تعدادی از اپ‌های iOS به دلیل مشکل SDK فیسبوک با اختلال مواجه شدند

جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
امروز تعدادی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های سیستم‌عامل iOS به دلیل مشکلی در SDK فیسبوک با کرش مواجه شدند.
تبلیغات

تعدادی از اپ‌ها و سرویس‌های محبوب مانند اسپاتیفای، پینترست و تیندر امروز در دستگاه‌های iOS به دلیل یک مشکل در سرویس ورود (login) فیسبوک، از دسترس خارج شدند؛ البته این مشکل هم‌اکنون حل شده‌ است.

گزارش‌های متعددی از کرش اپلیکیشن‌ها روی آیفون‌ها و آیپدها در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و هم‌زمان این اختلالات در وب‌سایت DownDetector.com ثبت شد.

دلیل بروز اختلال در پاره‌ای‌ از اپ‌های iOS ظاهرا به کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) فیسبوک بازمی‌گردد که بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای مدیریت ورود کاربران از آن بهره می‌برند. البته کاربران لزومی به استفاده از ورود فیسبوک برای تجربه این کرش‌ها نداشتند و استفاده از SDK فیسبوک به‌تنهایی موجب اختلال در این اپلیکیشن‌ها بود. هیچ گزارشی از بروز مشکل مشابه در سیستم‌عامل اندروید وجود ندارد.

پیتر جوراس (@peterjuras) در توییتی می‌گوید:

یک مشکل دیگر در SDK فیسبوک وجود دارد که منجر به کرش اپلیکیشن iOS ما و بسیاری از برنامه‌های محبوب دیگر مانند اسپاتیفای و پینترست هنگام اجرا می‌شود. @fb_engineering

رزی پرسی (@rosiepercy) در توییت دیگری می‌گوید:

آیا شخص دیگری هم با بازکردن اپلیکیشن‌ها در آیفون مشکل دارد؟

فیسبوک امروز صبح در پلتفرم توسعه‌دهندگان خود اعلام کرد که نرم‌افزار آن‌ها دلیل بروز این مشکلات بوده‌است.

ما از مشکل آگاه هستیم و در حال بررسی خطاهایی هستیم که در SDK سیستم‌عامل iOS باعث کرش اپلیکیشن‌ها می‌شود.

در یک ترد گیت‌هاب، بسیاری از توسعه‌دهندگان مشکلات اجرا در برنامه‌های خود را اعلام و فیسبوک را مقصر دانستند. حدود دو ساعت پس از اعلام رسمی فیسبوک بیشتر کاربران گزارش دادند که وضعیت اجرای اپ‌ها مانند سابق شده و یک ساعت و نیم پس از این گزارش‌ها، فیسبوک مشکل را حل‌شده اعلام کرد.

با حل مشکل اختلال اپ‌های iOS دردسر توسعه‌دهندگان و کاربران برطرف شد؛ اما باید در نظر داشت نخستین‌بار نیست که SDK فیسبوک منجر به از دسترس خارج‌شدن تعداد زیادی اپلیکیشن می‌شود. یک مشکل تقریبا یکسان در تاریخ ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) رخ داد و تعداد بسیاری از سرویس‌ها را به مدت کمتر از یک روز تحت تأثیر قرار داد.

گیرمه رمبو، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار، می‌گوید که ریشه‌ی مشکلات SDK به تشویق فیسبوک به استفاده از سرویس‌های ورود این شرکت در اپ‌ها با ارائه داده‌های آماری و تبلیغات باز می‌گردد.

فیسبوک کاربران را به دلیل اطلاعاتی که می‌تواند از کاربران جمع کند، به نصب SDK خود ترغیب می‌کند. بدین مفهوم که اگر مشکلی در سرویس‌های فیسبوک رخ دهد، تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها مانند امروز، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. هر بار که کاربری اپ را باز می‌کند، SDK با برقراری ارتباط با سرورهای فیسبوک ورود کاربران را احراز می‌کند. (به همین دلیل بازکردن آفلاین اپلیکیشن‌ها یا استفاده از برنامه‌هایی که ارتباط میان SDK و سرور را قطع می‌کند، موجب حل مشکل می‌شود)

دیدگاه شما در این باره چیست؟ آیا شما هم امروز کرش‌ اپ‌ها را تجربه کردید؟ آیا به‌عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار از SDK فیسبوک استفاده می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات