قابلیت رله خصوصی اپل برای برخی از کشورها در دسترس نخواهد بود

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
گفته‌ی می‌شود قابلیت جدید حریم خصوص اپل که عملکردی شبیه به VPN دارد، در برخی کشور‌ها نظیر چین، مصر، ترکمنستان و... در دسترس نخواهد بود.
تبلیغات

اپل در جریان WWDC امسال مجموعه‌ای از ویژگی‌های حریم خصوصی را معرفی کرد که یکی از آن‌ها می‌تواند فعالیت‌های وبگردی کاربران را از ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و هر شخص دیگری مخفی کند. این ویژگی به نام رله خصوصی (Private relay) شناخته می‌شود و بخشی از مجموعه ویژگی‌هایی است که به‌عنوان آی‌کلاد پلاس و بدون هیچ هزینه‌ی اضافه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد؛ البته گفته می‌شود غول دنیای فناوری به دلیل قوانین برخی کشورها، از قابلیت مذکور برای رمزگذاری فعالیت‌های وب کاربران پشتیبانی نمی‌کند.

اپل به رویترز گفته است که به دلیل محدودیت‌های نظارتی، چین و تعداد انگشت‌شماری از کشورها، رله‌ی خصوصی در آن مناطق ارائه نمی‌شود. جدا از چین، رله خصوصی در بلاروس، کلمبیا، مصر، قزاقستان، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکمنستان، اوگاندا و فیلیپین در دسترس نخواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید، دولت چین به‌دقت استفاده مردم از اینترنت را تحت نظر دارد که باعث می‌شود تعداد زیادی از خدمات وب غربی در مرزهای آن غیر قابل دسترسی باشد. رویترز خاطرنشان می‌کند که این اولین بار نیست که این غول فناوری برای بزرگ‌ترین بازارهای خود مصالحه می‌کند. برای مثال، در سال ۲۰۱۸، اپل کلیدهای دیجیتال مورد استفاده برای قفل کردن داده‌های آی‌کلاد کاربران چینی را به سرورهای واقع در چین منتقل کرد؛ به این ترتیب مقامات می‌توانند با اجازه دادگاه‌های داخلی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

ویژگی رله خصوصی اپل، ترافیک را به سروری که توسط این شرکت نگه‌داری می‌شود، ارسال و آدرس IP را از آن سلب می‌کند. سپس این ترافیک به سرور دوم با مدیریت مستقل هدایت می‌شود که  به ترافیک یک آدرس IP موقت اختصاص می‌دهد و این همان چیزی است که وب‌سایت مقصد می‌تواند آن را ببیند. قابلیت یادشده می‌تواند در جلوگیری از پیگیری فعالیت‌های بازیگران، تبلیغ‌کنندگان و سایر افراد مفید باشد؛ اما اجرای آن محدود و بخشی از یک بسته پولی است که فقط در صورت استفاده از سافاری ارائه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات