخش شده به ناگاه قطع می‌شود. کاربر از برنامه به صورت غیر منتظر خارج می‌شود. بعضی اوقات دانلود آهنگ‌ها در قسمت My Music با مشکل همراه می‌شود. عوض کردن صفحات کند و کرش کردن برنامه امری روتین در اپل موزیک است. البته این باگ‌ها در بعضی مواقع اتفاق می‌افتند و مشکل حادی برای کاربر به وجود نمی‌آورند و مانع استفاده‌ی کاربر از اپ نمی‌شوند. می‌توانید قسمتی از باگ‌ها را در تصاویر زیر بینید.

طراحی منو‌ها و بخش‌های مختلف اپل موزیک پیچیده و نامهفوم است. خبری از سادگی که سیاست همیشگی تمام محصولات اپل است، نیست. اپل نتوانست است تمام ویژگی‌های یک سرویس استریم موسیقی را در قالب یک برنامه‌ی ساده و مسجم قرار دهد. تعامل و مخلوط سه برنامه‌ی موسیقی (برنامه موزیک اپل با سرویس استریم موسیقی و آیتیونز) در قالب اپل موزیک سبب به وجود آمدن یک برنامه‌ی پیچیده با قابلیت‌‌های مختلف شده است که نه‌تنها از سیاست‌های اپل پیروی نمی‌کند، بلکه برای کاربران قدمی اپل هم آشنا نیست. یکی از قابلیت‌هایی که در همه‌ی سرویس‌های استریم موسیقی یافت می‌شود به جز اپل موزیک، مستقیم وارد شدن به منوی خواننده یا آلبوم آن است از منوی Now Playing (منوی اصلیی که آهنگ در حال پخش است) است. در دیگر برنامه‌های استریم موسیقی نظیر اسپاتیفای با لمس کردن اسم خواننده در صفحه‌ی Now Playing وارد صفحه‌ی خواننده‌ی مورد نظر شده و دسترسی به تمام آلبوم‌های آن خواهید داشت.

برخلاف موتور جستوجوی موسیقی بسیار هوشمند اپل، موتور جستوجوی آهنگ‌ها و خوانندگان در اپل موزیک بسیار ضعیف است. در اپل موزیک اگر به دنبال آهنگی هستید باید به‌طور کامل اسم خواننده و آهنگ را بدانید. چون اپل موزیک توانایی پیدا کردن آهنگ مورد نظر را ندارد. اگر اسم Justin Timberlake را به صورت Justin Timberlak تایپ کنید. اپل موزیک نمی‌تواند خواننده‌ی موردنظر را پیدا کند.

اپل موزیک (در مک یا پی‌سی) با آیتیونز ادغام شده است که سبب پیچیدگی بیشتر برنامه شده و به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده‌ است. با افول محبوبیت ایتیونز (با توجه به این مسئله که در iOS برای هر کاری باید از آیتیونز استفاده کنید. در مقایسه با سیستم عامل اندروید که بیشتر کار‌ها با یک کپی-پیست صورت می‌گیرد) در سال‌های اخیر، ادقام اپل موزیک در چهارچوب آیتیونز، خیلی مورد پسند نیست.

همانند نسخه‌ی iOS، نسخه‌ی دسکتاپ اپل موزیک شلخته و گیج کننده است. همچنین عملکرد آیتیونز در نسخه‌ی ویندوز بسیار کند و سنگین است. به‌طور مثال حل کردن معمای ریدلر در بتمن راحت‌تر از پیدا کردن دکمه Repeat (تکرار مجدد یک آهنگ) یک آهنگ در آیتیونز است.

اپل آنقدر وقت خود را صرف به وجود آوردن انقلاب در صنعت موسیقی کرده‌ است، که بدیهی‌ترین مسائل را در ساخت یک برنامه‌ی استریم موسیقی فراموش کرده است. ویژگی‌های اپل موزیک منحصر‌به‌فرد است ولی به بعضی مسائل در اپل موزیک توجه نشده است.

itunes2

کیفیت صدا

برای مقایسه‌ی کیفیت صدا و استریم، دو برنامه‌ی اپل موزیک و اسپاتیفای رو مورد بررسی قرار دادم. می‌دانستم این آزمایش خیلی دقیق نیست. ولی انجام آن که ضرری نداشت. یک موسیقی مشخص را با هر دو برنامه توسط هدفون‌های اپل پخش کردم . این آزمایش را چندین بار با موسیقی‌های مختلف انجام دادم. به نظر من اپل موزیک از شفافیت بیشتری نسبت به اسپاتیفای برخوردار بود.

البته به این نتیجه بسنده نکردم. شاید علاقه‌ی من به محصولات اپل تأثیری در انتخاب من داشته باشد. برای همین دست به کار شدم تا مقایسه‌ی تخصصی‌تری در اینترنت پیدا کنم. مقاله‌ی جالبی در سایت TheVerge در این باره پیدا کردم.

در این مقاله سه تا از معروف‌ترین برنامه‌های استریم موسیقی (اپل موزیک، اسپاتیفای و تایدال) از نظر کیفیت صدا و استریمینگ مورد بررسی قرار گرفته بود. قبل از شروع کردن آزمایش، بیت‌ریت استریمینگ هر سرویس مورد بررسی قرار گرفت. برنده‌ی این رقابت تایدال با استریم بیت‌ریت ۱.۴ مگابیت بر ثانیه با فرمت Lossless است (به همین جهت است که سرویس موسیقی تایدال ۱۰ دلار گران‌تر از بقیه‌ی سرویس‌های موسیقی است). در رتبه‌ی دوم اسپاتیفای با بیت‌ریت ۳۲۰ کیلوبیت بر ثانیه قرار دارد. در آخر هم اپل موزیک با بیت‌ریت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه.

البته کدگذاری بیت‌ریت در اپل موزیک از تکنولوژی جدید‌تر و بهتر ACC سود می‌برد و در مقایسه با اسپاتیفای که از سیستم قدیم Ogg Vorbis استفاده می‌کند از این نظر جلوتر است. با توجه به نرخ بیت هر برنامه، بدیهی است که تایدال از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر سرویس‌ها برخوردار است. وب سایت ورج هم نتایج آزمایش خود را به اعداد و ارقام محدود نکرده و تجربه‌ی کاربری را در راستای کار خود قرار داده است.

آزمایش به این صورت انجام می‌شود که یک قسمت از یک ‌آهنگ به صورت پیوسته و پست سرهم توسط سه برنامه استریم موسیقی برای یک کاندید پخش می‌شود. تمام برنامه‌ها روی ‌آخرین بیت‌ریت خود تنظیم شده‌اند. از آیفون ۶ پلاس برای این آزمایش استفاده شده است. هدفون موزد نظر هم، هدفون سونی MDR-7506 است. علت انتخاب این هدفون قیمت مقرون‌به‌صرفه، صدای شفاف با بیس طبیعی و محبوبیت آن میان مردم است. برای نتیجه‌ی دقیق‌تر چندین آهنگ در سبک‌های مختلف آزمایش شده است. بعد از پایان هر آهنگ از کاندید ۳ سؤال می‌شود که کدام سرویس کیفیت صدای بالاتری داشت؟ کدام سرویس پایین‌ترین کیفیت را عرضه می‌کرد؟ یا هر سه سرویس کیفیت صدای تقریباً یکسانی را عرضه می‌کردند.

نتایج بدست آمده با توجه با نرخ بیت هر سرویس، همه را متعجب می‌کند.

در ۳۰ درصد از تست‌های انجام شده کاندید تفاوتی میان سه سرویس موسیقی احساس نکرد. ولی کیفیت اسپاتیفای در بعضی از آهنگ‌ها کمتر از اپل موزیک و تایدال احساس شد. همچنین در بعضی از موارد، تایدال به عنوان بد‌ترین کیفیت انتخاب شد (با وجود اینکه تایدال از بیت‌ریت ۱.۴mbps و فرمت Lossless استفاده می‌کند و البته این سرویس ۱۰ دلار در ماه گران‌تر از دیگر سرویس‌های استریم موسیقی است). می‌توان نتیجه گرفت که کدگذاری بیت‌ریت هم تأثیر بسزایی در کیفیت صدای خروجی دارد.

مقایسه‌ی سرویس‌های مختلف استریم موسیقی

سخن آخر

با وجود تمام مشکلات و کاستی‌ها، اپل موزیک در نهایت به یک سرویس موفق تبدیل می‌شود

اگر همانند اکثر مردم آهنگ‌های خود را از اینترنت به صورت غیر قانونی دانلود می‌کنید، به کار خود ادامه دهید. ولی اگر مثل من حوصله‌ی مرتب کردن آهنگ‌های گمنام دانلود شد در آیتیونز را ندارید، اپل موزیک گزینه‌ی مناسبی است. اگر هم از قبلا از سرویس‌های استریم موسیقی استفاده می‌کردید، دلیل خاصی وجود ندارد که به اپل موزیک مهاجرت کنید.

ولی اپل موزیک تمام قابلیت‌ها را در قالب یک برنامه‌ی ادغام شده با سیستم عامل در اختیار شما قرار می‌دهد که وابستگی شما را به اپ‌های دیگر موسیقی کاهش می‌دهد. ۳ ماه می‌توانید به صورت کاملاً رایگان از تمام قابلیت‌های آن بهره ببرید و اولین سرویس موسیقی است که به صورت رایگان دسترسی کاربران به جدید‌ترین آلبوم تیلور سویفت را ممکن ساخته است.با انقلاب کوچکی که اپل موزیک در صنعت موسیقی به راه انداخته است، این سرویس خیلی از کاربران را مجاب به پرداخت برای سرویس استریم موسیقی می‌کند.

با وجود تمام مشکلات و کاستی‌ها، اپل موزیک در نهایت به یک سرویس موفق تبدیل می‌شود همانند دیگر محصولات اپل که در نسل‌های بعدی خود به نهایت کمال رسیدند. درست است که اپل موزیک کند، دارای باگ، پیچیده و شلخته است و کندتر از بیشتر سرویس‌های موسیقی آهنگ بارگذاری می‌کند، ولی تمام این مشکلات تداخل بزرگی در کار شما ایجاد نمی‌کنند و همه‌ی آن‌ها قابل حل هستند. باید منتظر بمانیم تا اپل این مشکلات را با به‌روزرسانی‌های جدید برطرف کند. به احتمال زیاد بسیاری از مشکلات با iOS9 در پاییز حل خواهد شد و مابقی اشکالات در WWDC بعدی.

در حالا حاضر اپل موزیک روی پلتفرم‌های iOS و مک و پی‌سی (از طریق آیتیونز) قابل استفاده است. سرویس موسیقی اپل در مهر ماه در روی اندروید قابل دسترس خواهد بود.

اپل با ارائه‌ی این سرویس آینده‌ی صنعت موسیقی را متحول می‌کند. ولی این آینده به تغییرات و بهبود نیاز دارد.

نقاط قوت

  • یک اپ برای وارد شدن به دنیای موسیقی
  • موتور جستوجوی پیشرفته‌ی موسیقی
  • دسترسی به رادیو بیتس 1
  • سه ماه استفاده از تمامی قابلیت‌ها به صورت رایگان
  • پلی لیست‌های پیشنهادی خوب و کاربردی

نقاط ضعف

  • باگ‌های فراوان
  • سرعت پایین استریم آنلاین موسیقی
  • شلختگی و گیج کننده بودن منو‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات