برندگان مسابقه عکاسی نشنال جئوگرافیک

چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
برندگان مسابقه عکاسی نشنال جئوگرافیک
دسامبر گذشته، نشنال جئوگرافیک تصاویر سال ۲۰۲۲ خود را به اشتراک گذاشت و پس از سال‌ها، برندگان اولین مسابقه عکس خود را اعلام کرد.
تبلیغات

پس از آنچه نشریه نشنال جئوگرافیک «فرایند بررسی دقیق» می‌نامد که توسط تیمی از ویراستاران نشنال جئوگرافیک انجام می‌شود، «رقص عقاب‌ها» اثر کارثیک سوبرامانیام (Karthik Subramaniam) به عنوان عکس برنده‌ی جایزه بزرگ معرفی شد. کارثیک مهندس نرم‌افزاری است که به‌عنوان سرگرمی به عکاسی روی آورده است. او در منطقه حفاظت‌شده عقاب‌های سرسفید در آلاسکا، عکسی از یک عقاب سرسفید را در حال نبرد برای نشستن روی نقطه اصلی درخت ثبت کرد.

هر سال در ماه نوامبر، صدها عقاب سرسفید در منطقه حفاظت‌شده Chilkat Bald Eagle در نزدیکی Haines در آلاسکا جمع می‌شوند تا با ماهی‌های سالمون دلی از عزا در بیاورند. کارثیک سوبرامانیام، دو نوامبر گذشته را برای عکاسی از این عقاب‌ها به چیلکات رفته بود.

به گفته این مهندس عکاس، مطالعه الگوهای رفتاری عقاب‌ها به او کمک کرد تا بتواند برخی از اقداماتشان را زودتر پیش‌بینی کند. به‌عنوان‌ مثال، هنگامی که یک عقاب ماهی قزل‌آلا را به یک نقطه در خشکی می‌کشد، عقاب‌های دیگر در منطقه به ناچار به آن‌جا پرواز می‌کنند تا سهم خود را مطالبه کنند؛ درنتیجه دور از انتظار نیست که هر آن هرج و مرجی شکل بگیرد.

به نظر می‌رسد عقاب‌ها، مکان‌های مورد‌علاقه‌ای برای خودشان دارند، پس معمولاً زمانی که عقاب دیگری بخواهد آن مکان را اشغال کند، غوغا خواهد شد. عکس برنده نیز حاصل یکی از همین هیاهوها است.

عکس برنده‌ی جایزه بزرگ

  • کارتیک سوبرامانیام
عقاب سرسفید در حال دعوا سر نشستن روی شاخه
«رقص عقاب‌ها» اثر کارتیک سوبرامانیام

به‌عنوان جایزه، عکس سوبرامانیام در شماره ماه می مجله نشنال جئوگرافیک در کنار عکاسان برجسته این نشریه نمایش داده می‌شود. او همچنین یک اشتراک دیجیتالی ۶ ماهه برای مجله دریافت خواهد کرد.

عکس‌های دیگر به‌عنوان عکس‌های افتخار انتخاب شدند که هفت مورد از آن‌ها را در ادامه مشاهده خواهید کرد. تمام این تصاویر در صفحه اینستاگرام Your Shot نشنال جئوگرافیک نمایش داده خواهند شد و همچنین یک اشتراک دیجیتالی ۶ ماهه برای مجله دریافت خواهند کرد.

 کهکشان راه شیری بالای کوه دریاچه درختان
اثر W. Kent Williamson

گاهی اوقات یک شب بی‌خوابی کلید یک عکاسی عالی است. تقریباً در ساعت ۳:۴۰ بامداد در یک صبح سرد تابستانی، عکاس، دبلیو کنت ویلیامسون، این تصویر را از دریاچه Tipsoo در پارک ملی Mount Rainier، واشنگتن گرفت. وقتی کوهنوردان خسته به قله نزدیک می‌شدند، عکاس می‌توانست از آن سمت آب‌های آرام،‌ خطی از چراغ‌های روی سر آن‌ها را در امتداد قله ببیند. ویلیامسون می گوید: «آسمان شب به طور غیرعادی صاف بود و کهکشان راه شیری درست بالای کوه دیده می‌شد. من از دیدن این که فانوس‌های کوهنوردان چقدر روشن هستند شگفت‌زده شدم.»

خورشید در مه غلیظ منظره پاییزی
«افسانه‌های مه» اثر Tihomir Trichkov

تیهومیر تریچکوفِ عکاس که از فرودگاه به خانه می‌رفت، از پارک‌وی Blue Ridge در کارولینای شمالی عبور کرد و خورشید را دید که به آرامی از دره طلوع می‌کند. خورشید در مه غلیظی پوشیده شده بود و رنگ‌های پاییزی از زیر آن بیرون می‌زدند.

عکاس یک لنز بلند را روی صحنه زوم کرد و این عکس را ثبت کرد. تریچکوف می‌گوید: «من به یک معمای زمزمه‌کننده خیره شده بودم و با دوربین امپرسیونیسم خلق می‌کردم. روز قبل باران باریده بود و رطوبت شدیدی در هوا وجود داشت. اسم عکس را گذاشتم «افسانه‌های مه» زیرا وقتی به آن خیره می‌شوم، زمزمه‌هایی را می‌شنوم.»

 یک شکارچی عقاب طلایی سوار بر اسب
یک شکارچی کوچ‌نشین با عقاب طلایی اثر Eric Esterle

آسیل‌بک، یک شکارچی کوچ‌نشین قزاق، عقاب طلایی خود را برای شکار سوار بر اسب در علفزارهای خارج ازغربی‌ترین استان مغولستان آماده می‌کند. آموزش عقاب زمانی آغاز می‌شود که نوپاها از لانه‌های لبه صخره‌شان گرفته می‌شوند و به آن‌ها نحوه شکار خرگوش، روباه و حتی گوزن آموزش داده می‌شود. این سنت به ۳۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

اریک استرِ عکاس می‌گوید: «برای این تصویر، من در حالت خمیده روی شکمم دراز کشیده بودم و از منظره‌یاب الکترونیکی به صحنه نگاه می‌کردم. وقتی اسب آسیل‌بک از چند قدمی من رد شد، زمین لرزید و آب یخ به سمتم پاشیده شد. به یاد دارم که دوربینم را با بدنم پوشاندم و سرم را پایین انداختم.»

جغد جیغ‌کش نادر با گکوی مدیترانه‌ای
جغد جیغ‌کش نادر با گکوی مدیترانه‌ای اثر Bruce Taubert

بروس تابرت، زیست‌شناس حیات وحش، در حال مطالعه عادات غذایی جغدهای کوچک بیابانی آریزونا بود که یک جغد جیغ‌کش نادر را پیدا کرد. چندین شب می‌شد که او با استفاده از یک پرتو مادون قرمز از جغدهایی که برای جوجه‌هایشان غذا می‌بردند، عکس می‌گرفت. این جغد در تلاش‌های شبانه خود یک گکوی مدیترانه‌ای را شکار کرد. بروس می‌گوید: «گکوهای مدیترانه‌ای در آریزونا غیربومی هستند و پراکنش آن‌ها در حال گسترش است. ممکن است گکوها توسط شرکت‌هایی که گیاهان عجیب‌وغریب را به خانه‌های این محله تحویل داده‌اند، به آریزونا آورده‌ شده باشد.»

معدنچی نمک درحال استخراج نمک ماراس در پرو
ماراس در پرو اثر An Li

سوابق باستان‌شناسی نشان می‌دهد که استخراج نمک احتمالاً قبل از امپراتوری اینکاها، شاید ۵۰۰ سال پس از میلاد، در ماراس پرو (که در تصویر می بینید) آغاز شده باشد. امروزه این سنت در خانواده‌هایی که چاه دارند ادامه پیدا کرده است و هر کدام حدود ۴۰۰ پوند نمک در ماه تولید می‌کنند. آن لی که این تصویر را گرفته است، می‌گوید: «چاه‌های نمک، آب را از طریق کانال‌هایی دریافت می‌کنند که منبع آن یک چشمه زیرزمینی نمکی است. پس از تبخیر آب، نمک متبلور باقی می‌ماند. در این‌جا، یک معدنچی نمک از یک چنگک چوبی برای استخراج نمک استفاده می‌کند.»

درخت طلایی بین تنه‌‌ی درخت‌ها
اثر Alex Berger

الکس برگر در یک سفر جاده‌ای از میان کوه‌های آلپ اتریش، جاده‌ای یک‌طرفه را دید که به سمت کوه‌ها می‌پیچید. او جاده را در کنار نهر کوچکی که با دیوارهای جنگلی پوشانده شده بود دنبال کرد. وقتی این درخت طلایی را دید که از بین تنه‌‌ی دیگر درخت‌ها همچون شکوفه ظاهر شده است، از بُعد فانتزی صحنه شگفت‌زده شد.

حوضچه‌های باتلاق نمک کالیفرنیا
حوضچه‌های باتلاق نمک کالیفرنیا اثر Tayfun Coskun

تصویر هوایی گرفته‌شده‌ی خبرنگار عکاس، حوضچه‌های باتلاق نمک را در پارک شهرستان آلویسو مارینا در سن خوزه، کالیفرنیا نشان می‌دهد. این زمین ‌های باتلاقی منحصربه‌فرد شهری به دلیل بالا آمدن سطح دریا در معرض تهدید قرار می‌گیرند. پروژه‌های حفاظتی برای ترمیم منطقه برای حیات وحش و جذب آب‌های سیلاب و دی اکسید کربن در حال انجام هستند.

امیدواریم از تماشای برنده و تصاویر افتخاری مسابقه عکاسی نشنال جئوگرافیک لذت برده باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مسابقه و تماشای گالری کامل برندگان به وب‌سایت نشنال جئوگرافیک مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات