فقر ژن‌های ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تأثیر نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در ژن‌ها حقیقت خوشایندی نیست؛ اما علم این موضوع بحث‌برانگیز را تأیید کرده است.
تبلیغات

نتایج مطالعات روی ژن‌ها به وجود برخی ویژگی‌های ثابت در بیولوژی بدن ما رسیده است. در مطالعه‌ی جدید دانشگاه نورث‌وسترن، ویژگی‌های ژنی مطابق باور قبلی تغییرناپذیر نیست و واقعیتی بیرونی مانند فقر می‌تواند در ژن‌های ما تأثیر بگذارد.

تحقیقات پیشین نشان داده بود وضعیت اجتماعی‌اقتصادی (SES) به‌عنوان شاخصی قدرتمندی در سلامت و بیماری‌های انسان نقش ایفا می‌کند و نابرابری اجتماعی به‌عنوان نگرانی و معضلی همه‌جانبه برای جامعه‌ی جهانی مطرح است. برای مثال، سواد و درآمد کم ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، بسیاری از سرطان‌ها و نیز بیماری‌های عفونی را افزایش دهد. علاوه‌براین، در اقشار مربوط‌به SES ضعیف‌تر، مشکلاتی مانند التهاب مزمن و مقاومت به انسولین و اختلال در تنظیم کورتیزول شایع‌تر است.

در مطالعه‌ی اخیر، پژوهشگران به شواهدی دست پیدا کردند که نشان می‌دهد فقر می‌تواند در محدوده‌ی وسیعی از ژنوم تعبیه شود. آن‌ها کشف کردند وضعیت اقتصادی و اجتماعی ضعیف با توسعه‌ی فرایند DNA متیلاسیون یا DNAm (متیل‌دارشدن DNA) در ارتباط است. این فرایند بیان ژن‌ها را در بیش از ۱,۵۰۰ ژن و ۲,۵۰۰ موقعیت ژنی تغییر می‌دهد. به‌عبارتِ‌دیگر، فقر به‌عنوان علامتی در ۱۰ درصد از ژن‌های ژنوم ثبت می‌شود. توماس مک‌داد، نویسنده‌ی اصلی این مقاله می‌گوید دو دلیل مهم درباره‌ی این نتیجه‌گیری وجود دارد:

دلیل نخست اینکه پیش از این مطالعه هم نقش SES به‌عنوان شاخصی قدرتمند در سلامت افراد پذیرفته شده بود؛ اما درباره‌ی مکانیزم‌هایی که باعث یادآوری تجربه‌ی فقر در بدن می‌شود، شناختی وجود نداشت. یافته‌های ما نشان می‌دهد DNA متیلاسیون ممکن است نقش مهمی دراین‌میان ایفا کند و طیف وسیعی از ارتباطات بین SES و DNAm با نتایج مربوط‌به سیستم بیولوژیکی و سلامتی سازگار است.دلیل دوم نتایج تجربی در روند توسعه‌ی ژنوم است که به‌معنای واقعی کلمه، تغییر ساختار و عملکرد ژنوم را دراثر فقر نشان می‌دهد. درواقع، هیچ جنگی بین طبیعت علیه طبیعت وجود ندارد.

مک‌داد افزود یافتن ارتباط بین وضعیت اجتماعی‌اقتصادی و DNA متیلاسیون درباره‌ی تعداد زیادی از ژن‌ها او را شگفت‌زده کرده است:

این الگو مکانیزم بالقوه‌ای را نشان می‌دهد که فقر می‌تواند بر طیف وسیعی از سیستم‌های فیزیولوژیکی و فرایندی ما تأثیرگذار باشد.

برای تعیین پیامدهای DNA متیلاسیون روی سلامت افراد به مطالعات بیشتر نیاز است؛ اما بسیاری از ژن‌های مربوط‌به مواردی مانند پاسخ ایمنی بدن به عفونت و رشد استخوانی و رشد سیستم عصبی با این فرایند ارتباط دارد. مک‌داد گفت:

حرکت بعدی ما تمرکز بر تعیین اهمیت مکانیزمی است که باعث می‌شود وضعیت اجتماعی‌اقتصادی روی ژن‌ها اثر مولکولی پایدار بگذارد و به‌دنبال آن پیامدهای احتمالی این موضوع بر سلامت افراد مشخص شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات