تماشا کنید: ربات ها می‌توانند به عنوان دستیار و آموزش دهنده پزشکان فعالیت کنند

دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ربات‌ها و هوش مصنوعی در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های چشم‌گیری روبرو بوده‌اند. به تازگی یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه MIT که روی ربات‌های پرستار و پزشک‌یار کار می‌کنند، عنوان کرده‌اند که این ربات‌ها تا ۱۰ سال آینده می‌توانند به عنوان آموزش‌ دهنده‌ی پزشکان استفاده شوند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

استفاده از ربات‌ها در صنایع مختلف روز به روز در حال پیشرفت است. یکی از زمینه‌هایی که ربات‌ها می‌توانند به عنوان تجهیزاتی مفید استفاده شوند، پزشکی و پرستاری است. Julie Shah یکی از پروفسورهای دانشگاه MIT است که مدیریت گروه ربات‌های سلامتی را در آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر این دانشگاه بر عهده دارد. جولی شا و تیم تحت رهبری او به تازگی رباتی با نام Nao طراحی کرده‌اند که در زمان فعالیت پزشکان و پرستاران، نحوه‌ی کار آنها را رصد می‌کند و می‌تواند بر اساس اطلاعات بدست آمده، بیماران را به پزشکان مربوط معرفی کند یا آنها را در اتاق‌ها و تخت‌های بیمارستان جابجا کند.

شا در مورد این پروژه می‌گوید که با توجه به گستردگی و پیچیدگی فعالیت‌های پزشکی، امیدوار است که ربات‌های آنها بتوانند با تمرین و یادگیری، مشکلات مهمی را در این زمینه حل کنند. او امیدوار است که این ربات‌ها پس از آموزش دیدن بتوانند به پرستاران و پزشکان تازه‌‌کار کمک کنند. او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که این ربات‌ها می‌توانند در زمان‌هایی که متخصصان حضور ندارند، مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم را به دانشجویان و پزشکان تازه‌کار ارائه دهند.

ربات Nao پس از مشاهده و یادگیری تصمیمات و رفتارهای پرستاران، توانست برخی از وظایف را پیشنهاد دهد و در این وظیفه بسیار خوب عمل کرد. این ربات در انجام وظایف خود بسیار موفق بوده و پرستاران در ۹۰ درصد مواقع از پیشنهادات آن استفاده کردند.

البته این پروفسور در نهایت به این نکته اشاره می‌کند که عملی شدن نهایی این پروژه و رسیدن به زمانی که ربات‌ها به عنوان آموزش دهنده‌های پزشکان و پرستاران عمل کنند، حدود ۱۰ سال طول خواهد کشید.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات