کنترل طول عمر موج صوتی در داخل شیشه

پنج‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
پژوهشگران دانشگاه ییل راهکاری را برای کنترل طول عمر امواج صوتی توسعه‌ داده‌اند.
تبلیغات

اگرچه صوت هنگام حرکت در داخل شیشه، عمر بیشتری نسبت به محیط‌های دیگر دارد (برای بررسی صحت این موضوع کافی است با کارد یا چنگال به یک لیوان شیشه‌ای ضربه بزنید)؛ اما به‌طور حتم کنترل طول عمر آن، کار ساده‌ای نیست. با این حال پژوهشگران دانشگاه ییل، راهکاری را برای افزایش طول عمر امواج صوتی یافته‌اند که می‌تواند در توسعه‌ی فناوری‌های مختلف سودمند باشد.

اعضای تیم پژوهشی دانشگاه ییل برای این کار، پرتو‌یی لیزری را به داخل یک موج‌بَر شیشه‌‌ای فیبر نوری شلیک کردند و بدین ترتیب آن را قادر ساختند تا صوتی را در یک فرکانس تولید کند و آن را از طریق ایجاد یک موج آکوستیک قوی در فرکانسی دیگر، گسترش دهد. به گفته‌ی پژوهشگران، این موضوع مانند آن است که با روشن کردن سیستم صوتی خودتان، فرکانس جدیدی را ایجاد کنید و مدت‌زمان پخش یک صوت را افزایش دهید.

از آنجایی که شیشه در بخش‌های مختلف فناوری، از جمله، خطوط دیتای فیبر نوری نقشی کلیدی دارد؛ بنابراین دستاورد اخیر پژوهشگران، می‌تواند زمینه‌ساز راهکارهای جدیدی در توسعه‌ی سیستم‌های پردازش اطلاعات و حسگرهای با دقت بالا باشد؛ راهکارهایی مانند استفاده از صوت به جای نور در پردازنده‌ها یا لینک‌های شبکه. درحالی‌که هنوز زمان زیادی تا استفاده از این فناوری در محصولات تجاری باقی مانده است؛ اما به‌طور حتم می‌توان انتظار توسعه‌ی فناوری‌های بیشتری داشت که بر مبنای دستاورد اخیر دانشمندان دانشگاه ییل پایه‌گذاری شده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات