صبحانه تاثیری بر افزایش عملکرد مغز در کودکان ندارد

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
از صبحانه به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل نام می‌برند که روی عملکرد مغز تاثیر زیادی می‌گذارد. اگرچه خوردن یک صبحانه‌ی کامل انرژی زیادی را به خصوص در اولین ساعت‌های روز برای شما فراهم می‌کند اما تاثیر شگرفی روی عملکرد مغز ندارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تقریبا همه‌ی ما صبحانه را به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل می‌شناسیم. با این حال تاکنون نشانه‌های زیادی در مورد تاثیر اولین وعده‌ی روزانه بر عملکرد مغز پیدا نشده است. جدیدترین تحقیق علمی نشان می‌دهد که صرف صبحانه برای بچه‌ها تاثیر زیادی روی فرآیند‌های شناختی مغز نمی‌گذارد.

در تحقیقی دیگر در سال ۲۰۰۵، مطالعه‌ی ۳۰ بچه‌ی ۹ تا ۱۱ ساله و ۳۰ بچه‌ی ۶ تا ۸ ساله نشان می‌دهد در بین افرادی که صبحانه‌ی خود را به طور منظم میل کرده‌اند فعالیت‌های شناختی مغز کمی بهبود داشته است. این بهبود به خصوص در مورد وعده‌هایی حاوی جو، غلات و شیر افزایش بیشتری دارد.

همچنین سال ۲۰۰۹ تحقیق دیگری نشان داد، خوردن صبحانه در مقایسه با حذف این وعده‌ی غذایی تاثیرات مثبتی بر عملکرد مغز می‌گذارد. اما همین تحقیق اضافه می‌کند که ناحیه‌هایی از مغز که تحت تاثیر صبحانه قرار می‌گیرند خیلی وسیع نیستند.

به تازگی محققان دانشگاه بیلور با همکاری دانشگاه هوستون تلاش‌های زیادی برای یافتن جوابی دقیق‌تر در مورد نقش صبحانه در عملکرد ذهنی افراد شروع کرده‌اند. اعضای این تیم در پی یافتن جواب این سوال هستند که آیا گرسنگی بر توانایی یادگیری کودکان تاثیر گذار است؟

برای رسیدن به جواب این پرسش تیم تحقیقاتی گروهی شامل ۱۳۰ کودک ۸ تا ۱۰ ساله تشکیل دادند. دسته‌ای صبحانه خورده و دسته‌ای دیگر صبحانه نخورده در تحقیق شرکت کردند. در مرحله‌ی بعد آزمون‌های شناختی برای سنجش دقت، قدرت حافظه‌ی کوتاه مدت و تاثیر گرسنگی روی تحلیل اطلاعات به عمل آمد.

در هر دو گروه تفاوت معناداری میان خروجی آزمون‌ها وجود ندارد؛ به این معنا که خوردن صبحانه هیچ تاثیر کوتاه مدتی بر فعالیت‌های نوروسایکولوژیکی مغز و عملکرد آموزشی در بین کوکان سالم و مدرسه‌ای ندارد.

اگرچه نتیجه‌ی این تحقیقات نشان دهنده‌ی تاثیر کم صبحانه بر عملکرد مغز است، اما نباید خوردن این وعده‌ی غذایی را فراموش کرد. به هر حال صبحانه‌ای سرشار از پروتئین و کربوهیدرات با حداقل شکر انرژی شما را در طول روز فراهم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات