نسل آینده ربات ها قرار نیست خطری برای انسان ایجاد کند

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مطالعات انجام‌شده در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که نسل بعدی ربات‌ها هیچ تهدیدی برای نابودی انسان‌‌ها در پی نخواهند داشت.
تبلیغات

به نظر می‌رسد حداقل در شرایط کنونی می‌تو‌انیم از عدم وقوع حملات رباتیک آسوده‌خاطر باشیم. قیام ربات‌ها علیه سازندگانشان، موضوعی است که دست‌مایه‌ی ساخت شمار بسیار زیادی از فیلم‌های علمی تخیلی بوده است؛ در مقاله‌‌‌ی وب‌سایت Fast Company که بر اساس نخستین گزارش از پروژه‌ی مطالعه‌ی یک‌صد‌ ساله‌ی هوش مصنوعی (AI100) دانشگاه استنفورد نوشته شده، چنین آمده است:

هیچ عامل نگران‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان‌ دهنده‌ی تهدید قریب‌الوقوع بشریت از  جانب هوش مصنوعی باشد.

دانشگاه استنفورد  کمیته‌ای دائمی از دانشمندان حوزه‌ی هوش مصنوعی را برای فعالیت در پروژه‌ی خود منصوب کرده است. اگرچه این پروژه در حال اجرا است؛ اما گزارش‌های آن به‌صورت سالانه منتشر نمی‌شود و گزارش بعدی در «در طی چند سال آینده» منتشر خواهد شد. گزارش اول «هوش مصنوعی و حیات در سال ۲۰۳۰» نام دارد و از طریق این لینک قابل دانلود است؛ این گزارش‌ به چگونگی تأثیرگذاری پیشرفت‌های هوش مصنوعی بر ایالات متحده‌ و تفاوت‌‌هایی که تا سال ۲۰۳۰ ایجاد می‌کند، پرداخته است و در آن به زمینه‌های تأثیرگذاری هوش مصنوعی بر مواردی همچون حمل و نقل، سلامت، تحصیل، فضای کاری و امنیت ملی اشاره می‌شود.

حمل و نقل خودکار، نخستین زمینه‌ای است که مردم تأثیرگذاری هوش مصنوعی را تجربه خواهند کرد و آنچه در این خصوص مورد نیاز است، اعتماد به امنیت و اتکاپذیری چنین ابزارهایی خواهد بود. بر اساس این گزارش نخستین تجربه، بسیار کلیدی است:

حمل و نقل خودکار به‌زودی مرسوم خواهد شد و نخستین تجربه‌ی مردم در بهره‌ گرفتن از سیستم‌های فیزیکی مبتنی بر هوش مصنوعی، تأثیر شگرفی بر درک عموم مردم از AI خواهد داشت.

هوش مصنوعی در حوزه‌ی سلامت، به‌تدریج از طریق وظایف مبتنی بر پردازش داده، به کمک پزشکان خواهد آمد. توانایی ادراک حجم انبوهی از داده‌ها، یکی از کاربردهای طبیعی هوش مصنوعی است. بر اساس این گزارش، اگرچه ربات‌ها ممکن است قادر به تحویل دارو و منابع در موقعیت‌های مکانی مختلف باشند؛ اما قرار دادن آن‌ها در اتاق‌های مختلف، حداقل طی ۱۵ سال آینده، نیازمند نیروی انسانی است.

کاربرد هوش مصنوعی در زمینه‌ی امنیت و اجرای قانون، در مواردی همچون اسکن، دسته‌بندی و ارزیابی داده‌های به‌دست‌آمده از سنسورها و سایر فرم‌های ارتباطی نظیر رسانه‌های اجتماعی خواهد بود. کاربرد چنین سیستم‌هایی، جلوگیری از جرم و پیگرد قانونی است:

کارهای قابل توجهی در زمینه‌ی شبیه‌سازی جمعیت با هدف پی بردن به چگونگی کنترل آن، انجام شده است. در عین حال، نگرانی‌های به‌جایی در خصوص سوء استفاده‌ی مجریان قانون از چنین ابزارهایی با هدف نقض حریم خصوصی افراد، پیش آمده است.

بر اساس این گزارش، در آینده‌ی نزدیک هیچ عامل نگران‌کننده‌ای برای بشریت وجود ندارد. پیتر استون؛ دانشمند کامپیوتر دانشگاه تگزاس که یکی از نویسندگان ارشد این گزارش است، می‌گوید:

برخی از افراد از این واهمه دارند که ممکن است هوش مصنوعی به صورت ناگهانی قادر به انجام کارهای از پیش‌برنامه‌ریزی نشده‌ای شود و اینکه خودبه‌خود قادر به انجام ‌آنها باشد.

در هر صورت خودآگاهی ربات‌ها با توجه به عمر طولانی آن‌ها، فراتر از دانش کنونی است و در حال حاضر مورد توجه نیست. استون در این خصوص می‌گوید:

هر فناوری، نکات مثبت و نکات محتمل منفی مختص خود دارد و افراد مختلف می‌توانند آن را برای مقاصد پلیدی به‌کار گیرند؛ اما روی هم رفته، من بسیار خوش‌بین هستم که فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی دنیا را بهبود خواهند داد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات