دانشمندان موفق به درمان موش‌ های آزمایشگاهی مبتلا به آلزایمر شدند

یک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان موفق شده‌اند که روند رشد بیماری آلزایمر را در بدن موش‌های آزمایشگاهی متوقف کرده و این بیماری را درمان کنند. آن‌ها تنها با استفاده از مفنامیک اسید که یک داروی ضد التهاب ساده است، موفق به انجام این کار شده‌اند. آنها امیدوارند که با انجام آزمایشاتی روی بدن انسان، همین نتایج را به دست آورند.
تبلیغات

مفنامیک اسید حافظه از دست داده در موش‌های آزمایشگاهی را بازمی‌گرداند. مفنامیک اسید یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است و معمولا برای از بین بردن درد‌های ناشی از التهاب به کار برده می‌شود. در دانشگاه منچستر تحقیقاتی علمی صورت گرفته که نشان می‌دهد این دارو کاربرد دیگری هم دارد؛ درمان بیماری آلزایمر. در مطالعات آزمایشگاهی، این دارو حافظه از دست رفته‌ی موش‌ها را برگرداند و التهاب مغز آن‌ها را درمان کرد.

تیم دانشگاه منچستر زیر نظر دکتر دیوید بروگ به بررسی این موضوع پرداخه است. این تیم تغییراتی ژنتیکی در بدن موش‌های آزمایشگاهی ایجاد کردند، تا علائمی چون آلزایمر را در بدنشان تولید کند. در زمان مطالعات، این موش‌ها با مشکلات حافظه‌ روبرو شدند. مشکلاتی که در حال رشد بود.

alzheimer

 در زیر پوست تمام ۲۰ موشی که تحت آزمایش بودند، پمپ‌های کوچکی برای دوره یک ماه قرار داده شد، این پمپ‌ها دوز‌های اندازه گیری شده‌ای از مفنامیک اسید را به بدن ۱۰ موش می‌رساندند، درحالی که بقیه موش‌ها دارویی بی اثر دریافت می‌کردند. در پایان ماه علائم از دست دادن حافظه در موش‌هایی که مفنامیک اسید دریافت می‌کردند، ناپدید شده بود، در حالی که گروهی که داروی بی‌اثر دریافت کردند، تغییری نداشتند و همچنان علائم از دست دادن حافظه در آن‌ها به چشم می‌خورد.

بروگ می‌گوید: «اکنون شواهد تجربی به طور واضح نشان می‌دهد که التهابات مغزی باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شود. تحقیقات ما نشان می‌دهد که مفنامیک اسید، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی ساده، می‌تواند یک مسیر التهابی مهم را که التهاب NLRP3 نام دارد، التهابی که به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند را درمان کند.»

او می‌گوید آن‌چه که بر روی بدن موش‌ها عمل می‌کند، لزوما بر روی بدن ما هم اثر نخواهد کرد، بنابراین در حال برنامه‌ریزی برای شروع آزمایشات انسانی در این زمینه هستیم و می‌توان امیدوار بود که در صورت اثر‌بخش بودن، درمان این بیماری در سطح گسترده آغاز شود.

بروگ می‌افزاید:‌ «از آن‌جایی که مفنامیک اسید یک داروی در دسترس است و فارماکوکینتیک این دارو شناخته شده است، زمان کمتری نسبت به ساخت یک داروی جدید، برای درمان بیماران پس از اثبات عملکرد آن در بدن انسان نیاز است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات