دانش آموزانی که بازی های آنلاین انجام می‌دهند نتایج آکادمیک بهتری کسب خواهند کرد

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
مطالعات جدید دانشمندان نشان داده است که انجام بازی‌های آنلاین می‌تواند به کسب نمرات بهتر کمک کند. هرچند این موضوع در مورد کسانی که از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک استفاده می‌کنند متفاوت است. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

برخلاف باورهای قدیمی در مورد بازی‌های ویدیویی که گفته می‌شد چندان برای مغز گیمر خوب نیستند مطالعات جدید نشان داده که نه تنها این موضوع صحت ندارد بلکه انجام روزمره بازی‌های ویدیویی ارتباط مستقیم با عملکرد بهتر در آزمون‌های آکادمیک دارد.

به تازگی در استرالیا تحقیقاتی بر روی بیش از ۱۲۰۰۰ دانش آموز صورت گرفته که طبق این مطالعات، محققان در مورد استفاده از اینترنت متوجه شده‌اند دانش آموزانی که به طور منظم به انجام بازی‌های آنلاین مشغول می‌شوند نسبت به دیگر دانش آموزان نمرات بهتری در ریاضی، علوم و دروس خواندنی کسب می‌کنند.

آلبرتو پوسو، اقتصاددانی از دانشگاه RMIT ملبورن در این زمینه گفته:

دانش‌آموزانی که هر روز به انجام بازی‌های آنلاین مشغول می‌شوند به طور متوسط در ریاضیات ۱۵ نمره بیشتر از دیگر دانش آموزان کسب کرده و همچنین در علوم نیز به طور متوسط توانسته‌اند ۱۷ نمره بیشتر کسب کنند. وقتی شما بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید باید پازل‌هایی را حل کرده تا بتوانید به مرحله‌ی بعدی راه پیدا کنید و انجام این کار نیاز به اطلاعات عمومی و مهارت‌هایی نیز در ریاضی، علوم و دروس خواندنی دارد که در مدرسه به شما آموزش داده می‌شوند. (این نمرات از ۱۰۰ هستند)

در این تحقیقات از اطلاعات محصلین استرالیایی در برنامه ارزیابی دانش‌آموزان بین المللی (PISA) نیز استفاده شده که بر روی دانش آموزان بیش از ۷۰۰ مدرسه در سال ۲۰۱۲ تست گرفته و اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های آنلاین و علایق شخصی آنها جمع آوری شده بود.

پوسو معتقد است دانش آموزانی که به طور منظم به انجام بازی‌های آنلاین مشغول هستند می‌توانند مهارت‌‌های تحلیلی و حل مسئله را در خود گسترش دهند که درنهایت به آنها کمک می‌کند تا تکالیف مدرسه را بهتر انجام داده و در دروس خود پیشرفت محسوسی داشته باشند.

در مصاحبه‌ای که پوسو با بریجت برنان از ABC داشت گفته:

بعضی وقت‌ها گیمرها نیاز دارند تا برای پیشرفت در مراحل بازی با بعضی اصول شیمی نیز آشنا شده و آنها را درک کنند، همین امر کمک می‌کند تا بتوانند درک بهتری از علوم داشته باشند. بعضی روانشناسان نیز معتقد هستند که بازی‌های آنلاین می‌توانند به رشد شناختی گیمر کمک کنند.

در حالی که گیمرها توانسته‌اند امتیاز خوبی در تست‌ها نسبت به سایر دانش آموزان کسب کنند مطالعات نشان داده تمام مصارفی که از اینترنت می‌شود مفید نیست. پوسو در تحقیقاتی که داشته متوجه شده نوجوانانی که به صفحات اجتماعی مانند فیسبوک یا دیگر سایت‌های مشابه سر می‌زنند با خطر عقب افتادن از دروس خود و کسب نمرات ضعیف رو به رو هستند. به طوری که در این تحقیقات، دانش آموزانی که از صفحات اجتماعی استفاده‌ روزمره دارند نسبت به دانش آموزانی که از سایت‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند به طور متوسط ۲۰ نمره کمتر در امتحان ریاضی کسب کرده‌اند.

در مصاحبه با ABC آقای پوسو اشاره کرده:

شما با استفاده از فیسبوک قرار نیست معادلات ریاضی حل کنید. چیزی که جالب است از نگاه اقتصادی زمان و فرصت‌های زیادی است که به هدر می‌رود. ما در سایت‌های مانند فیسبوک زمان زیادی را صرف کارهایی می‌کنیم که لزوما ارتباطی با پیشرفت در دروس و عملکردمان در آزمون‌های آکادمیک و مدارس ندارد.

اما باید در نظر داشت که گذراندن زمان در رسانه‌های اجتماعی صرفا اتلاف زمان نیست. پوسو معتقد است که علت گرایش دانش آموزان به فیسبوک می‌تواند سخت بودن تکالیف مدرسه باشد. پوسو در مصاحبه‌ای گفته:

این تحقیق می‌تواند نشان دهد که دانش آموزان با دروسی مانند ریاضیات، علوم و دروس خواندنی مشکل دارند و به همین دلیل به سراغ فضای مجازی می‌روند تا اجتماعی شوند. معلمان باید به دنبال راهی باشند تا بتوانند فیسبوک را نیز به بخشی از کلاس خود تبدیل کرده و به این دسته از دانش‌آموزان که با دروس مختلف مشکل دارند کمک کنند.

در نظر داشته باشید با اینکه مطالعات توانسته ارتباطی میان بازی‌های ویدیویی و نمرات درسی پیدا کند؛ اما یک موضوع مهمی که وجود دارد این است که هنوز علت و معلول این ماجرا مشخص نشده و پوسو در شرایط کنونی آماده نیست اعلام کند که انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند عامل بهتر شدن نمرات باشد.

یک احتمالی که وجود دارد این است که بعضی دانش آموزان علاقه دارند مطالعات و تکالیف خود را سریع‌تر انجام دهند. این موضوع می‌تواند به چند عامل بستگی داشته باشد که می‌شود مهارت‌های مرتبط با انجام بازی‌های رایانه‌ای، اینکه دانش آموز چگونه اوقات فراغت خود را سپری می‌کند و محیط خانواده‌اش را مثال زد. پوسو گفته که این موارد می‌توانند موضوعات جالبی برای تحقیقات آینده باشند و دیگر محققین نیز با این امر موافق‌اند.

پیتر اچلز، روانشناس بیولوژی از دانشگاه بف اسپای انگلستان که در این تحقیقات نقشی نداشته در مصاحبه‌ای با ساموئل گیبس از گاردین گفته:

خیلی جالب است که این مطالعات توانسته یک ارتباط مثبت میان بازی‌های آنلاین و عملکرد بهتر در تست‌های آکادمیک نشان دهد؛ اما ما واقعا نیاز داریم که بدانیم چرا مردم علاقه‌مند به انجام بازی‌های ویدیویی هستند و این کار را چگونه انجام می‌دهند تا بتوانیم نشان دهیم که آیا رابطه‌ای میان بازی کردن و کسب نمرات بهتر در تست‌های آکادمیک وجود دارد یا نه.

وی افزود:

تعدادی از محققان سعی داشتند که اهمیت این موضوع را نشان دهند؛ اما در حال حاضر ما به مطالعات دقیق‌تری نیاز داریم تا بتوانیم با اطمینان در مورد این موضوع صحبت کنیم.

با اینکه هنوز دانشمندان و محققین نتوانسته‌اند این ارتباط را توضیح دهند؛ اما مطالعات جدید احتمال می‌دهد که انجام بازی‌های ویدیویی می‌تواند برای افزایش مهارت‌های یادگیری، بهتر شدن قدرت حافظه و همچنین دوره نقاهت بعد از آسیب‌های مغزی مفید باشد.

بنابراین در حالی که دانشمندان به دنبال یافتن فواید بازی‌های رایانه‌ای هستند، حداقل می‌توانیم احساس خوبی نسبت به این امر داشته باشیم که بازی‌های ویدیویی بیشتر از آنچه برای ما ضرر داشته باشند مفید هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات