مدیر سابق واتساپ از فروش این اپلیکیشن به فیسبوک پشیمان است

یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نیرج آرورا (Neeraj Arora)، یکی از مدیران سابق واتساپ، از فروش این اپلیکیشن به فیسبوک ابراز پشیمانی کرد و گفت نسخه‌ی فعلی این پیام‌رسان فقط سایه‌ای از آنچه را ارائه می‌دهد که آن‌ها قصد داشتند بسازند.
تبلیغات

بر کسی پوشیده نیست که واتساپ با بیش از دومیلیارد کاربر فعال یکی از پلتفرم‌های پیام‌رسانی محبوب جهان است؛ اما به‌نظر می‌رسد این اپلیکیشن همچنان به‌دنبال ارائه‌ی قابلیت‌های جدید و دستیابی به موفقیت‌های بیشتر است. پیام‌رسان متعلق به فیسبوک در حال گسترش فعالیت‌های خود در حوزه‌های مختلفی مثل خرید و پرداخت است و نیز ایده‌هایی برای نمایش تبلیغات در پلتفرم پیام‌رسانی خود در سر می‌پروراند؛ اما همه‌ی کاربران از این پیشرفت‌ها راضی نیستند.

به‌نوشته‌ی TNW، شرایط کنونی واتساپ باعث شده است یکی از مدیران سابق این شرکت از فروش این پیام‌رسان به فیسبوک ابراز پشیمانی کند. نیرواج آرورا، مدیر ارشد بازرگانی سابق واتساپ، در حساب توییتر خود اعلام کرد از واگذاری شرکت متبوعش به زاکربرگ با قیمت ۲۲ میلیارد دلار پشیمان است.

neeraj aror

نیرواج آرورا (Neeraj Arora)

آرورا خاطرنشان کرد فیسبوک هنگام خرید واتساپ به تیم این پیام‌رسان قول داد که در تصمیم‌گیری درباره‌ی این اپلیکیشن کاملاً مستقل باشند و برای نمایش تبلیغات در این پلتفرم فشاری به آن‌ها وارد نکند. تیم واتساپ سعی کرد ردیابی بین‌پلتفرمی میان این اپلیکیشن و محصولات دیگر فیسبوک وجود نداشته باشد و فیسبوک نیز در آن زمان با این ایده موافقت کرد. آرورا می‌گوید همان‌طور‌که صحبت‌های مربوط به فروش واتساپ به فیسبوک آغاز شد، تیم سازنده‌ی آن موضع خود را کاملاً واضح مطرح کرد:

  • داده‌های کاربران استخراج نمی‌شود.
  • هیچ‌وقت تبلیغات در این اپلیکیشن نمایش داده نمی‌شود.
  • ردیابی بین‌پلتفرمی در این اپلیکیشن وجود ندارد.

آراوا در ادامه گفت:

فیسبوک و مدیریت این شرکت با موضع تیم واتساپ موافقت کرد و ما فکر می‌کردیم آن‌ها به مأموریت خود ایمان دارند.

بااین‌حال، برایان آکتون، یکی از بنیان‌گذاران واتساپ، در سال ۲۰۱۷ فیسبوک را ترک کرد. او یک‌ سال بعد در مصاحبه با فوربز گفت فیسبوک حتی قبل از خرید واتساپ، برای نمایش تبلیغات در این اپلیکیشن برنامه‌هایی داشته است. در سال ۲۰۱۸ نیز، یکی دیگر از بنیان‌گذاران واتساپ به نام جان کوم و آرورا این شرکت را ترک کردند.

این اولین‌بار نیست که مدیران سابق شرکت‌هایی که متا آن‌ها را خریده است، این شرکت را ترک کرده‌اند. در سال ۲۰۱۸ نیز، کوین سیستروم و مایک کریگر، از بنیان‌گذاران اینستاگرام، این شرکت را ترک کردند؛ زیرا براساس گزارش‌ها، میان آن‌ها و زاکربرگ تنش‌هایی درباره‌ی هدایت این اپلیکیشن وجود داشت. نیت میچل، بنیان‌گذار شرکت VR Oculus و برندان آیریب، مدیرعامل سابق این شرکت، نیز به‌دلیل اختلاف‌های مدیریتی غول رسانه‌های اجتماعی را ترک کردند.

براندون سیلومن، بنیان‌گذار و مدیرعامل ابزار تحلیلی CrowdTangle، نیز اکتبر گذشته متا را ترک کرد و اکنون در تلاش است با کمک کنگره قوانینی را تصویب کند که غول‌های بزرگ فناوری را مجبور می‌کند درباره‌ی فرایندهای کاری خود شفافیت بیشتری داشته باشند.

متا هرسال شرکت‌های گوناگونی را می‌خرد؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت در آینده نیز داستان‌های خروج مدیران ناراضی از این شرکت را شاهد باشیم. این روند در شرایطی تغییر خواهد کرد که شیوه‌ی مدیریت متا تغییر کند؛ اتفاقی که به‌نظر نمی‌رسد به‌ این زودی رخ دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات