جمعیت نئاندرتال‌ها در آلمان پس از یک افزایش چشمگیر به طور ناگهانی کاهش یافته است

شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در یک بررسی مشخص شده است که جمعیت نئاندرتال‌های ساکن در آلمان امروزی دستخوش تغییرات ناگهانی بوده و پس از یک افزایش قابل ملاحظه به یک‌باره کاهش یافته و در ادامه نیز به انقراض آنها انجامیده است.
تبلیغات

تصویر بالا مربوط به یک نئاندرتال است. نئاندرتال‌هایی که در دوره‌ی پارینه‌سنگی میانه و به عبارتی در دوره‌ی میانی عصر حجر زندگی می‌کردند. این دوره شامل زمانی از حدود ۲۰۰ هزار تا ۴۰ هزار سال قبل از زمان ما بوده است.

نئاندرتال‌ها زمانی در سراسر قاره‌ی اروپا پراکنده بوده‌اند. حدود ۴۵ هزار سال پیش، انسان‌های نئاندرتالنسیس گونه‌ی غالب بشر در اروپا بود‌ه‌اند. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند که چندین شهر نیز در آن زمان در آلمان وجود داشته است. با این حال، دوران نئاندرتال‌ها به صورت کاملا ناگهانی به پایان رسیده است.

 پروفسور یورگن ریشتر از مرکز همکاری تحقیقات ۸۰۶- مسیر ما به سوی اروپا (Our Way to Europe) که در آن دانشگاه‌های کلن، بن و آخن همکاری می‌کنند، با بررسی سایت‌های باستان‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که جمعیت نئاندرتال‌ها درست مدتی قبل از کاهش ناگهانی جمعیت به اوج خود رسیده است. کاهشی که ادامه یافته و در ادامه نیز به انقراض آنها منجر شده است.

نئاندرتال‌ها در دوره‌ی پارینه‌سنگی میانه در دوره‌ی میانی قدیمی عصر حجر زندگی می‌کردند. این دوره شامل زمانی از حدود ۲۰۰ تا ۴۰ هزار سال پیش از زمان ما می‌شود. ریشتر در مقاله‌ی خود که در مجله‌ی بین المللی کواترنر (Quaternary International Journal) منتشر شده، به این نتیجه می‌رسد که بیش از ۵۰ درصد از سایت‌های شناخته‌ شده به عنوان محل زندگی نئاندرتال در آلمان را می‌توان به دوره‌ی پارینه سنگی میانه از تاریخ مرتبط دانست. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این دوره تاریخی از ۶۰ تا ۴۳ هزار سال قبل از زمان ما را در بر می‌گیرد. بنابراین، به نظر می‌رسد که دوران اوج جمعیت نئاندرتال‌ها در این دوره نهفته است.

بررسی شماری از سایت‌های نئاندرتال‌ها و تجزیه و تحلیل آثار باستانی یافت شده در این شهرک نشان می‌دهد که جمعیت نئاندرتال‌ها در آلمان در معرض نوسانات شدید جمعیتی قرار گرفته است. طی دوره‌ی دیرینه‌سنگی میانی، به نظر می‌رسد که چندین مهاجرت، افزایش جمعیت و کاهش آن و انقراض در برخی مناطق خاص و سپس بازگشت مهاجران به این مناطق رخ داده است.

در حالی که برای دوره زمانی بین ۱۱۰ تا ۷۰ هزار سال پیش، تنها چهار سایت محل زندگی نئاندرتال‌ها شناخته شده است، در دوره‌ی بعدی از ۷۰ به ۴۳ هزار سال پیش این شمار به ۹۴ سایت می‌رسد. در کمتر از ۱۰۰۰ سال بعد از این اوج‌گیری جمعیتی، با این حال، کاهش سریع رخ داده و نئاندرتال‌ها از صحنه‌ی زیست ناپدید شده‌اند. علت دقیق اینکه چرا این گونه‌ها به یک‌باره مرده‌اند هنوز به طور دقیق مشخص نیست. شاید این اتفاق به خاطر تنوع ژنتیکی کمشان رخ داده باشد و شاید هم به خاطر ظهور انسان‌های هوشمند. به نظر می‌رسد این پرسش ذهن دانشمندان را کماکان مشغول نگه خواهد داشت و هنوز به یک پاسخ قطعی برای آن نرسیده‌ایم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات