گرمای زمین تا سال ۲۰۸۵ برگزاری مسابقات المپیک تابستانی را غیرممکن خواهد کرد

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ با هیجان هرچه تمام‌تر در حال برگزاری است. هرچند پژوهشگران به تازگی اعلام کرده‌اند که گرمای زمین در دهه‌های آینده به حدی خواهد رسید که برگزاری مسابقات المپیک تابستانی را غیرممکن می‌کند. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

پژوهشگران در تحقیقاتی که به تازگی انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که گرمایش زمین در دهه‌های آینده به حدی می‌رسد که برگزاری مسابقات تابستانی المپیک در بعضی شهرهای دنیا غیرممکن خواهد شد.

این تیم تحقیقاتی در نتایج خود به این موضوع رسیده که در ۷۰ سال آینده تنها هشت شهر که خارج از اروپای شرقی واقع شده و در نیم کره شمالی زمین قرار دارند شرایط مناسب آب و هوایی برای برگزاری مسابقات المپیک را خواهند داشت که با در نظر گرفتن سیستم فعلی برگزاری مسابقات، شرایط برای برگزارکنندگان مسابقات المپیک دشوارتر نیز می‌گردد.

کرک اسمیت، محقق ارشد این تحقیقات از دانشگاه کالیفرنیا در این مورد گفته است:

تغییرات آب و هوایی می‌تواند مسابقات المپیک را با محدودیت روبرو سازد و باید در نظر گرفت که تنها بالا رفتن سطح آب‌ها عامل این موضوع نبوده بلکه گرمای زمین نیز تاثیر فراوانی خواهد داشت.

اسمیت و دیگر همکاران وی برای رسیدن به این نتیجه‌گیری، از دو منطقه مختلف که احتمال می‌رود میزبان برگزاری مسابقات المپیک دهه‌های آینده باشند عواملی مانند تابش گرما، میزان رطوبت، دما و وزش باد را سنجیده‌ و درنهایت داده‌های خود را در یک مدل با نام WBGT گردآوری کرده‌اند. به لطف مدل WBGT، دانشمندان می‌توانند دمای شهرهای مختلف که در نیم کره شمالی قرار دارند را حدس بزنند.

یکی از قوانینی که برای برگزاری مسابقات المپیک در یک شهر وجود دارد این است که آن شهر باید جمعیتی بیش از ششصد هزار نفر داشته باشد. دانشمندان ابتدا تعداد شهرهایی که چنین ویژگی برای برگزاری مسابقات دارند را مشخص کرده و سپس بررسی کرده‌اند که کدام شهر به احتمال ۱۰ درصد امکان لغو مسابقات ماراتون را به خاطر گرمای بیش از حد هوا دارند سپس آنها را از لیست خود حذف کرده‌اند.

علت این کار نیز قوانین موجود و نحوه انتخاب شهر مناسب برای برگزاری مسابقات است. طبق قوانین، عوامل آب و هوایی که باعث لغو یک مسابقه می‌شود باید کمتر از ۱۰ درصد باشد. همانطور که می‌دانید گرمای هوا به شدت بر روی مسابقات ماراتن تاثیرگذار بوده و اگر شرایط به حالتی باشد که انجام مسابقه برای ورزشکاران خطرناک به حساب آید مسابقه لغو خواهد شد.

در طرف دیگر لغو مسابقات می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی روند مسابقات و نتایج آن داشته باشد. به همین دلیل بر روی انتخاب شهر مناسب برای برگزاری مسابقات المپیک حساسیت بالایی وجود دارد.

اسمیت در این رابطه می‌گوید:

اگر شما بخواهید میلیاردها دلار بر سر میزبانی یک رویداد بزرگ بین المللی هزینه کنید بی‌شک خود را از این موضوع خاطر جمع خواهید کرد که رویداد بدون نقض برگزار شده و مشکلی مانند لغو مسابقه پیش نخواهد آمد.

پس از بررسی تمام قوانین موجود که یک شهر برای برگزاری مسابقات المپیک باید دارا باشد تیم از مدل تحقیقاتی خود استفاده کرد تا ببیند کدام یک از شهرها برای برگزاری مسابقه مناسب خواهد بود که درنهایت متوجه شدند تا سال ۲۰۸۵ تنها ۸ شهر از میان کشورهایی که در نیم کره‌ی شمالی قرار دارند می‌توانند میزبان برگزاری مسابقات باشند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که شهرهایی مانند استانبول، مادرید، رم، پاریس و بوداپست و تمام شهرهایی که برای کسب میزبانی مسابقات المپیک ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۴ در رقابت بودند برای میزبانی مسابقات دهه‌های آینده نامناسب خواهند بود. توکیو نیز که میزبان برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۰ است به قدری گرمای آن افزایش می‌یابد که برای میزبانی مسابقات المپیک ‌دهه‌های آینده گزینه مناسبی به نظر نخواهد رسید.

شهر‌هایی که برای برگزاری مسابقات مناسب خواهند بود عبارتند از سن‌پترزبورگ در روسیه، ریگا در لتونی، بیشکک در قرقیزستان، اولان باتور در مغولستان، دو شهر کالگاری و ونکوور در کانادا و سانفرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا.

در اروپای شرقی در حدود ۲۵ شهر کوچک وجود خواهند داشت که می‌توانند مسابقات المپیک را میزبانی کنند. هرچند در آمریکای لاتین یا آفریقا هیچ شهری برای میزبانی این مسابقات مناسب نخواهند بود.

تیم پژوهشگران گفته‌اند با اینکه هدف این تحقیقات در مورد بررسی آینده‌ی رویداد بزرگ المپیک است؛ اما نشان می‌دهد که چقدر گرمایش زمین می‌تواند بر روی جوامع تاثیرات گسترده‌ای داشته باشد. اسمیت در این مورد می‌گوید:

گرمایش زمین در آینده ما را وادار خواهد کرد که رفتارمان را از آنچه اکنون داریم دگرگون سازیم. تاثیر تغییر آب و هوای زمین به قدری گسترده است که حتی می‌تواند بر روی اموری مانند بازی کودکان در خارج از خانه و بیرون رفتن برای پیاده‌روی تاثیر بگذارد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه تنها نیست. در ماه می، یک تیم بین المللی اطلاعاتی منتشر کرد مبنی بر اینکه تغییر آب و هوایی می‌تواند باعث یک مهاجرت بزرگ از منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی شود. به این حالت که گرمای این مناطق تا سال ۲۰۶۵ به قدری خطرآفرین خواهد شد که مردم برای حفظ جان خود دست به مهاجرت‌های گسترده خواهند زد.

هرچند نکته‌ای که در حال حاضر باید بدانید این است که این نتایج بر اساس مدل‌ها به دست آمده و مطالعات زیادی باید صورت گیرد تا بتوانیم ایده‌ و درک درستی از آنچه در آینده رخ خواهد داد داشته باشیم.

در کنار این موضوع بی‌شک تدابیری برای ادامه برگزاری مسابقات تابستانی المپیک اندیشیده خواهد شد؛ حتی اگر روند و برگزاری مسابقات با تغییراتی رو به رو شود؛ مانند برگزاری مسابقات در داخل سالن‌ها یا محیط‌های سرپوشیده. درنهایت باید گفت که گرمایش زمین نمی‌تواند عاملی برای عدم برگزاری مسابقات المپیک باشد؛ اما موضوعی است که باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات