قابلیت‌های جستجوی عینی کلمه در بازار فراهم شد

سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌لطف قابلیت جستجوی جدید بازار، کاربران از‌این‌پس می‌توانند عبارت مدنظر خود را عینا جست‌وجو کنند.
تبلیغات

به‌گفته‌ی مدیران بازار، روزانه بیش از هشت‌میلیون جست‌وجو در این فروشگاه اپلیکیشن انجام می‌شود و میانگین زمان پاسخ‌گویی به این حجم روزانه‌ی جست‌وجو نیز ۳۶ میلی‌ثانیه است. به‌منظور افزایش کیفیت، قابلیت جست‌وجوی عینی کلمه به جست‌وجوی بازار اضافه شده است.

اگر در بخش جست‌وجوی اپلیکیشن برنامه، عبارتی را داخل " " یا « » قرار دهید، سیستم جست‌وجو ابتدا برنامه یا محتوای ویدئویی را نمایش می‌دهد که کلمه‌ی داخل گیومه بخشی از اسم محتوای مدنظر است. این امکان برای کاربرانی است که می‌خواهند دقیقا برنامه‌ی مرتبط با اسم محتوا پیدا شود یا دنبال محتوایی با اسم خاصی می‌گردند. اگر کاربر بخواهد عین کلمه‌ی مدنظرش جست‌وجو شود، می‌تواند از این ابزار استفاده کنید.

طاهر حق‌وردی، مدیر محصول بخش‌ جست‌وجوی کافه‌بازار، در‌این‌باره گفت:

هدف تیم جست‌وجو در بازار رفع نیاز کاربر با نمایش برنامه یا بازی یا ویدئو در کمترین زمان ممکن است. در بازار، روزانه حدودا با ۶ میلیون کاربر رو‌به‌رو هستیم و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نیاز آن‌ها پاسخ دهیم.موتور جست‌وجوی بازار باتوجه‌به عبارت یا کلمه‌ی جست‌وجوشده، براساس داده‌های موجود از محتواهای بازار و رفتار کاربران بهترین نتیجه را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. تلاش این موتور آن است که مطلوب‌ترین نتیجه با نیاز کاربر را بسیار سریع نمایش بدهد و سعی کند بهترین محتواها براساس نیاز کاربر دردسترس باشند.نمایش محتواهای کمترشناخته‌شده به کاربران یکی از مشکلات اصلی نمایش نتیجه در بخش جست‌وجو است. برای کاهش زمان رسیدن به محتوای مدنظر و افزایش بهره‌وری رفتار موتور جست‌وجو، قابلیت «جست‌وجوی دقیق عبارت» را به بخش جست‌وجو اضافه کرده‌ایم.
صفحه جستجوی اپلیکیشن کافه بازار

اهمیت برچسب‌ها در جست‌وجو

به‌گفته‌ی مدیران بازار، تیم فنی جست‌وجوی این سرویس با به‌روزرسانی‌های متعدد سعی می‌کنند مرتبط‌ترین نتایج از بین حدود ۴۰۰ هزار محتوا اپلیکیشن و فیلم منتشر‌شده در بازار را ارائه دهند. بخش جست‌وجو در بازار براساس مکانیزم برچسب‌زدن طراحی شده است. منظور از برچسب، کلمات مرتبط با هریک از محتوای بازار است. از بین انواع برچسب‌ها، نمونه‌های ثبت‌شده از رفتار کاربران هنگام جست‌وجو و برچسب‌های به‌دست‌آمده از برنامه‌ها تأثیر زیادی دارند.

برچسب‌های رفتار کاربران از رفتارهایی چون جست‌وجوی عبارتی خاص و بازدید و نصب برنامه در بازار ثبت می‌شوند و سپس سیگنالی از رفتار کاربر در برچسب‌زدن شمرده و استفاده می‌شود. برچسب‌های برنامه از نام آن و توضیحات و شباهت به سایر اپلیکیشن‌های مشابه و الگوریتم‌های دیگری روی همین نوع داده‌ها به‌دست می‌آیند. درنهایت، این برچسب‌ها به ایجاد رتبه‌بندی از محتواها در خروجی جست‌وجو‌ها منجر می‌شوند.

برای ارائه‌ی نتیجه‌ی جست‌و‌جو‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، داده‌ها براساس معیارهایی سازمان‌دهی یا ایندکس می‌شوند. در همین زمینه نیز، برای تداوم و تسریع در ایندکس‌کردن، پروژه‌ی ایندکسر اجرا شده است. ایندکسر در فواصل زمانی ۶ ساعت، کل داده‌های ثبت‌شده را مجدد ایندکس می‌کند. بدین‌ترتیب، برنامه‌های جدیدی که به دیتابیس وارد شده‌اند، ایندکس می‌شوند تا قابلیت جست‌وجو روی آن‌ها اعمال شود. همچنین با ایندکس مجدد داده‌ها با‌توجه‌به معیارهای ذکرشده، نتیجه‌ی جست‌و‌جوی بهتری به‌ارمغان می‌آید.

توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند بازخورد و نکات مدنظر خود را ازطریق ایمیل developers@cafebazaar.ir با عنوان جست‌وجو در موضوع ایمیل با تیم فنی این سرویس در میان بگذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات